• Pupetta

Järnbrist - kan man överdosera?

Blodtest har visat att jag har hb värde på 90 och jag har fått järntillskott.  Hur snabbt går det att få upp värdet igen? Kan man överdosera? Jag började med mina järntabletter idag, men det är järn även i mina "mamma-vitaminer". Någon som har bra tips? Vill få upp värdet NU, är trött på att ha ont i huvudet vara trött och att det svartnar för ögonen... Tacksam för svar!

• Svar på tråden Järnbrist - kan man överdosera?
  • Younes

Jag har alltid järnbrist när jag är gravid, otroligt jobbigt just för att man blir så himla matt och trött, i 9 månader!
    Nu till din fråga. 90 är lågt. Man bör ha mellan 115 - 150 (googla för säkerhetsskull). Jag hade som lägst 109 tror jag, och då sa min BM att jag skulle äta 2 kapslar Niferex varje dag. Det har jag gjort sedan början av februari. Sist hon kollade HB hade jag 113... Så hon menade att mina järndepåer hade varit helt tömda. Jag frågade henne om överdosering och hon menade att det är så mycket som spelar in hur mycket kroppen tar upp. Alltså, det är svårt att överdosera, eftersom inte allt järn kommer till nytta så att säga.
    Ta tabletterna med c-vitamin, typ drick juice, eller ät en c-vitamin rik frukt till, det främjar upptaget av järnet. Undvik kaffe, som tar död på de flesta vitaminer (2 timmar före eller efter järntabletten) samma sak med mjölkprodukter för kalcium hämmar upptaget.

• Pupetta

Tack för era svar!

Jag känner mig lite otålig, vill ha upp värdet nu...

Jag tar en tablett på tom mage när jag vaknar före frukost och sedan mina vitaminer (som också innehåller järn) efter en måltid. Nu blir det väl att äta mer kött och annat järnrikt.

Har hoppat över kaffet även om det är väldigt svårt, det gör mig ju bara ännu tröttare...

• astro
    Pupetta skrev 2012-04-29 09:53:36 följande:

Tack för era svar!

Jag tar en tablett på tom mage när jag vaknar före frukost och sedan mina vitaminer (som också innehåller järn) efter en måltid. Nu blir det väl att äta mer kött och annat järnrikt.

Har hoppat över kaffet även om det är väldigt svårt, det gör mig ju bara ännu tröttare...

Vitt bröd och torkade aprikoser är bra järnkällor.
  • Younes
    astro skrev 2012-04-29 10:55:03 följande:
    Vitt bröd och torkade aprikoser är bra järnkällor.
    Trokade aprikoser ja (där finns ju även c-vitaminet), men annars ska man äta fullkornsprodukter som har högre järninnehåll än vitt bröd och vit pasta. Om det är nån som tvivlar på vad jag säger, kolla här:
    http://www.bravardag.se/article/halsa/kropp-och-kost/sa-hojer-du-ditt-jarnvarde.aspx

(Har varit vegetarian i 17 år, så lite näringslära har jag pluggat mig till.)
    Pupetta skrev 2012-04-29 09:53:36 följande:

Tack för era svar!

Har hoppat över kaffet även om det är väldigt svårt, det gör mig ju bara ännu tröttare..

Jag tar mina tabletter på kvällen. Jag äter både fil och dricker kaffe till frukosten, så då blir det bäst med tabletterna på kvällen.
    Vilket märke äter du? 
  • Pupetta
    Younes skrev 2012-04-29 11:57:24 följande:
    Jag tar mina tabletter på kvällen. Jag äter både fil och dricker kaffe till frukosten, så då blir det bäst med tabletterna på kvällen.
    Vilket märke äter du? 

mina järntabletter är ill-rosa och heter Tardyferon. (Jag bor i Tyskland)

jag fick de utskrivna av min gyn.

• Younes
    Pupetta skrev 2012-04-29 13:49:13 följande:

mina järntabletter är ill-rosa och heter Tardyferon. (Jag bor i Tyskland)

jag fick de utskrivna av min gyn.

Hahha Jag tror att jag oxå ätit dem. (Bor i Tunisien oxå på recept) De innehåller 50 mg järn om det är samma. Jag skulle (utan att vara expert) säga att du kan ta minst 4 per dag. Niferex som jag ätit 2 tabletter av sedan februari (när jag kom till Sverige) innehåller 100mg/kapsel. Jag har alltså ätit 200 mg järn per dag och mitt HB har ökat med 4 på 10 veckor. Du har ju ändå lägre HB än jag hade... Är du gravid föresten, eller har du nån annan orsak till så lågt HB? 
  • Pupetta
    Younes skrev 2012-04-29 14:02:27 följande:
    Hahha Jag tror att jag oxå ätit dem. (Bor i Tunisien oxå på recept) De innehåller 50 mg järn om det är samma. Jag skulle (utan att vara expert) säga att du kan ta minst 4 per dag. Niferex som jag ätit 2 tabletter av sedan februari (när jag kom till Sverige) innehåller 100mg/kapsel. Jag har alltså ätit 200 mg järn per dag och mitt HB har ökat med 4 på 10 veckor. Du har ju ändå lägre HB än jag hade... Är du gravid föresten, eller har du nån annan orsak till så lågt HB? 

Hahahaaa, jo jag är gravid, kanske glömde jag att tillägga det )

de innehåller 80 mg, men kanske ska jag fortsätta med min Blutsaft i smyg också...

• Younes
    Pupetta skrev 2012-04-29 15:49:55 följande:

Hahahaaa, jo jag är gravid, kanske glömde jag att tillägga det )

de innehåller 80 mg, men kanske ska jag fortsätta med min Blutsaft i smyg också...

Ja gör det, det är ingen fara, och om din BM kollar HB:t emellan åt så är det lugnt!
Svar på tråden Järnbrist - kan man överdosera?