• TJ9

Äntligen ska vi få hjälp men hur går det till?

Hej

Nu har jag lyckats gå ner 12kg och fortsätter med viktnedgången. Men nu har vi äntligen fått en första tid på RMC för att få hjälp att få en liten. Jag ringde dit i onsdags och förväntade mig att det skulle vara en lång väntetid men fick en tid redan den 11 maj för ett första besök och träffa sjuksköterska innan vi träffar en läkare.

Nu undrar jag hur det går till när en utredning påbörjas. Har PCO och har läst lite om det och sett att man får börja med en medicin som jag tror heter provera eller liknande för att sätta igång mensen men den har jag redan fått utskriven på kvinnokliniken för ca ett halvår sen men den hjälpte inte. Är det kört för oss att få hjälp då?

Är det någon som har erfarenhet av utredning som vill dela med sig? Hur går det till? Vad kollar de? Hur lång tid efter utredningen började plussade ni? Jag vill veta allt. Orkar knappt vänta till den 11e. =)

• Svar på tråden Äntligen ska vi få hjälp men hur går det till?
  • Ingster

Hej!
    När vi började vår utredning fick jag ta provera för att sätta igång mensen. Jag har dock för mig att det står på pergotime/läst om pergo att om man inte har mens så kan man börja med tabletterna närsomhelst (är inte hundra på det dock).. På mensens femte dag började jag äta pergotime och så någon vecka senare fick jag komma och göra vul för att se om någon äggblåsa hade vuxit till sig.  Ingen hade vuxit till sig jättemycket så jag fick komma tillbaka några dagar senare. Då kunde hon se ungefär när äl skulle vara och när man skulle ta äl-test, sen var det bara att försöka pricka in. Den här proceduren gjorde vi fem gånger plus en äggledarspolning som tyvärr inte var så behaglig. Även mannen fick göra tester på sina spermier under den här tiden. Det tog alltså lite drygt ett halvår från det att vi sökte hjälp till att det blev plus.

Lycka till! Och bra jobbat med viktnedgången!

• TJ9
    Ingster skrev 2012-04-30 18:52:06 följande:
    Hej!
    När vi började vår utredning fick jag ta provera för att sätta igång mensen. Jag har dock för mig att det står på pergotime/läst om pergo att om man inte har mens så kan man börja med tabletterna närsomhelst (är inte hundra på det dock).. På mensens femte dag började jag äta pergotime och så någon vecka senare fick jag komma och göra vul för att se om någon äggblåsa hade vuxit till sig.  Ingen hade vuxit till sig jättemycket så jag fick komma tillbaka några dagar senare. Då kunde hon se ungefär när äl skulle vara och när man skulle ta äl-test, sen var det bara att försöka pricka in. Den här proceduren gjorde vi fem gånger plus en äggledarspolning som tyvärr inte var så behaglig. Även mannen fick göra tester på sina spermier under den här tiden. Det tog alltså lite drygt ett halvår från det att vi sökte hjälp till att det blev plus.

Lycka till! Och bra jobbat med viktnedgången!
    Tack för att du dela med dig av era erfarenheter och kul att det gick så snabbt som 6 månader! Glad Verkar dock bli många besök på RMC om man ska in för att titta till äggen med jämna mellanrum...
  • Ingster

Ja, det blir det ju.Det var att lite trist att gå och kolla så ofta men besöken går iaf väldigt fort. Jag vet dock att de inte kollar upp så noga på alla ställen, men där jag gick var det väldigt noga, och det är väl tur det egentligen:)

Svar på tråden Äntligen ska vi få hjälp men hur går det till?