• Momalicious

Köpa omplaceringshund - vad tänka på?

Vi har hittat en hund på blocket vi är intresserade av. Hunden omplaceras inte pga några olater eller dyl enligt säljaren. Vi har inte tittat på den ännu.

Frågan är, vad ska vi tänka på när vi inte köper från en uppfödare? Vi har aldrig köpt hund förut så den biten är ny för oss. Vad "ska" ingå för att man ska känna sig trygg? Veterinärbesiktning skulle vara gjord men hur gammal får den vara? Dolda fel?

Alla tips välkomnas eftersom vi som sagt är nya på fronten och vill känna oss trygga med köpet.

Hunden är ett år om det underlättar.

Pojke 2010
  • Svar på tråden Köpa omplaceringshund - vad tänka på?
  • dezibel

Åk och hälsa på hunden och se hur den beteer sig med barn,på promenader, vid hundmöten,om den kan vara lös, om den kan vara ensam osv. Lita inte bara på ägarens ord utan se till att ni går en långpromenad så du verkligen ser hur hunden uppträder.
    Skriv papper på att du får ha hunden på prov typ 2 månader och att du får lämna tillbaks den om det inte funkar.
    Se till att hunden är vetbesiktad högst 7 dagar innan du hämtar hunden och beroende på ras undersökt och ua på höfter/armbågar,ögonlyst, patellaluxation mm.
    Se till att du är ledig länge och hemma med hunden i början och räkna inte med att hunden kan vara själv även om den kunde det i förra hemmet utan du kanske måste börja om med ensamhetsträningen. 

• Momalicious

Okej, det är en chinese crested PP vi tänker på. Är det nåt speciellt jag borde se till att den är kollad för?

Ägaren skriver i annonsen att de inte vill lämna hunden på prov, är det ett varningstecken? Jag vet ännu inte anledningen till att de inte kan ha kvar hunden.

Absolut, vi har tänkt träffa honom åtminstone 2 ggr innan vi bestämt oss. Skulle vi köpa den så får vi lägga upp det så att nån av oss är hemma jämt ett tag men det blir inga problem.

• Modgun

Vad är det för kennel?
    En riktig uppfödare skulle utan problem vilja ha tillbaka hunden om det inte skulle fungera med er.

Men om ni nu har möjlighet att vara hemma en längre period så varför inte skaffa en valp och börja ifrån början?
    Det är bättre, då formar ni ju hunden efter er. 

• Momalicious
    Modgun skrev 2012-04-30 09:54:58 följande:
    Vad är det för kennel?
    En riktig uppfödare skulle utan problem vilja ha tillbaka hunden om det inte skulle fungera med er.

Men om ni nu har möjlighet att vara hemma en längre period så varför inte skaffa en valp och börja ifrån början?
    Det är bättre, då formar ni ju hunden efter er. 
    Det är ju alltså inte en uppfödare, utan en privatperson. Personen ifråga har ju köpt från en uppfödare, vilken vet jag inte. 

Anledningarna till att vi vill skaffa en omplaceringshund är flera, bland annat så känns det som att varför skaffa en valp när det finns vuxna hundar som behöver nytt hem. Dessutom så har vi två katter och vi vill gärna ha en kattvan hund för att underlätta för katterna.
    Pojke 2010
  • Modgun

Då hade jjag inte tagit hunden.
    För mig ringer det i varningsklockorna.

Kan ni inte ta kontakt med dennes uppfödare och  höra vad denna har att säga? Menar ifall dom kan tänka sig att ta hunden om det inte fungerar.

Ja jag förstår eran tanke och den är nobel. Men chansen att få en hund som passar er bäst och går ihop med katten är bättre med en valp. 

• riboflavin
    Momalicious skrev 2012-04-30 10:02:44 följande:
    Det är ju alltså inte en uppfödare, utan en privatperson. Personen ifråga har ju köpt från en uppfödare, vilken vet jag inte. 

Anledningarna till att vi vill skaffa en omplaceringshund är flera, bland annat så känns det som att varför skaffa en valp när det finns vuxna hundar som behöver nytt hem. Dessutom så har vi två katter och vi vill gärna ha en kattvan hund för att underlätta för katterna.
    Jag hade dragit öronen åt mig.

