• Misslin01

Ångrar min graviditet

Mår fruktansvärt dåligt och vet inte vart jag ska vända mig. Snälla döm mig inte, läs och sätt er in i min situation. För 4 månader sen kom min underbara dotter till världen men känner mig som en fruktansvärd mamma då jag inte kan glädjas åt varken henne eller graviditeten med henne. Allt började när jag gick ut med att jag var gravid, pappan till min dotter finns inte i bilden och har inte funnits sedan jag plussade, jag hade värdlens finaste vänner men när jag berättade om att jag väntade barn så försvann alla! Några av vännerna var glada och lovade att finnas till hands och stötta mig oavsätt vad jag valde. Men allt eftersom att veckorna gick så slutade fem göra av sig sakta men säkert var och en. Känner ett enormt tomrum efter mina vänner (trots att jag vet att dem inte är några riktiga vänner) jag saknar dom. Nu sitter jag här, ensam, ledsen och förtvivlad. Hade jag vetat att vänskapen skulle sluta såhär hade jag aldrig behållt min dotter.

• Svar på tråden Ångrar min graviditet
  • Eleora

Du behöver hjälp med att må bättre låter det som. Ta kontakt med Bvc och berätta hur du mår, så du får prata med en psykolog. Hoppas det känns bättre så småningom.

• spillerkillern

Många av mina vänner försvann också när jag blev gravid. Vi var 4 st i 35-årsåldern som brukade gå ut, äta middag ilag och ibland bara umgås. Jag kan tänka mig att 2 av dom känner  lite ångest för att träffa mig då de själva har längtat efter barn länge, men har inte träffat någon potentiell pappa. Det skulle kännas bra om de kunde höra av sig och tala om hur det ligger till iställer för att bara försvinna och sluta svara på meddelanden. Om de ångrar sig i framtiden så kommer jag att ta emot dom med öppna armar pga allt skoj vi faktiskt haft tillsammans de senase 15 åren.

• skånegås

Precis, det är vanligt med förlossningsdepressioner och att inte ha någon att dela en så stor händelse med måste vara fruktansvärt. Men jag lovar att det kommer att bli bättre med tiden. Klen tröst, men sant...

Kommer du hemifrån något? Kolla om det finns någon öppen förskola i närheten. Där finns möjligheten att träffa nya vänner som dessutom är i samma livsfas som dig.

• JanaLiiN

Jag tror att det är vanligare än man tror med tankar som dina. Be att få prata med psykolog på BVC, de finns till för just dig.

• Rosenöga

Om du är så förtvivlad att du ångrar din dotter ska du söka hjälp.

Du inser själv att de inte är några riktiga vänner som beter sig på detta sätt. Om du är ung och har unga kompisar vill de kanske festa och roa sig. Du kommer få nya kompisar som också är mammor men du måste först må bra och hitta dig själv i din nya roll som mamma. 

Det är bara 4 månader sedan förlossningen och det är en stor omställning både kroppsligt (fysiskt) och psykiskt och även praktiskt. Många har det jobbigt med den omställningen. Du är inte ensam om det.

Du har fått något ännu viktigare än vänner, ett barn som du betyder allt för och som tycker att du är den viktigaste personen i hela världen.

• Wonderchild2009

Jag uppfattade det också som att mina vänner "försvann" när dottern föddes.. Jag fick henne tidigt, när jag var 20 och jag trodde att dom inte tyckte det var speciellt kul att umgås med mig då vi var ett gäng partypinglor.
    I efterhand när jag pratat med dom så har det visat sig att flera av dom inte ville tränga sig på osv och att dom väntat på att jag ska höra av mig.
    Idag umgås vi med jämna mellanrum och en av dom är helt underbar med dottern och har till och med varit barnvakt ett flertal gånger :)

Ett tips från mig om ni var så nära vänner: bjud in dom, fråga om dom vill ta en fika eller liknande! Kan vara så att dom också väntar på att du ska höra av dig :)

• Eisa

Det är ju bättre att du har din dotter än att du har ett gäng ytliga vänner. Förresten får man nya vänner av att få barn. Gå till öppna förskolan och andra barnställen.

• Blöjor111111

Är du gravid eller har du fått barnet? Förstår inte riktigt..

• Eisa
    Blöjor111111 skrev 2012-05-01 15:32:13 följande:
    Är du gravid eller har du fått barnet? Förstår inte riktigt..
    "För 4 månader sen kom min underbara dotter till världen" tolkar jag som att barnet föddes för 4 månader sedan.
  • Blöjor111111
    Eisa skrev 2012-05-01 15:34:39 följande:
    "För 4 månader sen kom min underbara dotter till världen" tolkar jag som att barnet föddes för 4 månader sedan.

"Ångrar min graviditet"

"För 4 månader sen kom min underbara dotter till världen men känner mig som en fruktansvärd mamma då jag inte kan glädjas åt varken henne eller graviditeten med henne."

"Men allt eftersom att veckorna gick så slutade fem göra av sig sakta men säkert var och en."

