• Anonym

Adressändra / "flytta hemifrån"

Jag har inte bott hemma på ganska många år men har, av olika anledningar, aldrig bytt adress. Nu är det dock dags att göra det. Jag ska skriva mig på samma adress som min sambo.

Vad behöver jag göra mer än adressändra på adressandring.se? Måste jag anmäla mitt adressbyte nånstans på egen hand? 

• Svar på tråden Adressändra / "flytta hemifrån"
  • Anonym

Du kan anmäla på skatteverket bara. MEN vill du ha eftersändning av post,måste du använda adressändring.se

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-29 20:01:36 följande:
    Du kan anmäla på skatteverket bara. MEN vill du ha eftersändning av post,måste du använda adressändring.se
    Hmm men man kan ju flyttanmäla via adressandring.se och välja Utan eftersändning, vad är meningen med det då? 
    "Berättar" Skatteverket/Adressändring för typ min bank, jobbet, H&M och alla andra konstga & okonstiga som vill skicka post till mig, att jag flyttat?
  • Anonym

Jo..för att just såna företag som bank etc..kollar av mot skatteverket.
    Adressändring.se måste du kanske använda ändå,för postens skull. Så att de ändrar där. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-29 20:09:27 följande:
    Jo..för att just såna företag som bank etc..kollar av mot skatteverket.
    Adressändring.se måste du kanske använda ändå,för postens skull. Så att de ändrar där. 
    Så hur gör man nu då? Cool
    Ska jag anmäla via Adressändring eller Skatteverket? Vad är bäst?
    Om jag väljer Adressändring - berättar dom för Skatteverket då?

Är det nån jag måste meddela på egen hand? T.ex de jag räknade upp i tidigare inlägg. 
  • spirituality

Gör du en adressändring via adressandring.se så går det till skatteverket/folkbokföringen därifrån = du behöver själv inte kontakta dem. Sedan går din nya adress ut till statliga myndigheter och liknande från skatteverket. Dock allt som inte är en "myndighet", dvs jobb, skola, bank osv måste du meddela själv att du har flyttat.

• Knytt

Adressandring.se skickar dig en blankett som du skriver under och sedan skickar till skatteverket för att anmäla adressändring. Då får alla myndigheter din nya adress. (Du kan också höra av dig direkt till Skatteverket, spelar ingen roll vilket du väljer). 

Adressandring.se har också tilläggstjänsten (som du får betala för) som gör att din post eftersänds under ett år. Vill du ha det, köper du den tjänsten samtidigt. 

• Anonym

Antingen betalar du för tjänsten eller så kontaktar du alla företag själv, plus skatteverket.

• Johan70
    Knytt skrev 2012-05-01 17:28:40 följande:
    Adressandring.se skickar dig en blankett som du skriver under och sedan skickar till skatteverket för att anmäla adressändring. Då får alla myndigheter din nya adress. (Du kan också höra av dig direkt till Skatteverket, spelar ingen roll vilket du väljer). 

Adressandring.se har också tilläggstjänsten (som du får betala för) som gör att din post eftersänds under ett år. Vill du ha det, köper du den tjänsten samtidigt. 
    Det som Knytt skriver stämmer, men tänk också på att om du är medlem i olika föreningar och så, så har dessa normalt ingen automatisk uppdatering av sina adressregister från Skatteverket eller Svensk adressändring, så där kan du behöva anmälan det särskilt.
  • cloudberry79

Väljer man eftersändning märker man redan efter ett par-tre månader vilka företag och organisationer som inte uppdaterar sina adressregister mot SPAR, då kan man enkelt maila eller ringa de som ännu kommer med eftersändningslappar när det gått en tid.

Sur, grinig och på smällen.
Svar på tråden Adressändra / "flytta hemifrån"