• Anonym (Mia)

Fick skäll av min sambo idag (vaccination 1årig tjej)

Hejsan

Idag var de dags för 1årskontroll av lilljäntan och samtidigt vaccination
    Allt var bra och när vi var på väg hem från BVC kom vi in på vad som händer vid nästa besök och då var de ju vaccination igen...

Då säger min sambo att han tycker det är lite väl mycket vaccinationer en sådan litet barn skall få, varpå jag sa att ja men det är ju för att skydda henne mot sjukdomarna..

Min sambo blev då sur att det är en massa kemikalier i vaccinerna och att han inte vill att hans dotter skall få en massa kemikalier i sig
    då blev jag sur och sa vill du hellre riskera att vår dotter ev blev svårt sjuk och avlider?
    han svarade inte på frågan utan mumlade om att han känner minsann folk som inte valt vaccinera sina barn och dem är fullt friska bla, bla...

Vi har varit arga på varann hela dagen och jag har försökt förklara för han att det är större risk att vår dotter bfår någon av sjukdomarna än blir sjuk av vaccinerna..
    Men det ville han inte lyssna på, utan han var så arg att han stack hemifrån till jobb redan vid 17 (han börjar kl 23)

Just nu känner jag mig som världens sämsta människa och mår sjukt dåligt..
    Jag vaccinerar vår dotter för jag vill hon inte skall bli smittade av dessa sjukdomar..

Vi hade denna disskution när jag var gravid och jag sa samma som jag sa idag.. O då sa han inget om att Nää vår dotter skall absolut inte vaccineras...
    Han sa bara OK, sen vart det inget mer med det och han visste om att hon skulle vaccineras på 3 & 5 månaderskontrollerna och han sa inte ett pip då...

Suck vet inte vad jag vill, bara skriva av mig antar jag...

Hälsningar en dålig mamma/sambo

• Svar på tråden Fick skäll av min sambo idag (vaccination 1årig tjej)
  • liliou

Jag förstår hur han tänker. Överflödiga vaccinationer och överdrivet intag av medicin kanske leder till att mänskligheten försvagas eller blir resistenta mot bakterier så att man måste skapa nya vaccin eller mediciner hela tiden, och de barn som föds i framtiden och inte vaccineras kanske dör osv :p
    En del sjukdomar kanske är bra att gå igenom så att man härdas. Nya vaccin har man kanske inte heller sett biverkningarna av. Det var väl fler som dog av svininfluenavaccinet än av själva svininfluensan? Han kanske inte brydde sig särskilt mycket om den frågan när du var gravid för att han inte hade samma relation till barnet då som han har nu. Det var ju inte heller aktuellt då. Men du är ingen dålig mamma eller sambo för att du vill skydda ditt barn.

• Marlean

Ta upp statistik på hur svåra/dödliga sjukdomarna ni vaccinerat ert barn mot är samt leta upp bilder på svårt sjuka i dessa sjukdomar så förstår han nog lite bättre sen.

• Anonym (??)

Be BM prata med honom, förklara varför de är så viktiga..

• Anonym (Mia)

det e ingen idé att prata med han eller be vår bvcsköterska göra det
    han kommer bara bli argare då

• Signatur

Jag förstår INTE hur han tänker. Det är inte direkt förkylning man vaccinerar emot utan faktiskt potentiellt livsfarliga sjukdomar.  De sjukdomar man vaccinerar mot i barnvaccinationsprogrammet är inte direkt sjukdomar som det är bra att härdas av (t ex polio, difteri, stelkramp, Haemophilus influenzae typ b). Det går absolut inte att jämföra med t ex svininfluensavaccinet.

Jag hejjar på dig i den här frågan TS!

Dessutom anser jag att man som frisk bör ta ett solidariskt ansvar. Det finns de som är sjuka och inte kan vaccineras pga sin sjukdom. Dessa bör skyddas genom att andra vaccinerar sig och därmed inte kan sprida en massa sjukdomar.