Fick mig att tänka att TS är gravid i 4 månader och allt har skett under dessa 4 månader. Kanske är jag förvirrad ändå...Skrattande
  • Eisa
    Blöjor111111 skrev 2012-05-01 15:54:53 följande:

"Ångrar min graviditet"

"För 4 månader sen kom min underbara dotter till världen men känner mig som en fruktansvärd mamma då jag inte kan glädjas åt varken henne eller graviditeten med henne."

"Men allt eftersom att veckorna gick så slutade fem göra av sig sakta men säkert var och en."

Fick mig att tänka att TS är gravid i 4 månader och allt har skett under dessa 4 månader. Kanske är jag förvirrad ändå...Skrattande
    Mmm jag tror det
  • Misslin01

Förlåt om jag var otydlig men min dotter är fyra månader alltså jag födde henne i december. Jag kommer inte ut så ofta då jg bor i en by och närmsta "stad" ligger ca 4-5 mil här ifrån och för tillfället har jag inen bil samt att bussförbindelserna inte är dom bästa. Jag vet att jag borde söka hjälp från någon profetionell men har inte haft tid, låter urdumt och nu tänker ni säkert att jag är oansvarig. Men som sagt bor jag som jag gör, har inga vänner, föräldrar och syskon flera mil iväg. Ta mig inte på fel sätt för jag älskar min dotter och gör allt för henne men som jag tidigare skrev så hade jag fått välja igen så hade jag gjort abort för att ha kvar mina vänner då vännerna varit en väldigt stor del i mitt liv.

• Blåbär0103

Tror att de är rädda för att tränga sig på. Berätta att de inte stör om de ringer. Du stänger av telefonen om du har haft en jobbig natt och ringer upp dem sedan. Ta kontakt med Makalösa föräldrar ( ensamma föräldrar som stöttar varandra ). 

• Misslin01
    Wonderchild2009 skrev 2012-05-01 15:07:21 följande:
    Jag uppfattade det också som att mina vänner "försvann" när dottern föddes.. Jag fick henne tidigt, när jag var 20 och jag trodde att dom inte tyckte det var speciellt kul att umgås med mig då vi var ett gäng partypinglor. I efterhand när jag pratat med dom så har det visat sig att flera av dom inte ville tränga sig på osv och att dom väntat på att jag ska höra av mig. Idag umgås vi med jämna mellanrum och en av dom är helt underbar med dottern och har till och med varit barnvakt ett flertal gånger :) Ett tips från mig om ni var så nära vänner: bjud in dom, fråga om dom vill ta en fika eller liknande! Kan vara så att dom också väntar på att du ska höra av dig :)

Jag har ringt dom ett flertal gånger men antingen har dom alltid varit upptagna på annat eller inte ens svarat på Mina samtal eller sms :(
  • Emelie 491

Du kommer få nya vänner! I stort sett hela min bekantskapskrets byttes ut när sonen kom. Man träffar dem lite överallt, i lekparken, på öppna förskolan, på kläd-affärernas barnavdelning och senare på förskolan. Det kommer bli bättre, även om det kanske känns väldigt dåligt nu. Kanske är en sen form av baby-blues? Det kan ju sätta igång ganska sent efter en förlossning.

• Clear1

Hej!!

Det är OKEJ att vara ledsen coh tycka att det är jobbigt i början!
    Man ställer ju om från ett "vanligt" liv med kompisar,fester och att göra allt man vill själv. När man får barn förändras det. För att inte prata om att man knappt sover första tiden, vilken också gör sitt till att man kan bli deprimerad. RING till psyk om du behöver prata, BVC har nummer till kurator eller psykolog,
    jag själv har varit ARG för att min dotters pappa inte bryr sig. Jag har varit LEDSEN för att det har känts jobbigt ibland, för att jag varit RÄDD att jag inte ska räcka till och göra min dotter lycklig. Att jag kommer att bli en dålig elak mamma. Det har varit min största rädsla.

Vänner är knepiga. De kommer nog tillbaka efter ett tag. Det är svårt för vänner också i början, de vet inte hur de ska vara runt någon med en ny liten bebis. SNART eller nu kan du ju bege dej ut och fika, ha picnic och umgås , nästan som vanligt, med dina vänner. Din dotter är lagom stor nu, hon kan sova i vagnen och du mår bättre av att vara ute och röra dig.

VIKTIGAST av allt är att du PRATAR med någon, det är så viktigt att få ut alla dina tankar och oro!!!
    SKRIV till mig om du behöver lite pepp eller råd, min dotter är ett år nu, och jag har klarat mej igenom, förlust av vänner träffat nya via BVC, och nu har flera försvunnit igen.. Det går i vågor.. 

• vildovacker1

Var bor du? Kanske hitta nya vänner här på fl? :) ska precis separera nu och jag tror mer att du känner dig ensam än att du egentligen ångrar din dotter. Hör av dig :) nya vänner finna överallt.

Svar på tråden Ångrar min graviditet