• Ellen83

    Alternativ till p-piller? Vill bli hormonfri.

    Hejsan,
    tjejer jag behöver er hjälp - vad har ni för erfarenhet av alternativ till p-piller? Jag vill inte äta mer hormoner, men kondom funkar inte för oss, min kille gör sig illa på dem, och vårt sexliv lider av det - vet inte vad han gör fel, men för honom gör det ont att få på dem. Jag kan inte se att han gör något fel? iaf. Jag behöver få tips på icke-hormonella p-medel, då jag gärna vill bli gravid snart/inom något år.

    Jag funderade på pessar, men det verkar inte rekommenderas mer? Han vågar inte köra säkra perioder, jag försöker få honom att förstå att man inte är fertil under hela månaden, men han tycker det känns olustigt. jag vet att han behöver lite mer tid att vänja sig, jag kan vänta. vad har vi för alternativ?

    Kopparspiral var väl främst för kvinnor som fött? Eller?

    Tips emottages tacksamt!

  • Svar på tråden Alternativ till p-piller? Vill bli hormonfri.
  • sirisdotter

    På  FL  finns några kvinnor som trivs med pessar.  FemCap verkar vara en variant.   Innan p-piller kom till Sverige var det pessar man hade att tillgå som kvinna.   Det gjorde stor skillnad mot att vara oskyddad på den tiden. 

  • Coyote

    Femcap kanske kan vara något? Eller kopparspiral? Om han får ont av kondomerna kanske han behöver en större storlek?

  • sirisdotter
    Coyote skrev 2012-04-30 01:00:02 följande:
    Femcap kanske kan vara något? Eller kopparspiral? Om han får ont av kondomerna kanske han behöver en större storlek?
    Tidigare sattes kopparspiral inte in på kvinnor som inte fött barn.  Jag vet inte,  har det ändrats?
  • Coyote
    sirisdotter skrev 2012-04-30 01:08:09 följande:
    Tidigare sattes kopparspiral inte in på kvinnor som inte fött barn.  Jag vet inte,  har det ändrats?
    Ja, det tror jag det har? Eller är det bara hormonspiral man sätter in på kvinnor som inte fött? Haha, det är ju förvisso lätt att ta reda på.
  • Ellen83

    Tack för alla ideer, tjejer, jag ska undersöka alla alternativen närmare.

  • c89

    Spiral ska ju sitta inne i 5 år. Känns onödigt att sätta in en spiral om man tänker bli gravid om ett år. 
    P-stav är ju också hormoner och ska sitta inne 3 år.

    Visst, man kan ju ta ut båda tidigare... men känns oerhört onödigt.

    Skulle rekommendera pessar tillsammans med avbrutet samlag...  

  • Cisslan

    Spiral kan sitta inne som längst 5 år, inte ska. Jag fick en spiral trots att jag berättade att vi planerade barn inom två år.

  • stonehill

    Jag hade kopparspiral då jag inte ville äta hormoner. Funkade inte alls på mig blödde hela tiden och fick hemsk mensvärk.
     Men en kompis har inga problem alls och tycker det funkar super. Ingen av oss har fött barn.
    När jag pratade med min gynekolog om preventivmedel utan hormoner frågade jag om pessar men hon sa att man inte rekomenderar det längre för att det spermiedödande medlet är cancer framkallande. Och att anledningen till att många säger att man inte kan sätta in spiral om man inte fött barn är för att det är svårare att sätta in den om man inte gjort det.

  • pluralfamilj

    hade kopparspiral innan barnen kom och det funkade bra... blödde lite lite mer gjorde jag men det var helt klart värt det för att slippa hormonerna! sen så var det ju bara att dra ut den och bli gravid direkt om man har tur

  • sirisdotter
    stonehill skrev 2012-05-02 18:55:13 följande:
    Jag hade kopparspiral då jag inte ville äta hormoner. Funkade inte alls på mig blödde hela tiden och fick hemsk mensvärk.
     Men en kompis har inga problem alls och tycker det funkar super. Ingen av oss har fött barn.
    När jag pratade med min gynekolog om preventivmedel utan hormoner frågade jag om pessar men hon sa att man inte rekomenderar det längre för att det spermiedödande medlet är cancer framkallande. Och att anledningen till att många säger att man inte kan sätta in spiral om man inte fött barn är för att det är svårare att sätta in den om man inte gjort det.
    Någon på FL  rättade mig och informerade om att sperimedödande kräm inte används längre.....   Ersatt av något gel,  tror jag.    (undrar när jag får cancer - visste inte det)
  • stonehill
    sirisdotter skrev 2012-05-02 21:26:06 följande:
    Någon på FL  rättade mig och informerade om att sperimedödande kräm inte används längre.....   Ersatt av något gel,  tror jag.    (undrar när jag får cancer - visste inte det)
    Har inte undersökt det vidare så vet inte om det är så men det var vad gynekologen sa till mig i alla fall.
  • Ningal

