• Anonym

Sommarkläder till en ettåring. Vad behövs?

Jag vill ha era bästa tips på vad en ettåring som just lärt sig gå behöver i sin sommargarderob. Överdragskläder, jackor, tröjor, byxor, shorts, skor, stövlar, ja allt. Vad behövs? Vad är ovärderligt? Vad kan man vara utan? Ge gärna tips på bra modeller också. 

• Svar på tråden Sommarkläder till en ettåring. Vad behövs?
  • Pickeli

Skor som är enkla att gå i och håller sig kvar på fötterna, stövlar känns overkill. Och sen allt vad man kan tänkas behöva på sommaren, vad har du själv för sommarkläder?

Svala mjuka bomullsplagg som är sköna att ha i solen. En stor solhatt också är bra! Kanske en uv-dräkt om ni är på stranden mycket!

Google it!
  • Anonym
    Pickeli skrev 2012-05-02 14:15:38 följande:
    Skor som är enkla att gå i och håller sig kvar på fötterna, stövlar känns overkill. Och sen allt vad man kan tänkas behöva på sommaren, vad har du själv för sommarkläder?

Svala mjuka bomullsplagg som är sköna att ha i solen. En stor solhatt också är bra! Kanske en uv-dräkt om ni är på stranden mycket!
    Vi har ett par Pax lära-gå-skor. Behöver man ett par tunnare skor, typ sandaler senare på sommaren? 

I klädväg har vi mycket mjuka bodys och tröjor med både lång och kort ärm samt mjukisbyxor. Själv brukar jag ha shorts och linne när det är varmt, men det är väl inte så bra med tanke på solen? Samtidigt så känns vanliga heltäckande bomullskläder för barn ganska varma. Jag skulle bli för varm med en långärmad bomullströja och mjukisbyxor. Vad brukar man ha på små barn på sommaren?

Jag känner inga andra små barn så har extremt dålig koll på vad som behövs. Försöker prova mig fram men lite tips är alltid bra. 
  • Pickeli
    Anonym skrev 2012-05-02 14:23:45 följande:
    Vi har ett par Pax lära-gå-skor. Behöver man ett par tunnare skor, typ sandaler senare på sommaren? 

I klädväg har vi mycket mjuka bodys och tröjor med både lång och kort ärm samt mjukisbyxor. Själv brukar jag ha shorts och linne när det är varmt, men det är väl inte så bra med tanke på solen? Samtidigt så känns vanliga heltäckande bomullskläder för barn ganska varma. Jag skulle bli för varm med en långärmad bomullströja och mjukisbyxor. Vad brukar man ha på små barn på sommaren?

Jag känner inga andra små barn så har extremt dålig koll på vad som behövs. Försöker prova mig fram men lite tips är alltid bra. 
    Jag kommer köra både tygskor och sandaler till min lille. Man få försöka hålla sig i skuggan så mycket det går, mend et är juinte hela världen om barnet exponeras för solen någon minut åt gången, det är ju inte direkt frätande på huden

Typ luftiga linnebyxor och ett linne funkar ju? Och en hatt på som täcker nacken.
    Google it!
  • Pirum

Luftiga tunna byxor och skjortor/blusar brukar jag köra på. Brukar finnas  brallor som man kan knäppa upp benen på till shorts. Och sandaler. Finns ju väldigt stabila från t ex pax. Solhatt/keps är toppen men brukar vara svårt att få att sitta kvar på knoppen. 

Bodys som sitter åt tycker jag blir för instängt men det är förstås en smaksak. :) 

• sextiotalist
    Anonym skrev 2012-05-02 14:23:45 följande:

Nu gick mitt barn väldigt bra första sommaren när han var ett, så vi hade sandaler, vanliga skor och ett par stövlar (vi har mycket orm vid stugan, så stövlar kändes bra).
    Jag investerade i en keps med nacksskydd, suveränt, galonisar för blöta dagar. Annars var det mest vanliga byxor, shorts, tunnare jacka och varma tröjor. 
  • Alexi

Vänj barnet vid solhatt, att alltid ha något på huvudet. Tunna trekvartsbyxor är bra, vår dotter har haft mycket tajts också, jag vill gärna ha kläder ner över knäna medan de fortfarande ramlar mycket.

• phillipha

Min kille är 15 månader och går inte riktigt än men snart :) Jag hittade tunna tunna linnebyxor på lindex som är lite pösiga. Dom tror jag blir bra när det är riktigt varmt. Sen hade jag satsat på vanliga tshirtar istället för bodys eftersom det blir.väldigt varmt med en body.

