Inlägg från: Rockan |Visa alla inlägg
  • Rockan

    Varför är flickor bättre i skolan än pojkar?

    Förväntningar, normer och könsroller tror jag är bidragande faktorer. Flickor får långt tidigare uppmuntran för egenskaper som sen kommer dem till gagn i skolan.

    (Sen kan det vara värt att minnas att pojkar som kommer från hem med hög social status, svensk etnicitet och akademikerföräldrar inte presterar sämre än flickor med samma bakgrund. Genomgående är även både social status och etnicitet två faktorer som väger tyngre än kön när man tittat på förväntat studieresultat. Den största skillnaden mellan pojkar och flickors resultat finns inom grupper med låg social status och annan etnisk bakgrund.)


    Egentligen är jag förbannat snäll
  • Rockan
    asta66 skrev 2012-05-02 16:24:59 följande:
    Tjejer pluggar mer och är tidigare i sin utveckling.
    Förutom killar från familjer med hög social status och akademikerbakgrund då. Eftersom de pojkarna presterar lika bra som flickorna.

    Jag tycker det tyvärr är lite förenklat att säga "pojkar och flickor" i den här frågan (och jag är generellt mycket mån om att just genusfrågan prioriteras inom skolväsendet) eftersom det inte riktigt stämmer. Det är mer av en "klassfråga" än könsfråga, så det vi kanske bör fråga oss är hur vi ska fånga upp jusr pojkar från lägre samhällsklasser, eftersom det är de som har problem att hänga med.
    nytt eller gammalt skrev 2012-05-02 16:19:46 följande:

    En sak som jag tänker på är att mycket som man gör i skolan är sånt som tjejer gillar, medan mycket är sånt som killar tycker är tråkigt. Min son i tvåan säger att "alla tjejer tycker allt är jättekul i skolan" medan det i hans klass finns x antal killar som tycker det mesta i skolan är pest. (Det finns killar som gillar det de gör också.)

     Ingen i personalen förstår vad min pojke ritar t ex, men han är bra att ha när de ska använda verktyg! Då får han berätta för pedagogen vilket verktyg som är vilket och hur det används rätt! (De har någon slags teknik för lågstadiet där man ibland bygger saker också) . Klart att han uppfattar att hans intressen inte är lika viktiga som tjejen som ritar hästar och kan ha ett långt samtal med fröken om ridning. Bara för att ta ett exempel.

    En annan sak som min son pratar mycket om hemma är att personalen hela tiden lyfter tjejerna så mycket, de ska säga ifrån och "lära sig ta plats" och detta har gjort att de rent av skuffar undan killarna. Varför tycker fröken att tjejer är bättre än killar? frågar sonen hemma ibland.

    Tjejer har alltid kommit undan med bus i skolan medan killar fått skäll. Jag var inte bättre själv. Jag busade i skolan och killar fick skäll fast de inte gjort nåt. Och jag sa inget....så är det nu också. Min son har fått skäll för sånt som nån tjej har gjort och när han sa ifrån till den vuxne fick han förstås ännu mer skäll för att han sa emot.

    Det finns myyycket att göra i skolan när det gäller genusarbete (åtminstone vår skola).

    Med tanke på det jag skrivit här tycker jag inte alls att det är konstigt att tjejerna lyckas bättre. JAg har sktivit liknande saker innan här på FL och fått mothugg om att det inte alls är såhär på andra skolor, må så vara, vår skola kanske är extremt gammaldags eller nåt.


    Eran skola låter fruktansvärt omodern! Jag skulle ligga på rektorn om bättring och fortbildning för lärarna. (Forskning visar förresten även att det generellt är tvärtom; pojkar "kommer undan" med bus i högre grad än flickor.)
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • Rockan
    Bulusu skrev 2012-05-05 03:56:12 följande:
    Det är  dock inte sant att påstå att akademikerpojkar lyckas lika bra. I själva verket lyckas de klart sämre än flickor från samma bakgrund.  

    Se exempelvis:

    www.dn.se/debatt/kon-viktigare-an-klass-for-p...
    www.skolverket.se/polopoly_fs/1.53615!Menu/article/attachment/webb%2520inlagan.pdf

    Visserligen får pojkar mer taltid med lärarna, med till skillnad från flickorna som får uppmuntringar och höga förväntningar, får pojkarna förmaningar och låga förväntningar.

    Det är skolan som ansvarar för att barnen får den utbildning de är berättigade till. Detta gäller i synnerhet eftersom många föräldrar inta vill (ex. prioriterar spriten framför barnen) eller kan (ex. analfabeter från Afghanistan eller Somalia) hjälpa sina barn med läxläsning etc. Det finns exempel på skolor med pojkar som lyckas bra, men de utgör tyvärr undantag. 

    Det främsta skälen till att skolan generellt har så låg kvalitet är att lärarna saknar tillräcklig ämneskompetens och pedagogisk kompetens, i kombination med inkompetent skolledning och bristande uppföljning med extra resurser till elever med särskilda behov. 

    För dem som är intresserade är finns en intressant statlig utredning om ämnet

    www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utredninga...
    Intressant! När jag läste på lärarutbildningen (2006-2008) fick jag lära mig som jag skrev ovan, att både social status och etnicitet var mer avgörande för det förväntade studieresultatet än kön. Nu får jag lära om.
    Egentligen är jag förbannat snäll
Svar på tråden Varför är flickor bättre i skolan än pojkar?