• Lite Av Varje

Hur gör man en GOD tårta?

Hej!

Har noterat bland unga släktingar att det numera är utseendet som räknas på tårtan när barnen fyller år.
    Det ska vara det mest häftigaste, pråligaste och underligaste som INGEN annan har.

Jo visst, i all ära MEN... De flesta av dessa tårtor är ganska äckliga (om ni ursäktar uttrycket).
    Fokus läggs bara på utsidan men knappast på insidan där det ibland glöms fyllning och sockerkakan blir torr med endast någon grön grädde på. Ibland konstiga grejer som inte går eller ska gå att äta osv.
    Jag förstår självklart att man söker en häftig och snygg tårta.. MEN - hur gör man en god tårta också då? (vissa kan självklart göra båda, det tvivlar jag inte på, men långt ifrån alla).

Jag vill själv göra mina egna tårtor och vill framför allt att de ska bli goda med smarriga fyllningar! Utsidan får gärna vara fin och vacker, men det behöver inte betyda allt!

Därför får ni gärna ge mig tips om hur ni gör för att få tårtan riktigt smarrig inuti?
    Vad har ni för fyllningar?
    Antar att det måste finnas många hemmaproffs här som är ganska vana! Solig

• Svar på tråden Hur gör man en GOD tårta?
  • TJ9

En supergod fyllning jag har testat är kokosmousse gjord på creme fraiche, socker, grädde och kokos så klart. Pressa även i lite lime för att moussen skulle få en fräsch touche Glad

• Amoudara

Jag gjorde en tårta med två marängbottnar. Vispade grädde och blandade en del av den med några skedar lemoncurd och hade som fyllning. Garderade den med vispad grädde, jordgubbar och citronmeliss. Enkelt och gott.

Annars brukar jag mest göra tårtor med sockerkaksbotten, grädde och olika frukter eller bär ovanpå. Gillar inte marsipan. Har olika fyllningar som ett lager med mosad banan eller vaniljkräm och ett lager med sockrade mosade bär av olika slag tex. hallon, blåbär eller jordgubbar.    

• Amoudara
    Amoudara skrev 2012-04-28 17:03:51 följande:
    Jag gjorde en tårta med två marängbottnar. Vispade grädde och blandade en del av den med några skedar lemoncurd och hade som fyllning. Garderade den med vispad grädde, jordgubbar och citronmeliss. Enkelt och gott.

Annars brukar jag mest göra tårtor med sockerkaksbotten, grädde och olika frukter eller bär ovanpå. Gillar inte marsipan. Har olika fyllningar som ett lager med mosad banan eller vaniljkräm och ett lager med sockrade mosade bär av olika slag tex. hallon, blåbär eller jordgubbar.    
    *garnerade. Ursäkta stavningen...
  • Lite Av Varje
    TJ9 skrev 2012-04-28 16:46:06 följande:
    Är creme fraiche en bra ingrediens att blanda med? Låter gott :)
    Amoudara skrev 2012-04-28 17:03:51 följande:
    Jag funderade på en blandning av jordgubbs- och hallonfyllning men vet inte vad jag ska fylla ut med. Tårtorna ska jag ha till i Maj, Juni och Augusti. Inte samma tårta till alla då,
    Funderar på lägga lite rosafärgad grädde ovanpå till när min tjej fyller år, och en massa hallon. Smycka den lite kanske, enkelt men fint liksom. Rött och rosa, eventuellt vitt, hennes favoritfärg. Men vill verkligen få insidan god med! :)
    Är inte heller så förtjust i marsipan..
  • TJ9
    Lite Av Varje skrev 2012-04-28 17:24:36 följande:
    Man får vispa den hårt precis som med grädde. Receptet är superenkelt. Vispa 2dl creme fraiche hårt med 2 dl socker (kan ta en stund). Blanda ner 1,5dl kokosflingor och låt stå i kyl över natten. Vispa sen 2dl grädde hårt och blanda med creme fraiche blandningen. Sen la jag som sagt till lime och det gjorde jag lite efter smak. Superlätt och gott. Glad

Använde denna i en tårta gjort med tårtbottnar med kokos i och det var mycket uppskattat.
  • Lite Av Varje
    TJ9 skrev 2012-04-28 17:35:26 följande:
    Man får vispa den hårt precis som med grädde. Receptet är superenkelt. Vispa 2dl creme fraiche hårt med 2 dl socker (kan ta en stund). Blanda ner 1,5dl kokosflingor och låt stå i kyl över natten. Vispa sen 2dl grädde hårt och blanda med creme fraiche blandningen. Sen la jag som sagt till lime och det gjorde jag lite efter smak. Superlätt och gott. Glad

Använde denna i en tårta gjort med tårtbottnar med kokos i och det var mycket uppskattat.
    Detta ska jag nog ta till mig till en av tårtorna!
    Hittade du på allt själv eller följde du något recept? :)
  • TJ9
    Lite Av Varje skrev 2012-04-28 17:36:49 följande:
    Detta ska jag nog ta till mig till en av tårtorna!
    Hittade du på allt själv eller följde du något recept? :)
    Moussen hittade jag ett recept för och la till limen.