1: Om hunden är köpt från en seriös uppfödare skulle den inte behöva omplaceras av ägaren, då hade uppfödaren tagit tillbaka hunden.

2: De vill inte lämna ut hunden på prov, det får mig att tro att de antingen inte bryr sig om vart hunden hamnar utan bara vill bli av med den, eller att de vet något de inte är öppna med.

Annars tycker jag du är helt rätt ute, varför skaffa valp när det finns vuxna hundar som behöver hem. Men jag hade vänt mig till en rasklubb och anmält intresse för att ta över en hund den vägen, eller väntat på en hund där ägarna visar mer omtanke om hunden.

Om du ändå funderar på att gå vidare med just den här hunden så tycker jag ni ändå ska kräva att få låna hunden för promenader, ett kort besök hemma hos er mm. samt hälsa på flera gånger innan ni bestämmer er.
    Fall inte i fällan att tro att en äldre hund kommer kräva mindre jobb än en valp, samma sörhållningssätt gäller, även en äldre hund kan behöva lära om så gott som allt vid flytt till ett nytt hem.
    Ta reda på varifrån hunden kommer och kontakta den uppfödaren och kika lite på om/varför inte ägarna i första hand har kontaktat uppfödaren nu när de inte kan ha hunden kvar.
    Två av de vanligaste "felen" på just kineser är annars tandlossning (hos den nakna varianten) och ögonproblem, har även hört talas om kineser med medfödda defekter på höfter, men den biten bör ju en veterinär kunna utesluta.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Momalicious
    Modgun skrev 2012-04-30 10:05:14 följande:
    Då hade jjag inte tagit hunden.
    För mig ringer det i varningsklockorna.

Kan ni inte ta kontakt med dennes uppfödare och  höra vad denna har att säga? Menar ifall dom kan tänka sig att ta hunden om det inte fungerar.

Ja jag förstår eran tanke och den är nobel. Men chansen att få en hund som passar er bäst och går ihop med katten är bättre med en valp. 
    Ja, det var väl så jag kände med men jag blev lite ivrig antar jag.. Jag har mejlat säljaren och hör vad hon har att säga om att ha hunden på prov. Vi får väl se vad hon säger. Det finns ju tyvärr så mycket bedragare nu för tiden och det känns inte rätt mot varken oss eller hunden om det inte blir som det tänkt, man vill ju inte behöva sälja hunden vidare om det inte skulle funka. 

Jag avvaktar med att kontakta uppfödaren tills jag fått svar från säljaren. Jag frågade även om uppfödaren i så fall skulle kunna tänka sig att ta över hunden om det inte skulle fungera.

Vi tittar på valp också men då blir det nog först efter årsskiftet då det blir lättare eftersom jag ändå kommer vara hemma jämt då jag kommer börja plugga på distans.
    Pojke 2010
  • dezibel

Rasen bör DNAtestas för genetiska ögonsjukdomar.
    Jag skulle aldrig köpa en hund utan att få skriftligt på att jag har en prövotid, för mig låter det otroligt oseriöst att inte vilja ha tillbaka sin hund om det inte funkar i det nya hemmet.

http://www.ccclub.se/       Läs mer här om rasen!!

• Momalicious

Det har jag redan gjort och absolut, det lät viktigt med det DNA-testet. Men är det något jag i så fall kan "kräva" av säljaren eller gör jag det själv? Det går ju inte att göra nåt åt det vad jag förstod, läste den biten när jag var rätt trött så kan minnas fel.

• Annika31

Måste säga att det är en fin tanke att köpa omplacering med anledningen att det finns så många hundar. Önskar att fler tänkte så! Blir helt mörkrädd när jag ser alla annonser på Blocket.

Vi har två hundar varav en omplacering från uppfödaren som var 10 mån när vi fick henne. Det funkade super, men både rumsrenhet och ensamhetsträning haltade lite till en början. Jag har alltid upplevt henne som mer "tacksam" (fel ord kanske) än min andra hund som kom till oss som 8 veckors valp :)

Lycka till hur ni nu än gör med hunden !!

Svar på tråden Köpa omplaceringshund - vad tänka på?