Momalicious skrev 2012-04-30 10:02:44 följande:
Det är ju alltså inte en uppfödare, utan en privatperson. Personen ifråga har ju köpt från en uppfödare, vilken vet jag inte.
Anledningarna till att vi vill skaffa en omplaceringshund är flera, bland annat så känns det som att varför skaffa en valp när det finns vuxna hundar som behöver nytt hem. Dessutom så har vi två katter och vi vill gärna ha en kattvan hund för att underlätta för katterna.
Jag hade dragit öronen åt mig.
1: Om hunden är köpt från en seriös uppfödare skulle den inte behöva omplaceras av ägaren, då hade uppfödaren tagit tillbaka hunden.
2: De vill inte lämna ut hunden på prov, det får mig att tro att de antingen inte bryr sig om vart hunden hamnar utan bara vill bli av med den, eller att de vet något de inte är öppna med.
Annars tycker jag du är helt rätt ute, varför skaffa valp när det finns vuxna hundar som behöver hem. Men jag hade vänt mig till en rasklubb och anmält intresse för att ta över en hund den vägen, eller väntat på en hund där ägarna visar mer omtanke om hunden.
Om du ändå funderar på att gå vidare med just den här hunden så tycker jag ni ändå ska kräva att få låna hunden för promenader, ett kort besök hemma hos er mm. samt hälsa på flera gånger innan ni bestämmer er.
Fall inte i fällan att tro att en äldre hund kommer kräva mindre jobb än en valp, samma sörhållningssätt gäller, även en äldre hund kan behöva lära om så gott som allt vid flytt till ett nytt hem.
Ta reda på varifrån hunden kommer och kontakta den uppfödaren och kika lite på om/varför inte ägarna i första hand har kontaktat uppfödaren nu när de inte kan ha hunden kvar.
Två av de vanligaste "felen" på just kineser är annars tandlossning (hos den nakna varianten) och ögonproblem, har även hört talas om kineser med medfödda defekter på höfter, men den biten bör ju en veterinär kunna utesluta.