• kiki

Ont i underlivet

Hej, fick min dotter för 8 dagar sedan och har sån smärta i underlivet. Känns som om allt ska ramla ut.. Spelar ingen roll om jag sitter, ligger lr står. Samma känsla hela tiden. Trodde det skulle gå över, men det har snarare blivit värre. Är det någon annan som känner/känt som mig? Ska det kanske kännas så här? Är det gynakuten man kontaktar lr vart vänder man sig? Står inte ut länge till.. :(

• Svar på tråden Ont i underlivet
  • Amorea

Ring och prata med gynakuten. Nog för att man är öm efteråt men på 8 dagar borde man känna av någon förbättring iaf. Fast det tar tid. 4 v efter min förlossning kan jag fortfarande bli öm om byxorna sitter åt eller om jag går för mkt. Men ring och prata med dem så du vet vad som gäller i ditt fall.

• sweasmamma

ont ska du ju INTE ha!!!! men det sved på mig och obehagligt i ca 8-10 veckor efter ! men är det så jobbigt så ringer du kk så får dom undersöka dig 

• xXMaLoXx

Jag tycker du ska kontakta gynakuten. En viss tyngdkänsla och ömhet kan fortfararande kännas efter så lång tid, men det ska inte göra ont. Kan du ha överansträngt dig?

Hoppas du får ordning på det iaf, och ett stort grattis till lilltjejen :)

Theo 100111 <3
  • Skruttelito

Jag hade den känslan i upp emot en månad efter förlossningen, som var normal. Tog fulldos Alvedon och Ipren första två veckorna för att stå ut. Därefter blev det bättre.

• kiki

Ringde gynakuten som tyckte det lät normalt. Men ska det verkligen göra mer ont för varje dag? Att gå på voltaren och Alvedon är inte så bra för magen längre då jag börjat bajsa blod.. Orkar fan Inge mer! Ingen som tar en på allvar när man ringer och vill bli undersökt för att känna sig lugn. Tog en spegel och kollade underlivet igår, och det såg inte så bra ut, inte för att jag egentligen vet hur det ska se ut, men sidan jag blivit sydd på efter förlossningen "hänger". Stygnen sitter inte kvar, bara trådarna som sticker ut/fram.. Ska dom göra de? Vad ska jag göra? Kan varken stå lr sitta utan att jag gråter..

• LindaPinda

Jag hade också en obeskrivlig smärta som höll sig kvar länge efter förlossningen - och då födde jag ändå min son två månader för tidigt, så han var ju liten! Men jag både brast och blev klippt (snabb förlossning), varav några stygn senare gick upp. Jag käkade alvedon+voltaren samt lade på lokalbedövande gel flera gånger om dagen. Stod oftast upp och åt, för det funkade bara inte att sitta. Bävade att gå och kissa, det sved nå så förbannat! Höll mig in i det sista, och skrek oftast.Tillslut fick jag tipset att stå och kissa i duschen under en svag, varm vattenståle, vilket gjorde det lite mer uthärdligt. Två veckor ca, sedan började det sakterligen att bli bättre.
    Det tar mycket energi att ha så ont, man blir så ledsen och så trött av det...

Tycker du att det ser konstigt ut, misstänker du att stygnen gått upp, så Ska någon kika på dig! Det ger mycket att få veta hur det ser ut av någon kunnig. Jag gick in på BB och fick mig uppkollad, testa det om inte gyn vill göra det. Ring din BVC-sköterska annars.

Jag hoppas att du får mycket hjälp och stöd därhemma, av barnets pappa och/eller av andra familjemedlemmar/vänner. Du ska göra så lite som möjligt nu - bara vila, läka och ta hand om din bebis.

• Minnie7

Sprack du mkt? Jag hade riktigt ont i ett par månader och längre ändå när jag skulle gå och sitta.

• Tezss

Hur har det gått? Har själv precis fått barn och jag tycker inte alls det ser ut som det gjorde innan. Jag blev sydd invändigt och nu har stygnen börjat lossnat. Har ont och äter värktabletter varje dag. 

• kiki

Smärtan för mig höll i sig i nästan 3 veckor. Och jag är helt "vanställd" down there.. Min yttre blygdläpp blev "sydd" men det syns då inte då den är delad.. Har numera 3 yttre blygdläppar och tycker det känns sjukt jobbigt, tom inför min man som jag inte ens klarar av att ha sex med för att jag skäms.. Besöket hos BM som man ska göra efter 6-8 veckor bokade jag av eftersom jag inte mår bra efter hur jag ser ut där nere. Hade gynakuten tagit mig på allvar när jag ringde och låtit mig komma skulle dom kunna sytt ordentligt och jag skulle varit "normal" där nere..

• RS89

ja min smärta höll i sig i ca 3 veckor med. jag blev också förvånad för inte fan sa någon att det skulle vara sånt obehalig i underliv så länge =S. jag blev sydd där inne ganska mycket med. MEN!

efter 8 veckor kom smärtan tillbaka =S...hade ont i ca 3 dagar, tror min mens är på g...smärtan gick över men har några spottings då och då. hoppas för fan inte att jag kommer ha så ont varje mens!

Svar på tråden Ont i underlivet