Och vadå kemikalier. De små mängder man ev får i sig av ett vaccin är försumbara jämfört med alla kemikalier som finns i vår närmiljö. De som finns i läkemedel är dessutom extra testade.

Nä TS, håll huvudet högt! Du är en BRA mamma!

• Anonym

Se till båda sidor av saken.

Jag skulle ALDRIG ge ett barn svininflusenavaccin, t.ex, eftersom jag anser att det inte är tillräckligt testat. Hellre influensa än risk för sömnsjuka! Men de normala sprutorna som man ger till småbarn är väldigt väl testade över lång tid och de behöver man inte vara så orolig för. Polio och stelkramp och annat är liksom inga roliga sjukdomar.

Försök att se nyanserat på saken och hoppa gärna över vaccin som inte är tillräckligt testade. Jag känner mig INTE trygg med nya vaccin och jag hoppade över svinis.

• Anonym (Mia)
    Signatur skrev 2012-05-02 20:01:03 följande:
    Jag förstår INTE hur han tänker. Det är inte direkt förkylning man vaccinerar emot utan faktiskt potentiellt livsfarliga sjukdomar.  De sjukdomar man vaccinerar mot i barnvaccinationsprogrammet är inte direkt sjukdomar som det är bra att härdas av (t ex polio, difteri, stelkramp, Haemophilus influenzae typ b). Det går absolut inte att jämföra med t ex svininfluensavaccinet.

Jag hejjar på dig i den här frågan TS!

Dessutom anser jag att man som frisk bör ta ett solidariskt ansvar. Det finns de som är sjuka och inte kan vaccineras pga sin sjukdom. Dessa bör skyddas genom att andra vaccinerar sig och därmed inte kan sprida en massa sjukdomar.

Och vadå kemikalier. De små mängder man ev får i sig av ett vaccin är försumbara jämfört med alla kemikalier som finns i vår närmiljö. De som finns i läkemedel är dessutom extra testade.

Nä TS, håll huvudet högt! Du är en BRA mamma!
    tack
  • Blöjor111111

Känner några som har avstått från flera vaccinationer eftersom det går rykten om någon studie som gjordes 1998 eller något. Studien är fel gjord med många frågetecken och omöjlig att upprepa, vilket krävs i vetenskap. Alla studier ska man kunna upprepa som recept och få samma resultat. Tråkigt att människor inte förstår det och tror på massa skitsnack. Jag tror att de gamla vaccinationer som är gjorda i åratal är säkra att ta, som mässling vaccination t.ex. Mässling är tydligen på väg tillbaka eftersom människor reser så mycket och tänk om ens barn är inte skyddad?
    Din sambo borde följa med till bvc och prata om det. Men vad har din sambo för argument att avstå?

• Anonym (Mia)
    Blöjor111111 skrev 2012-05-02 20:03:55 följande:
    Känner några som har avstått från flera vaccinationer eftersom det går rykten om någon studie som gjordes 1998 eller något. Studien är fel gjord med många frågetecken och omöjlig att upprepa, vilket krävs i vetenskap. Alla studier ska man kunna upprepa som recept och få samma resultat. Tråkigt att människor inte förstår det och tror på massa skitsnack. Jag tror att de gamla vaccinationer som är gjorda i åratal är säkra att ta, som mässling vaccination t.ex. Mässling är tydligen på väg tillbaka eftersom människor reser så mycket och tänk om ens barn är inte skyddad?
    Din sambo borde följa med till bvc och prata om det. Men vad har din sambo för argument att avstå?
    Hans argument e bara de jag skrev
    att det e en massa kemikalier och konstgjort skit i, som han sa....
  • Whitetrash86

fast efter vacc vid 12 månader så gör man ju inga fler.. så förstår inte vad ni bråkar om. 

Det fanns vacciner man tig efter 12 månader men dom har ju ansetts som onödiga för barnet. (ex. 2 delad kur som fanns förut)

Min bvc sa inget sagt om vacciner efter 12 månader på min dotter och det står inget om det på pappret på min son nu heller... 

Svar på tråden Fick skäll av min sambo idag (vaccination 1årig tjej)