Kokosbottnarna hittade jag i ett recept på matklubben.se. Kopierar in receptet nedan så ser du hur original receptet ser ut även om jag bara använde tårtbottnen. Om du testar moussen är ett tips att lägga lite mer lime än du tror att det behövs för smaken dämpas i kombination med tårtbottnen. Jag tänkte inte på detta så limesmaken blev väldigt diskret så nästa gång ska jag ta i mer så det smakar ordentligt när man bara smakar moussen. Hoppas du förstår vad jag menar. Glad

Kolatårta med kokos

För 12-14 port personer.

Kolatårta med kokos

Ingredienser

175 g osaltat smör
    175 g strösocker
    150 g vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    3 ägg
    125 g kokosflingor
    2 tsk vaniljsocker
    3 msk mjölk

Fyllning:
    175 g mörk choklad, bruten i bitar
    75 g osaltat smör
    150 g florsocker
    2 msk mjölk

Garnering:
    200 g mörk choklad, bruten i bitar
    25 g osaltat smör
    Chokladrullar, se chokladteknik
    Rostade kokosspån
    Kakaopulver, att sikta över

Gör så här

Smörj 2 formar, 20 cm i diameter, och klä dem med smörpapper. Rör smöret och sockret mjukt.

Sikta ner mjölet och bakpulvret i skålen. Tillsätt äggen, kokosflingorna, vaniljsockret och mjölken. Vispa tills blandningen är lätt och krämig.

Häll upp smeten i de smorda formarna och jämna till ytan. Grädda i 175ºC i ca 25 minuter tills bottnarna har jäst upp och nätt och jämnt känns fasta. Stjälp upp på ett galler och låt svalna.

Gör fyllningen:
    Lägg chokladen och smöret i en värmetålig skål över en kastrull med sjudande vatten och låt stå tills den har smält. Lyft av från värmen och vispa ner florsockret och mjölken.

Låt blandningen svalna så pass att man kan forma mjuka toppar. Dela varje kaka horisontellt i 2 bottnar.

Lägg en botten på en tallrik och bred över en fjärdedel av fyllningen. Täck med ännu en botten och mer fyllning. Upprepa detta och avsluta med en tårtbotten så att du har en fjärdedel av fyllningen kvar. Bred denna runt tårtans kanter för att fylla i eventuella sprickor.

För garnering av tårtan lägger du chokladen och smöret i en värmetålig skål över en kastrull med sjudande vatten och låter stå tills chokladen har smält. Rör försiktigt i den smälta chokladen och låt svalna tills den bildar ett tjockt lager på baksidan av en sked.

Häll den smälta chokladen över tårtans ovansida och bred ut den nerför sidorna med en liten stekspade tills tårtan är helt täckt.

Garnera tårtans översida med chokladrullar och rostade kokosspån och låt stelna. Sikta kakaopulver över före serveringen.

• Amoudara

Jag funderade på en blandning av jordgubbs- och hallonfyllning men vet inte vad jag ska fylla ut med. Tårtorna ska jag ha till i Maj, Juni och Augusti. Inte samma tårta till alla då,
    Funderar på lägga lite rosafärgad grädde ovanpå till när min tjej fyller år, och en massa hallon. Smycka den lite kanske, enkelt men fint liksom. Rött och rosa, eventuellt vitt, hennes favoritfärg. Men vill verkligen få insidan god med! :)
    Då skulle jag köpa hallon och jordgubbar och mosa dem och blanda det med lite socker eller lite jordgubbssylt och ha ett lager med det och ett lager med mosad banan eller vaniljkräm. Köper du fysta bär att ha emellan kan du ta lite av saften som blir av dem och färga grädden med det. Sedan färska hallon ovanpå och ljus.
  • Annapanna83
    :)Jag funderade på en blandning av jordgubbs- och hallonfyllning men vet inte vad jag ska fylla ut med. Tårtorna ska jag ha till i Maj, Juni och Augusti. Inte samma tårta till alla då,

Gör marsan vaniljsås. Vispa grädde. Blanda sedan ihop detta och ha i bären. Supermums.
  • PrettyPoppy

