Inlägg från: asta66 |Visa alla inlägg
  • asta66

Varför är flickor bättre i skolan än pojkar?

Tjejer pluggar mer och är tidigare i sin utveckling.

• asta66

Att pojkar lyckas sämre i skolan är nog inte enbart skolans fel. Pojkar får mer lärartid och resurser. Så det kanske kan bero lite på dem själva. För som tidigare inlägg så lyckas akademikerpojkar lika bra. Det kan ju vara föräldrarnas inställning som smittar.

• asta66
    Tuffen skrev 2012-05-02 18:03:54 följande:
    Jag är lärare och maken civilingenjör. Maken har en doktorsexamen och jag har dubbla examina (förutom lärarexamen även en kandidatexamen). Vi läser mkt för barnen och diskuterar sådant vi gillar. Sonen, som alltså är låååååångt före sina klasskamrater i skolan, gillar t ex SO och matte. Senast i morse diskuterade vi en artikel vid frukostbordet. Artikeln handlade om att vi nordbor har delar av såväl jägarfolk som jordbrukande folk i oss. Klart att han får mkt uppmärksamhet i skolan när han berättar om sådant! Fröknarna är lika intresserade som vi och som han. Han älskar museer och historia/arkeologi samtidigt som han är en riktig sportkille. Så ja, akademikerpojkar presterar ofta bra i skolan och det är värt att tänka på i debatten. Pojkar från "arbetarhem" klarar sig, vilket vi vet, inte alls lika bra. Hemmet är alltså en otroligt viktig faktor. 
    Visst har hemmet en enorm betydelse. Sen finns det de som får med sig att det är skadligt att läsa för mycket. Det måste väl påverka enormt. Men idag har det blivit fel att se föräldrarnas del av ansvaret.
  • asta66
    Rockan skrev 2012-05-02 17:13:32 följande:
    Förutom killar från familjer med hög social status och akademikerbakgrund då. Eftersom de pojkarna presterar lika bra som flickorna.

Jag tycker det tyvärr är lite förenklat att säga "pojkar och flickor" i den här frågan (och jag är generellt mycket mån om att just genusfrågan prioriteras inom skolväsendet) eftersom det inte riktigt stämmer. Det är mer av en "klassfråga" än könsfråga, så det vi kanske bör fråga oss är hur vi ska fånga upp jusr pojkar från lägre samhällsklasser, eftersom det är de som har problem att hänga med.

Eran skola låter fruktansvärt omodern! Jag skulle ligga på rektorn om bättring och fortbildning för lärarna. (Forskning visar förresten även att det generellt är tvärtom; pojkar "kommer undan" med bus i högre grad än flickor.)
    Men invandrartjejer är väl mycket bättre än killarna oberoende deras etnicitet?
Svar på tråden Varför är flickor bättre i skolan än pojkar?