• twentyone

Montessori?

Är det någon här som har erfarenhet om Montessori?

Är väldigt intresserad av att sätta min dotter på Montessoridagis om det finns plats, tycker deras pedagogik tilltalar mig.
    Är det någon här som har sina barn eller känner någon mer barn på Montessoridagis?

Vill ha både postiva och negativa erfarenheter, eller bara åsikter.
    Vad kostar det tex?

• Svar på tråden Montessori?
  • rasajj

Vet inte sa mycket av det i Sverige, men jag jobbade pa en montessori forskola har i USA i 6 manader, och trivdes inte alls. Som larare fick jag inte uppmuntra till fantasilek alls, och leksakerna skulle kallas "jobb". De fick inte samarbeta med "jobben" och skulle bara gora det pa det satt som var sagt. Ex. pa jobb: Fargat ris som skulle osas fran en skal till en annan, de fick inte grava i riset och gora kullar, eller hus eller sa..., Skumplatta med plastspikar och hal, de skulle satta plastspikar enligt monster som fanns pa pappskivor bredvid, de fick inte leka fodelsedagstarta med ljus...
    De skulle "sitta ratt" i ringen under samlingen. (ratt var att sitta skraddare och handerna knutna i knat) Ingen onodig kroppskontakt typ kramar bara for att... Jag trivdes inte alls och bestamde valdigt fort att jag inte ville ha mina egna barn i sadan pedagogik...
    Jag hoppas att du kommer underfund med vad du vill ha for dina barn..

• Jussan

Jag har haft mina barn på både vanligt dagis och montessoridagis, samt både vanlig skola och montessoriskola. Jag föredrar helt klart montessori!

Om du besöker ett vanligt dagis kommer du att uppleva en enormt hög ljudnivå. På ett m-dagis är det en lagom ljudnivå och barnen har en harmonisk omgivning. Inte stöket som ofta blir på vanliga dagis.

• ebve

vi trivs kanon på montessori!!!!!!!!!

• Mickus

Jag har min dotter på montessoridagis och jag instämmer med "Jussan". Jag är supernöjd med hennes dagis och tänker sätta lillebror på samma. Kan säkert vara olika men som "Saargr" beskriver upplever jag inte hennes dagis i så fall skulle jag inte ha henne där.

• bäbis nr2

Jag tror att det är så här
    Riktiga motessori dagis är (för min smak) lite för hårda. Som sagt ingen fantasilek, för mycket duktigt redan vid tidig ålder.Inga riktiga leksaker utan man kan göra egna leksaker osv.
    Motessoriinspirarede dagis däremot tycker jag är toppen!!!
    Barnen får först försöka själv, sen om det inte går får de hjälp. Lär sig att hjälpa till på ett annat sätt, duka av, plocka undan, hämta och lämna tex. målarfärg osv.

Min älsta går på ett sådant dagis och ska till hösten börja på stora avd. där det blir ännu mer inspirerat. Kommer att bli intressant.

Vårt dagis är privat. Betalar maxtaxan oavsett hur många timmar (1260:-/mån)

Funkar JÄTTEBRA

• Mickus

Dagiset min dotter går på är ett montessori och inte ett inspirerat men jag håller ändå inte med om att det skulle va hårt, inte alls. Men dom får lära sig att ta ansvar och hänsyn. Städa efter sig, vänta på sin tur och inte gapa, skrika och slåss. Riktiga leksaker har dom, men ofta leksaker med en pedagogisk tanke bakom. De e väl mera walldorf som inte har riktiga leksaker.

• bäbis nr2

Mickus- Det är säkert olika dagis för dagis

Men själva pedagogiken(stavs det så?!) tycker jag är helt rätt tänk och om man jämför( jag vet att man inte ska jämföra barn men ändå) så tycker jag att sanna funkar bättre än många andra barn i hennes ålder.

Men kolla runt och fråga om du får vara med några timmar på lite olika dagis så får du fatta dig en egen uppfattning

• glasbubblan

Nu har jag ju inte dagisbarn än, men jag är helt inne på montessori av en anledning: Min lågstadielärare var montessoripedagog i grunden (även om jag gick i vanlig kommunal skola) och hon var helt underbar på alla sätt. När det väl blir dags för dagis kommer jag nog att inspektera alla dagis i området och välja det som verkar bäst, oavsett pedagogik. Tycker motessoripedagogiken verkar vara jättebra, men det ska ju kännas bra när man väl är på ett sådant dagis också...

Insåg att jag skrev ungfär samma sak som bäbis nr2, men ändå. En till med samma åsikt.

• twentyone

Tack för alla svar! är de svårt att få plats, hur pass tidigt ska man vara ute? och kostar det mer än vanliga dagis?

• Leaaa

Vi står i kö för ett montessori dagis...Hoppas vi kommer me till hösten annars e jag redo å vänta! Tycker att det passar vårt sätt att vara. Det passar också Emil som barn vilket e kanon.

• yssanlull

min lillasyster går på montessori och hon trivs väldigt bra. Hon är en väldigt intelligent och vaken tjej och tycker att sättet de lär ut är jätte bra, så hon är helnöjd

• Claudia gbg

privata skolor får inte ta ut avgift längre. För samtliga dagis gäller maxtaxan! Så kostnaden behöver du inte bekymra dig om!

• twentyone

Tack för alla svar! Ska kolla runt på lite olika Montessoridagis här i Jönköping. Vi har tre stycken. Kan man ringa och be om att få komma och besöka bara?

• Alec

min son går på en montessoriförskola. gick själv en montessoriskola och såg montessori som en självklarhet för bill. vi satte honom i kö när han var 1.5 månad och fick knappt plats, visserligen är han född i september... men ändå!

ställ er i kö redan nu om ni tänker tanken. jag menar, ni kan ju alltid tacka nej om det inte var er grej! (om det nu är lika svårt som här i umeå)

Svar på tråden Montessori?