    Hormonfria preventivmetoder är utan hormoner, både gestagen och östrogen.
    Och det självklara förstahandsalternativet skulle ju kunna vara Billingsmetoden. Gratis, säkert , ofarligt, miljövänligt etc etc.
    ( INTE samma sak som "säkra perioder" överhuvudtaget)
    Finns olika sorters kopparspiraler, men läkare vill för det mesta bara  att en ska användas. I stället för att kvinnor med mindre livmödrar ska få möjlighet att sätta in kortare spiraler. Dumt!
    Man kan pröva kondomer i olika storlekar, men många killar har problem med passformen ( vad än RFSU påstår..)
    Man kan ha kondom man sätter in i slidan, finns latex och plast.
    Och pessar finns ju moderna numer. Dels ett slidpessar, Milex och sen ett cervixpessar, FemCap. Enkelt att använda, stör inte. Säkert om man är noggrann. Inga biverkningar och ekonomiskt i längden. Bra om man vill lära sig se när man är fruktsam, om ni sen vill bli med barn.
    Finns en väldigt behaglig pessargel numer. ( den spermiedödande krämen är inte bra alls, googla nonoxynol-9 och urinvägsinfektion t ex))
    Man kan läsa mer om alla p-metoder på www.preventivmedel.com eller www.rfsu.se om Billingsmetoden på www.familjeplanering.se. De flesta som arbetar med preventivmedel kan INTE Billingsmetoden eller pessar. Däremot kan de uttala sig felaktigt om dessa metoder. Ta reda på fakta själv i stället.
    Samt kräv av din barnmorska/gynekolog att få korrekt information om alla hormonfria metoder.. 

  • sirisdotter
    Ningal skrev 2012-05-05 23:26:38 följande:
    Hormonfria preventivmetoder är utan hormoner, både gestagen och östrogen.
    Och det självklara förstahandsalternativet skulle ju kunna vara Billingsmetoden. Gratis, säkert , ofarligt, miljövänligt etc etc.
    ( INTE samma sak som "säkra perioder" överhuvudtaget)
    Finns olika sorters kopparspiraler, men läkare vill för det mesta bara  att en ska användas. I stället för att kvinnor med mindre livmödrar ska få möjlighet att sätta in kortare spiraler. Dumt!
    Man kan pröva kondomer i olika storlekar, men många killar har problem med passformen ( vad än RFSU påstår..)
    Man kan ha kondom man sätter in i slidan, finns latex och plast.
    Och pessar finns ju moderna numer. Dels ett slidpessar, Milex och sen ett cervixpessar, FemCap. Enkelt att använda, stör inte. Säkert om man är noggrann. Inga biverkningar och ekonomiskt i längden. Bra om man vill lära sig se när man är fruktsam, om ni sen vill bli med barn.
    Finns en väldigt behaglig pessargel numer. ( den spermiedödande krämen är inte bra alls, googla nonoxynol-9 och urinvägsinfektion t ex))
    Man kan läsa mer om alla p-metoder på www.preventivmedel.com eller www.rfsu.se om Billingsmetoden på www.familjeplanering.se. De flesta som arbetar med preventivmedel kan INTE Billingsmetoden eller pessar. Däremot kan de uttala sig felaktigt om dessa metoder. Ta reda på fakta själv i stället.
    Samt kräv av din barnmorska/gynekolog att få korrekt information om alla hormonfria metoder.. 
  • Berguven

    Jag själv har kopparspiral då jag ville prova ett hormonfritt liv. 

    Fördelar:
    * Hormonfritt
    * Pillerfritt (För mig som är lite tankspridd så är detta skönt då jag lätt kunde glömma att ta p-pillret.. hade ett alarm men det funkade inte alltid)


    Nackdelar, som är individuellt för mig då spiralen påverkar människor olika:
    * Rikligare mens - Niagarafallen; rikligare än när jag körde utan något skydd alls.
    * Längre mens - Hade mens i 3-4 dagar med p-pillret. Nu har jag mens i ca. 7-10 dagar.
    * Mensvärk - innan hade jag knappt någonting, nu gör det något så åt helvete ont ungefär 2 dagar av mensens gång + 1 gång mot slutet.
    * Insättningen - det var smärtsamt. Ingenting jag kommer göra om.

    Hade jag vetat hur nackdelarna skulle se ut just för mig så hade jag nog aldrig satt in spiralen till att börja med. Visst, det är skönt att veta att jag inte tillsätter massa hormoner i kroppen hela tiden men samtidigt så var fördelarna med p-piller stora. Så jag funderar i nuläget på att ta ut spiralen och börja med p-piller igen. Vi får se!

Svar på tråden Alternativ till p-piller? Vill bli hormonfri.