Inlägg från: Butterscotch |Visa alla inlägg
  • Butterscotch

Den dyraste villan köpte sosseriksdagsledamoten?!

Just det här fallet tycker jag inte är en motsägelse, annars är ju sossar ganska bra på att göra saker privat som går emot partipolitiken. Laila Freivalds är ett extremt exempel.

Därmed inte sagt att det andra blockets politiker inte gör fel, det gör de förstås, men det blir liksom tydligare i vänsterblocksfallet eftersom politiken och det personliga egenintresset oftare står i motsatsförhållande till varandra.

• Butterscotch
    Miss Behave skrev 2012-05-02 13:20:35 följande:
    Jag är vänsterpartist och ser inget som helst fel med att han köper en villa för 3 miljoner. Då hade det stuckit mer i mina ögon om de anlitade städhjälp och tog rutavdrag..
    Instämmer.
  • Butterscotch
    PumpkinQueen skrev 2012-05-04 14:04:37 följande:
    Haha...typiskt sossar att inte förstå vad pariet som de röstar på står för. Glad 
    Vad står de för då, som motsäger köpandet av en villa i tremiljonersklassen? Deras politik går väl inte ut på att bara de borgerliga ska kunna köpa hus i den prisklassen? Och inte heller att alla i hela landet ska bo i billiga hyreslägenheter?
  • Butterscotch
    PumpkinQueen skrev 2012-05-04 14:13:19 följande:
    Deras politik går ut på att den som är rik ska betala mycket i skatt, för att jämna ut de ekonomiska klyftorna i samhället. En sossepolitiker som tjänar mycket pengar och lägger dessa på överflödig lyx är därför en hycklare. Om han verkligen trott på pariets idé borde han istället bosatt sig i en billig hyreslägenhet i en förort någonstans och tagit bussen till jobbet på morgonen -så där som han vill att resten av befolkningen ska göra.
    Ja, de socialdemokrater som tjänar mycket betalar väl också mycket i skatt? Han är socialdemokrat, inte kommunist.
  • Butterscotch
    PumpkinQueen skrev 2012-05-04 14:20:41 följande:
    Så socialdemokraterna är nöjda med nuvarande beskattning? De tänker inte höja skatterna om de kommer till makten?
    Nej, det tror jag inte att de kommer att göra, i alla fall inte i någon större utsträckning. Det vore politiskt självmord. Tror du det, och i så fall med ungefär hur många procent tror du att de höjer? Tycker du att sossarna ska betala in en frivillig extraskatt som motsvarar den höjningen redan i förtid?
  • Butterscotch
    PumpkinQueen skrev 2012-05-04 14:34:10 följande:
    Så hur ska sossarna finansiera att "förbättringar" som de kommer att vilja göra inom vård, skola och omsorg? Hur ska de få råd att höja bidragen för människor som inte arbetar? Om de nu inte tänker höja skatterna, menar jag.

Ibland kan man ana sig till hur framtiden blir, om man tittar lite på hur historien har varit. Kolla gärna upp hur ofta sossarna sänkt skatterna under tidigare år, så kanske du får en hint om hur det kommer att bli om de kommer till makten igen.
    Jag har inte sagt att jag tror att de kommer att sänka skatterna, jag skrev att jag inte tror att de kommer att höja dem (mer än eventuellt marginellt).

Jag har ingen aning om hur de tänkt sig att finansiera diverse förändringar, det brukar de ju heller själva inte ha något större hum om.
  • Butterscotch
    PumpkinQueen skrev 2012-05-04 14:49:52 följande:
    Hmm. Så de tänker inte höja skatterna, bara kanske lite. Är du inte lite nyfiken på var pengarna som de ska dela ut i bidrag kommer att komma ifrån?
    Jo det är jag verkligen Men det tror jag som sagt inte att de ens vet själva.
  • Butterscotch
    PumpkinQueen skrev 2012-05-04 14:55:45 följande:
    Så det är helt okej med dig att de inte har en aning om var pengar kommer ifrån? Tror du att denna okunskap kanske på något vis påverkar hur de hanterar pengarna som de får in i form av skatt (som dragits av din och min lön)?
    Nej, det är inte ok. Varför tror du att jag tycker att det är ok? Jag röstar inte på några socialdemokrater, av just den anledningen. Jag tror inte att de är ekonomiskt kompetenta att styra det här landet.
Svar på tråden Den dyraste villan köpte sosseriksdagsledamoten?!