• Pupetta

Järnbrist - kan man överdosera?

Blodtest har visat att jag har hb värde på 90 och jag har fått järntillskott.  Hur snabbt går det att få upp värdet igen? Kan man överdosera? Jag började med mina järntabletter idag, men det är järn även i mina "mamma-vitaminer". Någon som har bra tips? Vill få upp värdet NU, är trött på att ha ont i huvudet vara trött och att det svartnar för ögonen... Tacksam för svar!

• Svar på tråden Järnbrist - kan man överdosera?
  • Pupetta

Tack för era svar!

Jag känner mig lite otålig, vill ha upp värdet nu...

Jag tar en tablett på tom mage när jag vaknar före frukost och sedan mina vitaminer (som också innehåller järn) efter en måltid. Nu blir det väl att äta mer kött och annat järnrikt.

Har hoppat över kaffet även om det är väldigt svårt, det gör mig ju bara ännu tröttare...

• Pupetta
    Younes skrev 2012-04-29 11:57:24 följande:
    Jag tar mina tabletter på kvällen. Jag äter både fil och dricker kaffe till frukosten, så då blir det bäst med tabletterna på kvällen.
    Vilket märke äter du? 

mina järntabletter är ill-rosa och heter Tardyferon. (Jag bor i Tyskland)

jag fick de utskrivna av min gyn.

• Pupetta
    Younes skrev 2012-04-29 14:02:27 följande:
    Hahha Jag tror att jag oxå ätit dem. (Bor i Tunisien oxå på recept) De innehåller 50 mg järn om det är samma. Jag skulle (utan att vara expert) säga att du kan ta minst 4 per dag. Niferex som jag ätit 2 tabletter av sedan februari (när jag kom till Sverige) innehåller 100mg/kapsel. Jag har alltså ätit 200 mg järn per dag och mitt HB har ökat med 4 på 10 veckor. Du har ju ändå lägre HB än jag hade... Är du gravid föresten, eller har du nån annan orsak till så lågt HB? 

Hahahaaa, jo jag är gravid, kanske glömde jag att tillägga det )

de innehåller 80 mg, men kanske ska jag fortsätta med min Blutsaft i smyg också...

Svar på tråden Järnbrist - kan man överdosera?