• Tångräkan

Stor skillnad att läsa förskollärare på distans eller på campus?

Vill gärna läsa till förskollärare men ser nu att de bara startar på höstterminen och det är för sent för mig att söka till denna hösten då jag missat högskoleprovet nu i vår. Måste alltså hinna göra ett sådant först så blir till nästa höst, alltså om nästan 1,5 år...

Distansutbildningen däremot startar i januari. Men frågan är om jag har självdisciplin till det och om det är roligt att läsa så länge ensam? Kanske är det värt att vänta till ht ändå?

Någon som vet om det är stor skillnad på utbildningarna? Alltså att läsa på distans och att läsa på campus?

• Svar på tråden Stor skillnad att läsa förskollärare på distans eller på campus?
  • Kaffegalningen

Beror på universitet, på mitt universitet klagade reguljärarna för att nästan allt hände på oss distansares inneveckor, det var superlite på Campus där emellan.

Disciplin är inte svårt om man har sådana anlag Bara att bestämma sig. Har du många på samma ort som läser kursen kan ni ju bilda studiegrupp och ses mellan inneveckor och diskutera, sätta deadlines etc.

• AgnesLucia

Tror att du missar oerhört mycket av utbildningen kvalité om du läser på distans. 

• La Lola

Jag tror inte det är så stor skillnad på sätten där jag läser.
    De som läser på campus verkar inte vara där oftare än oss som läser på distans.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Fins Mamma

De som läser distans har inte så mycket mindre innedagar än vad campus har. dock har de flesta av oss familj och andra har arbete som de gör under våra ickeinneveckor.

Vart tänker du läsa?

• Tångräkan

Linnéuniversitetet i Kalmar blir det isåfall då jag bor i kalmar. Vet inte hur utbildningarna är där? Distansbiten körs väl från Växjö har jag för mig?

• AgnesLucia
    La Lola skrev 2012-04-29 18:54:31 följande:
    Jag tror inte det är så stor skillnad på sätten där jag läser.
    De som läser på campus verkar inte vara där oftare än oss som läser på distans.
    Vad är det då som skiljer? Verkar märkligt. Eller är den tiden som skiljer, att distansen har sin innedagar i tätföljd och över helger? 
  • La Lola
    AgnesLucia skrev 2012-04-29 19:01:55 följande:
    Vad är det då som skiljer? Verkar märkligt. Eller är den tiden som skiljer, att distansen har sin innedagar i tätföljd och över helger? 
    Över helger? Vi är där mån-fre ca 1 gång i månaden.

Jag vet inte vad som skiljer faktiskt.....
  • Fins Mamma
    La Lola skrev 2012-04-29 19:04:02 följande:
    Över helger? Vi är där mån-fre ca 1 gång i månaden.

Jag vet inte vad som skiljer faktiskt.....
    vi är där 13-14 gånger per termin, i tät följd, heldagar ALDRIG helger!

Campus har sina halvdagar någon gång i veckan MAX!
  • alexs mamma

Jag läser en förskollärarutb på distans i kristianstad. Den är lite speciell etrsom alla i klassen har jobbat i förskolan mins 3 år och har en tillsvidareans. i förskolan. Vi läser naturligtvis samma kurser osv men nivån på diskussioner etc blir höger eftersom vi alla readan har massor med erfarenhet med oss i bagaget. Många av oss har redan en pedagogisk utb, och det gör ju oxå sitt till. Vi träffas på skolan ca 1-2 dagar en gång i månaden. Där i mellan jobbar de flesta av oss nästan heltid. tempot i utbildnignen är höger och vi lever så att säga på våra erfarenheter... ja tror inte jag hade pallat att läsa tillsammasn med dem som inte har gjort mcyket annat än att kanske gå barn och fritid eller jobbat som vikarie ett tag. Nivån hade blivt så basic att jag hade tröttnat.... Om du har samma förtsättningar som m ig vet jag att Linne universitetet har en liknade utbildning på distan doc på 75%...

Ville bara tipsa dig om denna utb.

Ps att plugga på distans ser jag inte som ensamt jag har en tät kontakt med studiekamrater och lärare via vår plattform, vi har grupparbeten, diskussioner och föreläsningar via datorn och vi sköter våra grupparbeten enkelt och smidigt på så sätt. Jag kan plugga när jag vill och jobba en hel del samtidigt på så vis slipper jag en massa studielån...     

