• 070104

Norrländska städer..

Vi kan inte bestämma oss... Vi vill flytta till en kommun i Norrland, gärna i en by utanför en stad. 
    Bland våra alternativ har vi kvar dessa:  

Skellefteå
    Sundsvall
    Umeå
    Östersund

Vi vill gärna bo där det är fin natur, närhet till allt, låg kriminalitet, mycket aktiviteter för barn, jobbmöjligheter, fina bostadsområden och bra skolor. 

Vilken KOMMUN tycker du passar bäst för oss? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Norrländska städer..
  • HannaE

Uppvuxen i Umeå så jag röstar för  Umeå då... Jobbmöjligheterna är nog relativt sett goda, och vad gäller möjligheter till utbildning för barnen senare i livet så finns ju både ett universitet  och flera gymnasier. Och jag skulle tro att utbudet av aktiviteter för barn är något bättre än de andra städerna eftersom Umeå är litet större. Det finns möjligheter att roa sig på helgerna för den som vill med opera, teater, bio, shopping... Kommunikationerna är också rätt bra med flyg, bussar, tåg. Stan är snygg också, med en fetstor älv rätt genom centrum.
    Annars måste jag säga att jag tyckt mycket om Skellefteå de gånger jag varit på besök där, stämningen är varm.

Man lever så länge man lär.
  • Billig trevnad

Allt utom Sundsvall. Jag hade nog valt Östersund.

• 070104
    Billig trevnad skrev 2012-04-30 13:45:34 följande:
    Allt utom Sundsvall. Jag hade nog valt Östersund.
    Varför inte Sundsvall?
  • Billig trevnad
    070104 skrev 2012-04-30 13:53:03 följande:
    Varför inte Sundsvall?
    Den lilla innerstaden är väl ganska fin, men allt utanför är deprimerande fult. Utan tvekan den fulaste staden jag har bott i.
  • 070104
    Billig trevnad skrev 2012-04-30 13:58:24 följande:
    Den lilla innerstaden är väl ganska fin, men allt utanför är deprimerande fult. Utan tvekan den fulaste staden jag har bott i.
    Jaha.. :-/ Vilka städer har du bott i?
  • Johan75

Själv förespråkar jag alltid Luleå eftersom det ligger vid havet och har skärgård. Men eftersom havet inte verkar vara en faktor för er så skulle jag nog köra på Östersund med dess närhet till fjällvärlden. Gilla man stadsaktiviteter och kultur blir Umeå ett bättre alternativ. 

Behold, i come as a thief.
  • Rosie Jay

Östersund tycker jag. 
    Synd bara att det inte ligger vid havet, det hade gjort pricken över i:et. 

Mamma, Singel och Sambo
  • Joual

Med tanke på er önskelista skulle jag rösta på att ni flyttar till Umeå. Eller, i närheten av Umeå. Natur och låg kriminalitet kan ni få i alla fyra nämnda kommuner. Men om möjligheten till jobb för er båda är viktig så är Umeåtrakten ett expansivt område, med bra skolor och mycket kuturliv. Ni får dessutom bra kommunikationer om ni vill åka ner Sthlm eller vidare därifrån. Jag skulle t ex titta på Vindelns kommun, som ligger några mil från Umeå. Låg arbetslöshet, bra natur, hyggligt nära in till Umeå och mycket billiga boenden. 

Tilläggas kan att jag är född och uppvuxen i Skellefteå, men bor i Umeå sedan 12 år tillbaka.  

• Ebba Caroline

Är med partisk och säger Östersund

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • J1983
    ElectroDiva skrev 2012-04-30 12:47:20 följande:
    även om jag har svårt att kalla det för norrländska städer ^^bor lite längre upp 

Gränsen för Norrland går vid Dalälven :) bor du i Kiruna eller med tanke på att inte ens Skellefte är Norrland? ;)
Svar på tråden Norrländska städer..