Två st. Marängbottnar. Ett st. Fp vaniljvisp. Daim, dubbelpack. Vispgrädde. Vispa vaniljvispen hårt. Blanda i hackad daim. Lägg en marängbotten i en Kakform med löstagbar kant. (Här brukar jag lägga två långa plastfolie som ett kryss i botten på formen innan jag lägger i marängbotten). Bred vaniljvispen på marängbotten. Lägg på nästa marängbotten. (sen viker jag upp folien runt). Ställ i frysen, minst 4 timmar, går bra att ha den över natten också. Ta fram strax innan servering och täck med vispad grädde. Strö över hackad daim. Eller skivad banan funkar också. Jättegott!

• tinis77

Jag brukar fylla med hemgjord mousse och någon fluff. Gjorde en till jobbet förra året, i den hade jag bärmousse (blåbär, hallon, björnbär, jordgubbar) och dumlefluff. Smakade mycket bra! Mosade jordgubbar som blandas med grädde i ett lager och glasscreme i andra är oxå gott.

• PrettyPoppy
    tinis77 skrev 2012-04-29 11:22:59 följande:
    Jag brukar fylla med hemgjord mousse och någon fluff. Gjorde en till jobbet förra året, i den hade jag bärmousse (blåbär, hallon, björnbär, jordgubbar) och dumlefluff. Smakade mycket bra! Mosade jordgubbar som blandas med grädde i ett lager och glasscreme i andra är oxå gott.

Låter gott med dumlefluff men hur gör man? Och glasscreme? Gärna recept på detta!
  • tinis77

Dumlefluff värmer man grädde så att det nästan kokar, har i dumle som får smälta och sen låter man det stå kallt minst 6 timmar innan man vispar. Tror jag hade en påse dumle till 3 dl grädde sist.
    Glasscreme är vispad grädde och marsankräm, lika mkt av varje.

• PrettyPoppy
    tinis77 skrev 2012-04-30 10:27:39 följande:
    Dumlefluff värmer man grädde så att det nästan kokar, har i dumle som får smälta och sen låter man det stå kallt minst 6 timmar innan man vispar. Tror jag hade en påse dumle till 3 dl grädde sist. Glasscreme är vispad grädde och marsankräm, lika mkt av varje.

Å, tack! ska testas!
  • tinis77

Glömde, jag tar bort grytan från spisen när jag har i dumlen, grädden ska bara bli varm. Kokar den så går det inte att vispa den sen.

• PrettyPoppy
    tinis77 skrev 2012-04-30 10:49:28 följande:
    Glömde, jag tar bort grytan från spisen när jag har i dumlen, grädden ska bara bli varm. Kokar den så går det inte att vispa den sen.

Ok!
  • Tinkerbelle

Håller dig TS! Personligen har jag lite svårt för sp-tårtor, ett annat "fel" som många dessutom brukar göra är att de tar i för mycket i tårtorna. Det är på tok för mycket som pågår i dessa och sällan stämmer alla dessa smaker ihop... Det verkar som om man vill ta allt man gillar på en gång utan att tänka efter om det ens blir bra. Det blir liksom lite mycket med typ choklad, hallon kokos, mango, lime, kanel, blåbär och sp i en och samma tårta. Less is more stämmer väldigt sällan här! Och en tårta blir inte trist av att renodla en smak i den.

Själv föredrar jag att det finns rena smaker i en tårta, en smak på bottnarna ex vanilj och så en smak på fyllning ex jordgubbe. Gillar inte att blanda för mycket även om man så klart kan förstärka vissa smaker med varandra eller använda en accent smak. Arbetar mest med SMBC eller mousser och eftersom de "tar plats" så slipper man fylla ut med ett gänga andra fyllningar.

Såg att du funderade på jordgubb och hallon och varför inte göra fyllningen i mousseform? Eller moussetårtor. Det blir väldigt gott och vackert. Man kan dekorera på vackra sätt med bär, blommor eller choklad. Eller annat så klart. Jag hade nog däremot inte blandat just de två bären utan låtit dem spela huvudrollen i två egna tårtor. Vill man tillsätta ytterligare smak så kan man ju leka med bottnar eller tillsätta en eccent som ex lime, apelsin, mint, lakrits. Men utan att blanda för mycket och sluta upp med ett förvirrat virrvarr.

Några tankar från mig bara...

• dripdrop

Fyllningen blir absolut godast om den får stå över natt tycker jag, och riktigt gotta in sig i tårtbottnarna!

Svar på tråden Hur gör man en GOD tårta?