Inlägg från: fallen star |Visa alla inlägg
  • fallen star

Mitt marsvin är sjukt :-(

Vårt marsvin har blivit sjukt, han låg bara och flämtade i ett hörn och ville inte äta och dricka. Igår åkte vi in till veterinären. De undersökte honom grundligt men hittade inget annat fel än att tänderna var alldeles för långa och låg över tungan. Felställning. Så de tog in honom direkt och klippte tänderna och gav honom vätska.

Nu trodde jag att han skulle bli på bättringsvägen. Han vilade mycket igår, men åt lite persilja och drack vatten: Men idag så vägrar han att äta och dricka igen. Jag har fått i han lite smådroppar genom att sätta vattenflaskan i munnen på han. Men han luktar starkt av aceton. Han måste ju vara uttorkad. Vad ska jag göra? Veterinären sa att det skulle bli bra nu. Men han kanske är dålig efter behandlingen?

• Svar på tråden Mitt marsvin är sjukt :-(
  • fallen star

Jag har gett massor av c-vitamin.

Men nu ikväll hände det! Han orkade inte mer och dog i famnen på mig när jag försökte att ge honom vatten. SÅÅ sorgligt. 

• fallen star
    moroten skrev 2012-04-29 11:34:51 följande:
    du måste mata med critical care (googla) livsviktigt att marsvin får i sej fibrer.
    Jag googlade på det. Bra att veta om mitt andra marsvin blir sjukt i framtiden. Sprallis har ju gått hädan.

Det värsta är ju att ett av mina barn är bortrest och jag kan inte tala om det förrän på tisdag för att inte förstöra hennes resa. Som tur är har hon inte frågat efter honom. Det kommer att riva upp allt igen, snyft.
  • fallen star
    Madick skrev 2012-05-24 09:50:44 följande:
    En av mina hade också felställning på kindtänderna, där började det med infektioner men när det väl började gå utför så gick det fort. Andra veterinärbesöket (med annan veterinär) konstaterade tandfelet och sa att visst kan de fixa till tänderna men om 3v är det kört igen så han fick somna in. Tydligen blir det lätt så vid inavel.
    Men ååå va synd. Jag hade ett marsvin från uppfödare och ett från en vanlig "familj". Marsvinet från uppfödaren hade ohyra med sig och fick felställning i tänderna: Så man kan ju undra om det kanske var inavel där?? Vårt andra marsvin är hur friskt som helst, som tur är. Nu har han fått en ny kompis

• fallen star

Usch, det är hemsk jobbigt när husdjuren blir sjuka. Man har dem ju så kära. 

Svar på tråden Mitt marsvin är sjukt :-(