• sextiotalist
    phillipha skrev 2012-05-03 06:55:45 följande:
    Min kille är 15 månader och går inte riktigt än men snart :) Jag hittade tunna tunna linnebyxor på lindex som är lite pösiga. Dom tror jag blir bra när det är riktigt varmt. Sen hade jag satsat på vanliga tshirtar istället för bodys eftersom det blir.väldigt varmt med en body.
    Bodys slutade jag med när mitt barn började gå om inte tidigare, gillade inte de plaggen alls.
  • Anonym

Tack för alla svar. Jag är mest orolig för solen när det gäller kortärmat och barbent. Alla rekommenderar ju heltäckande kläder. 

Vi använder fortfarande bodys ganska ofta eftersom de håller fast blöjan så bra, den halkar lätt ner annars. Men vi börjar gå över till vanliga tröjor mer och mer både för att det är smidigare på andra sätt och svalare. Ska leta efter skjortor, blusar och linnebyxor! Solhatt har vi. Egentligen skulle jag vilja ha keps med nackskydd men den åker av på två röda, så solhatten med band under hakan får duga.

• Konvaljen

Barnen kommer smälta bort i heltäckande kläder varma sommardagar. Mina barn har haft bra sandaler (Kavat), linnen och t-shirts, shorts och klänningar. Solhatt har vi vant dem vid från början och riktigt varma sommardagar så har de gått ute i bara blöjan hemma i trädgården.
    Det finns ju olika skolor om det här med solkrämer, själv smörjer jag alltid in kidsen med Spf50 och känner mig trygg med det. En ettåring håller sig ju sällan still i skuggan utan är överallt...:)

• Höghus

Det här med heltäckande kläder har gått för långt! Ja, solskyddsdräkt om man är på stranden är bra. Men i övrigt bör man klä barnen som man klär sig själv+ solhatt/keps. Linne och shorts är utmärkt eftersom barn inte kan värmereglera som vuxna och riskerar att få värmeslag om man tar på dem för mycket. Solen är farlig för barn i lagom doser. Se bara till att hålla ungarna i skuggan då och då så att det inte blir för mycket.

• Höghus

Solen är BRA för barn i lagoma doser ska det vara. Tipset som blöja/naken och spf 50 hemma i trädgården är också bra. Gärna med plaskhink tillgänglig ;))

• Gryntroll

Första sommaren använde vi mycket luftiga kläder som lite för stora skjortor/blusar, oftast endast det och solhatt, men annars även shorts, vida byxor och thights/leggnings fungerade bra när det inte var kanonhett. Eftersom dottern inte gick då hade vi inte några skor på varma dagar. Men annars sneakers och ett par Kavat kängor i canvas.

• 2små2stora
    Anonym skrev 2012-05-03 09:44:12 följande:
    Tack för alla svar. Jag är mest orolig för solen när det gäller kortärmat och barbent. Alla rekommenderar ju heltäckande kläder. 

Vi använder fortfarande bodys ganska ofta eftersom de håller fast blöjan så bra, den halkar lätt ner annars. Men vi börjar gå över till vanliga tröjor mer och mer både för att det är smidigare på andra sätt och svalare. Ska leta efter skjortor, blusar och linnebyxor! Solhatt har vi. Egentligen skulle jag vilja ha keps med nackskydd men den åker av på två röda, så solhatten med band under hakan får duga.
    Sy fast band i kepsen så sitter den kvar.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Anonym (hm)

vi har kört med kortärmat de varmaste dagarna och shorts..
    alt långärmade TUNNA tröjor och shorts.
    en ekologisk solkräm med spf +50.
    samt uv-solhatt.

uvdräkter när vi badar osv.

vi har också hållit oss inne mellan 11-15 när solen varit som starkast.
    och kommer att göra som så i sommar också.. jag bryr mig inte i om andra tycker att det är hysteriskt beteende..
    jag vill ju skydda barnens hud från de farligaste strålarna.. så är det. :)

men när våra barn var 1åringar så hade de iaf t-shirts och shorts samt sandaler från ecco och kavat. (såna öppna fast med tåskydd då)..
    och solskyddskräm.  att klä på dem för mycket kan ge solsting istället och det är inte bra det heller :/ 

Svar på tråden Sommarkläder till en ettåring. Vad behövs?