• nalg

Kan man få sommarvikariat fastän man är gravid i v17?

Som rubriken säger, jag är sjuksköterska och har sökt ngr sommarvikariat. Finns det chans att få jobb fastän jag är nästan halvvägs i graviditeten? Tänkte att jag erbjuder mig att jobba 6-8veckor nu i sommar (med start maj alltså)... Det är ju brist på folk inom vården tänkte jag men nu börjar jag bli osäker på om man ska säga att man är gravid eller bara köra på? Har en komplikationsfri graviditet och ingen mage ännu.
    Tacksam för råd, erfarenheter och tips :) 

• Svar på tråden Kan man få sommarvikariat fastän man är gravid i v17?
  • Eleonor01

Bara kör på! Du behöver inte berätta det. Klara du att jobba så kör på. Goa pengar om inget annat :)

• Lilla fjunet

Jag tycker att du ska säga att du är gravid (behöver ju inte skriva det i ansökningsbrevet). Jag tror bara dom blir glada för folk som vill jobba.
    Jag jobbade med en tjej som undersköterska på en väldigt stressig avdelning och hon  sommarjobbade fram till v 32.

• Larvig

Klart du kan få jobb. Sök både sommarvik och fasta tjänster!
    Jag fick vik när jag var mer än halvvägs, såg ut att vara mycket mer långt gången än vad jag var. Var på äldreboende där det inte va några tunga lyft eller liknande.
    Fortsatte att söka jobb, var på intervju i v. 35-36 någongång, och blev erbjuden det jobbet strax efter barnet var fött. Fick tom välja vilken av de utsatta tjänsterna jag ville ha. 

• nalg

Tack det var inspirerande Glad Nu är jag pepp igen!

• sasso78

Är du bara i v.17 så är det klart du kan jobba i sommar. Tycker inte ens du behöver berätta det om du inte vill.

• Awantazia

jag är gravid i v 23 från imorgon och jag har precis fått en sommarvik inom vården som sträcker sig tills 31 aug och jag är beräknad mellan 31 aug till 5 sep så jag tror absolut att du kan få ett jobb =)

• nalg
    Awantazia skrev 2012-05-02 16:37:27 följande:
    jag är gravid i v 23 från imorgon och jag har precis fått en sommarvik inom vården som sträcker sig tills 31 aug och jag är beräknad mellan 31 aug till 5 sep så jag tror absolut att du kan få ett jobb =)
    Suveränt! Och grattis till jobbet!

Skönt att höra att det är är så "tabu" som jag trodde. :)
  • kajsaa

Dom får ju inte neka dig pga graviditeten. Så sök jobb, och ta inte upp det förrän det är aktuellt!

• sommar2001

Klart att du kan få. Har en vän som fick sommar vik maj-juli och födde i aug. Inget är omöjligt.

• MammaHanna 070911

Klart du kan! 
    Jag jobbade som undersköterska sommaren 2009, då mellan gravidvecka 22+2 till vecka 31+2.
    Förra sommaren jobbade jag också, då mellan gravidvecka 33+2 och 35+4. Skulle jobbat fram till 36+6 men födde dottern dagen innan. Ingen av somrarna var det något snack om att jag inte skulle få jobb pga graviditet.
    I år kommer jag jobba gravid än en gång, denna gången gravid med tvillingar vecka 14+5 och 18+4.

Jag ser inte att det skulle vara några problem om du orkar! Lyssna på kroppen bara! Det gjorde inte jag förra sommaren vilket resulterade i lite tidigt född bebis och enorm foglossning. Men nu var ju jag lite längre gången då.
    I år vet i tusan om jag kommer klara det rent fysiskt, men ska ge det ett försök. :) 

♥ Maximiliam 070209, Michelle 091027, Isabella 110721 ♥
  • Litet My

Klart du kan, de ställen jag tänker kanske skulle reagera är de som har patienter som är utåtagerande, tex inom demens eller psykiatrin, även om det ju inte behöver vara så på alla ställen.

• nalg

Jag har fått erbjudande om v 24-33 och det är samma veckor som jag är gravid i under samma tid. Lönen är ju skadat bra under sommaren också så det är svårt att se något hinder om  inte arbetsgivaren gör det.

Tack för alla erfarenheter och råd! 

Svar på tråden Kan man få sommarvikariat fastän man är gravid i v17?