skogsvitter skrev 2012-05-06 10:46:22 följande:
Nej då ljuger de. Socialstyrelsen och livsmedelsverket är de som skriver de rådande rekommendationerna i Sverige och de har bestämt att det är 6 månader som gäller (
www.slv.se tex) vilket har varit samma i snart 10 år. BVC har ju ingen talan om sådana viktiga bestämmelser. Om de säger annat så ljuger de eller är helt enkelt jävligt okunniga (vilket inte är oväntat då 72 av 73 tillfrågade i en studie svarar felaktigt om kostråd till spädbarn).
Det man däremot kan börja ge tidigast från 4 månader är smaksensationer, vilket innebär maximalt ett kryddmått i storlek av den mat som familjen i övrigt äter. Det är inte för att vänja deras magar, det är för att de ska få smaka på maten och att man därmed fångar upp ett tidigt intresse hos barnen, om de ens är intresserade. Storleken ska inte öka och bebisen ska inte få smakisar (smakportioner) ändå förrän vid 6 månaders ålder och den största anledningen till det är just för att magen inte är mogen innan dess. Risken för mag- och tarmsjukdomar ökar markant om man börjar med fast föda innan dess.
Hur kommer det sig att de fortfarande rek. smakportioner från 4 mån. på BVC då? Då borde de ju slutat med det och följa livsmedelsverkets regler då? Sen är det väl olika från barn till barn hur man tål och är intr. av smakisar. Jag introd. till mina båda vid 4 mån. Var inget probelm med magar och så, de åt rätt bra MEN fick ersättning också förståss.Så jag ser ingen anledning att de inte skulle få samkisar vid 4 mån. Andra barn kanske inte är redo förren vid 6 mån. Så alla får väl göra hur de vill och känner va? Om man är uppmärksam hur barnet reagerar.