• Anonym (undrar)

Vad tror ni enskild vårdnad kommer att göra för er?

Läser i många trådar under familjerätt/vårdnadstvist om föräldrar som vill ha ensam vårdnad om barnet/barnen. Man skyller på oengagerad pappa, krångel med papper och möjligheten att få bestämma över umgänge, bestämma över dagis/skola mm.

Tror ni verkligen att livet blir så bra med enskild vårdnad?

Hur skulle ensam vårdnad underlätta ditt liv? Kan ni som har dessa planer/tankar förklara för mig?

• Svar på tråden Vad tror ni enskild vårdnad kommer att göra för er?
  • MammaHela

För mig underlättade det att ha ensam vårdnad eftersom pappan helt enkelt försvann ur våra liv när dottern var 9 månader. 

Han har inte träffat henne sen dess. 

• hellokill3r

Det skulle underlätta något enormt eftersom jag måste jaga tag på människan som är i det närmaste okontaktbar varenda gång vi ska göra något, typ flytta, eller åka utomlands.. Han träffar inte sin son och hör inte ens av sig. Jag kan inte få till en utredning på sonen via bup för jag får inte tag i honom så han kan inte godkänna det, det är knappt så att jag har fått låta sonen prata med förskolans talpedagog utan att han godkänt det. Och om en människa inte går att få tag på så kan man inte få honom att godkänna det!

• Anonym

pappan finns helt enkelt inte i hennes liv. så ja det underlättar massor med enskild vårdnad :)

• Anonym (undrar)
    MammaHela skrev 2012-05-02 08:47:05 följande:
    För mig underlättade det att ha ensam vårdnad eftersom pappan helt enkelt försvann ur våra liv när dottern var 9 månader. 

Han har inte träffat henne sen dess. 
    Hur länge väntade du innan du ansökte?
  • Anonym (...)

det är egoistiska pappor som kräver gemensam vårdnad och sen vägrar ta sitt ansvar!!!

• Anonym (undrar)
    hellokill3r skrev 2012-05-02 08:49:50 följande:
    Det skulle underlätta något enormt eftersom jag måste jaga tag på människan som är i det närmaste okontaktbar varenda gång vi ska göra något, typ flytta, eller åka utomlands.. Han träffar inte sin son och hör inte ens av sig. Jag kan inte få till en utredning på sonen via bup för jag får inte tag i honom så han kan inte godkänna det, det är knappt så att jag har fått låta sonen prata med förskolans talpedagog utan att han godkänt det. Och om en människa inte går att få tag på så kan man inte få honom att godkänna det!
    Flytta gör man inte ofta och barnet blir skriven där barnet tillbringar dygnsvilan. Pass behöver man nytt var 5:e år. BUP kan socialen hjälpa dig att få gå till för utredning från 1:a maj.

Jag kan inte se att det behöver vara ett problem alltså.
  • Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2012-05-02 08:50:17 följande:
    pappan finns helt enkelt inte i hennes liv. så ja det underlättar massor med enskild vårdnad :)
    Varför finns pappan inte i barnets liv? Bor du kvar på samma ort som när barnet föddes? Bor pappan kvar? Vilket umgänge erbjuder du?
  • hellokill3r
    Anonym (undrar) skrev 2012-05-02 08:53:57 följande:
    Flytta gör man inte ofta och barnet blir skriven där barnet tillbringar dygnsvilan. Pass behöver man nytt var 5:e år. BUP kan socialen hjälpa dig att få gå till för utredning från 1:a maj.

Jag kan inte se att det behöver vara ett problem alltså.
    Jag fick inte börja en logopedutredning med sonen utan hans godkännande, det sköts upp i flera månader. Samma med utvecklingssamtalet då han tydligen hade ringt och uttryckt att han ville vara närvarande, så sonens utvecklingssamtal skjöts upp från november till i mars!!! pga detta. Jag ser inte anledningen till att ha gemensam vårdnad då han inte ens existerar i sin sons liv. Jag har skyldighet att underrätta honom om saker, som jag aldrig lyckas göra eftersom jag inte får tag på honom! Jag kan ringa och smsa och maila till förbannelse utan resultat. Varje gång jag inte berättar om saker som skett så begår jag ett brott, och det är inte så kul det heller. Pass behöver man nytt var 5:E år men varje gång man ska åka utomlands behöver man godkännande dvs fullmakt från den andra vårdnadshavaren enligt polisen.
  • Elskling
    Anonym (undrar) skrev 2012-05-02 08:54:53 följande:
    Varför finns pappan inte i barnets liv? Bor du kvar på samma ort som när barnet föddes? Bor pappan kvar? Vilket umgänge erbjuder du?
    pappan har själv valt att inte  ha kontakt. vi bor 10 min med bil ifrån varandra och har erbjudit träffar hur många gånger som helst men han tackar nej. så enskild vårdnad har hjälpt mig så att jag har kunnat söka dagisplats, pass osv.
  • Anonym

Det underlättade då jag kunde flytta när jag ville, papper i olika sammanhang fyllde jag i själv till skola, dagis, inkomstuppg.

Jag behövde inte ha pappan med när pass skulle förnyas och säkert en del annat som jag glömt men framförallt behövde jag inte lyssna och vara rädd när pappan hotade med att begära enskild vårdnad eller att han skulle flytta utomland med barnen ( jodå han är helt svensk och har absolut inga anknytningar till annat land än Sverige)

Jag visste att han inte skulle ha en chans att få ensam vårdnad om det kom till rätten och efter några år tog jag det dit och på en kvart var det klart till min fördel och detta ville jag igentligen inte.

Nu blev det bra i slutändan då jag alltid värnat om att barnen skulle ha en bra kontakt med sin pappa o han insåg att jag inte ville straffa honom men att han skulle ta sitt ansvar och det gjorde han och idag har alla i familjen god kontakt med honom och vi träffas med våra resp nya familjer idag vid födelsedagar o andra familjetillställningar.     

Svar på tråden Vad tror ni enskild vårdnad kommer att göra för er?