• Josse03

När byta ut ersättning till mat?

Hallå hallå!
    Vår dotter är 4månader och hon har i snart 2 veckor ätit smakportioner och hon älskar det!
    Min fråga är när kan/ska man byta ut en måltid från ersättningen till riktig mat?

Oc när kan hon t.ex äta bara gröt till frukost? Hur ger ni era 4-5månaders babys?

Tack för svar :)

• Svar på tråden När byta ut ersättning till mat?
  • SilverEmma

Jag började byta ut hela mål när jag märkte att barnet blev mätt på enbart mat.

• skogsvitter

Jösses vad tidigt! Du bör inte byta ut några måltider alls förrän åtminstone 6 månaders ålder!

En 4-5 månaders baby ska äta bröstmjölk eller ersättning helt och hållet, förutom möjligtvis pyttesmå smakprover!
    Ju längre du fortsätter med ersättning desto bättre är det för bebisen, det är mest näringsrikt och bör vara huvuddelen av hennes föda ända tills närmare 1-årsåldern!

Att börja med fast föda är en långsam process, då undviker man också förstoppning och andra problem som följer av att man börjar för snabbt.

• skogsvitter
    SilverEmma skrev 2012-05-02 09:23:28 följande:
    Jag började byta ut hela mål när jag märkte att barnet blev mätt på enbart mat.
    Samma här. Och då var de mycket, mycket äldre än 4-5 månader. Vid den åldern har de bara ammat.
  • Duckan

Vi började tidigt, vid 4mån, helt enkelt för att det var okej (5 år sen) och vi ville det. Gröt fick hon först, det blev ganska fort en portion morgon och kväll, fri amning däremellan. Vid 6mån åt hon gröt 2ggr/dagen och mat till lunch, fri aming däremellan.

• skogsvitter
    Duckan skrev 2012-05-02 10:23:23 följande:
    Vi började tidigt, vid 4mån, helt enkelt för att det var okej (5 år sen) och vi ville det. Gröt fick hon först, det blev ganska fort en portion morgon och kväll, fri amning däremellan. Vid 6mån åt hon gröt 2ggr/dagen och mat till lunch, fri aming däremellan.
    Rekommendationen var ju 6 månader, även för 5 år sedan. Dock kör ju många tanter på BVC sitt eget race, vilket ju är helt fel. De ska följa riktlinjerna från socialstyrelsen och livsmedelsverket, inte hitta på egna riktlinjer.
  • Duckan

Möjligt, vår bvc sa att det var okej (inget påtvingat alls så jag tänker inte skuldbelägga henne för nåt) att prova och jag tycker att det gick bra. Inget tjorv med magen osv.

• SilverEmma

Vi bytte ut första målet vid ca 5 månader. Märkte inte av något knas med magen och ungen åt med god aptit och ville helt enkelt inte ha någon ersättning efter hon ätit. 6 månader är som sagt en rekommendation. Men ersättning var huvudfödan tills båda barnen var nästan året, sen ville de inte ha det mer överhuvudtaget.

• sasso78

vi började med smakportioner och gröt vid 4 mån. ålder. Blev rekommenderad det från bvc för båda våra barn, födda 09 och 10. Det var aldrig nåt problem. Gav såklart ersättning också.

• mamau

Min tjej är 5 mån och henns matdag ser ut så här:

Ca 07.30 Ersättning
    Ca 11.30 Puré + ersättning
    Ca 15.00 Ersättning 
    Ca 18.00 Gröt + frukt
    Ca 21.00 Ersättning

Hon får även majskrokar eller smörgåsrån ibland när vi andra äter och hon sitter med vid bordet.

Funkar jättebra, hon mår bra och har inga problem med magen. Ska snart börja öka upp mängden puré på lunchen och därmed ta bort flaskan vid 11.30.

Gjorde likadant med mina stora tjejer och de har mått bra hela tiden.

Frågade bvc-damen och hon tyckte det var okej. Man märker om barnet inte mår bra och då får man så klart backa och ge mer flaska ett tag.

• Natulcien
    Josse03 skrev 2012-05-02 09:16:52 följande:
    Hallå hallå!
    Vår dotter är 4månader och hon har i snart 2 veckor ätit smakportioner och hon älskar det!
    Min fråga är när kan/ska man byta ut en måltid från ersättningen till riktig mat?

Oc när kan hon t.ex äta bara gröt till frukost? Hur ger ni era 4-5månaders babys?

Tack för svar :)
    Byt inte ut några mål innan 6 månader. Eg. behöver man inte byta ut mål förrän runt 8 mån. Men tidigast 6 mån. som sagt. Glad
Svar på tråden När byta ut ersättning till mat?