• La Lola
    alexs mamma skrev 2012-04-29 19:25:39 följande:
    Jag läser en förskollärarutb på distans i kristianstad. Den är lite speciell etrsom alla i klassen har jobbat i förskolan mins 3 år och har en tillsvidareans. i förskolan. Vi läser naturligtvis samma kurser osv men nivån på diskussioner etc blir höger eftersom vi alla readan har massor med erfarenhet med oss i bagaget. Många av oss har redan en pedagogisk utb, och det gör ju oxå sitt till. Vi träffas på skolan ca 1-2 dagar en gång i månaden. Där i mellan jobbar de flesta av oss nästan heltid. tempot i utbildnignen är höger och vi lever så att säga på våra erfarenheter... ja tror inte jag hade pallat att läsa tillsammasn med dem som inte har gjort mcyket annat än att kanske gå barn och fritid eller jobbat som vikarie ett tag. Nivån hade blivt så basic att jag hade tröttnat.... Om du har samma förtsättningar som m ig vet jag att Linne universitetet har en liknade utbildning på distan doc på 75%...

Ville bara tipsa dig om denna utb.

Ps att plugga på distans ser jag inte som ensamt jag har en tät kontakt med studiekamrater och lärare via vår plattform, vi har grupparbeten, diskussioner och föreläsningar via datorn och vi sköter våra grupparbeten enkelt och smidigt på så sätt. Jag kan plugga när jag vill och jobba en hel del samtidigt på så vis slipper jag en massa studielån...     
    Vad har ni för utb sen innan?
  • Tångräkan

Jag har ingen utbildning alls inom området ännu. Funderar dock på att eventuellt läsa några kurser (inte på högskolenivå) på distans fram tills dess att jag kan söka till högskolan och samtidigt se om jag kan få göra lite praktik eller eventuellt ställa mig på vikarielista och få hoppa in och jobba lite för erfarenheten. Låter det vettigt eller helt onödigt? Plugga kurser innan menar jag.

Har inget jobb nu och ska jag inte läsa på distans sen så får jag vänta till vt-13 och det är ju ett tag tills dess. Nåt måste jag  ju göra, och vill gärna göra nåt som har med ämnet att göra för att samla på mig erfarenheter och så till utbildningen. Tips nån? Vad skulle ni sysselsatt er med de nästkommande året?

• alexs mamma
    La Lola skrev 2012-04-29 19:26:41 följande:
    Vad har ni för utb sen innan?

Jag ät lärare men 1-6 men e flesta är barnskötare eller har ingen utbildning alls, har jobbat om vikarie och fått fasttjänst under årens lopp och  många har jobbar som barnskötare i mer än 10 år...
  • La Lola
    alexs mamma skrev 2012-04-30 14:05:08 följande:
    Jag ät lärare men 1-6 men e flesta är barnskötare eller har ingen utbildning alls, har jobbat om vikarie och fått fasttjänst under årens lopp och  många har jobbar som barnskötare i mer än 10 år...
    Ok.
  • alexs mamma
    Tångräkan skrev 2012-04-29 23:20:50 följande:
    Jag har ingen utbildning alls inom området ännu. Funderar dock på att eventuellt läsa några kurser (inte på högskolenivå) på distans fram tills dess att jag kan söka till högskolan och samtidigt se om jag kan få göra lite praktik eller eventuellt ställa mig på vikarielista och få hoppa in och jobba lite för erfarenheten. Låter det vettigt eller helt onödigt? Plugga kurser innan menar jag.

Har inget jobb nu och ska jag inte läsa på distans sen så får jag vänta till vt-13 och det är ju ett tag tills dess. Nåt måste jag  ju göra, och vill gärna göra nåt som har med ämnet att göra för att samla på mig erfarenheter och så till utbildningen. Tips nån? Vad skulle ni sysselsatt er med de nästkommande året?

Att förskolan vikariera på flera olika avdelninga är aldrig fel heller inte att försöka få en praktikplats då får du ju möjlighet att vara med i alla delar av verksamheten. Att jobba i förskola är så mycket mer än att "bara leka med barn" tex jobba md värdegrundrfrågor och demokrati, gå på föreläsningar, panera verksamheten utefter läropalnens mål, sköta pedagogisk dokumentation, samarbeta med föräldrar, gå på möten, delta i inskolningar osv
Svar på tråden Stor skillnad att läsa förskollärare på distans eller på campus?