HJÄLP! Follikarna var 7 mm, när blir det ev. ägglossning?
Hej,
Sorry om detta blir lite långt och rörigt (men desto större skäl till att jag behöver er hjälp ;) )
Jag var på mitt första utredningsbesök hos gyn i måndags. Jag tog mitt sista p-piller den 13:e april och nu kunde hon se att jag hade 3-4 follikar som vuxit till 6-7 mm. Jag har PCO konstaterat sen länge och har ätit Diane under flera år. Jag har molande värk i äggstockarna konstant sen en vecka tillbaka.
Nu till frågan. Gyn tyckte att jag skulle prova med ägglossningstest idag (och den ger svagt svagt utslag, som den har gjort varje dag sen jag slutade med p-piller, så alltså ingen skillnad). Men så kom jag att tänka på när syrran donerade ägg och då skulle de upp till 15-18 mm innan hon skulle vänta 3 dagar och sen ta själva sista sprutan för att ägglossa. Och detta gick ju inte på ett nafs, tog ju säkert 9-10 dagar att få dem från 7 mm till 15-18 mm.
Vad betyder detta för mig? Jag har egentligen aldrig haft ägglossning vad jag vet så jag har inte alls koll på cykler och så. Men är det alls troligt att ägglossningen ska hinna gå så fort? Och kan de växa till 7 mm och sen händer inget mer? Jag vet direkt inte alls hur tecken på ägglossning ser ut (men det är kanske högst individuellt).
Finns det nån som gjort detta lite mer "övervakat" och vet ungefär hur snabbt follikarna växer och hur långt jag ungefär har kvar till en ägglossning.
Sorry för min okunskap, kanske dumma frågor detta.
Väldigt glad för svar dock!!