Tips inför Astrid Lindgrens värld?!
Hej!
Ska till alv med en 2 åring och en 4 åring.
Vad behöver man ha med? Vad ska man lägga mycket tid på när man är där?
Annat?
Tack!
Hej!
Ska till alv med en 2 åring och en 4 åring.
Vad behöver man ha med? Vad ska man lägga mycket tid på när man är där?
Annat?
Tack!
Gå inte dit en helg och def inte när det är helg plus dåligt väder!!! Mitt bästa tips
Om ni vill och har möjlighet ta med picnic(om ni vill spara pengar). Jag tycker att mna hinner med det mesta om mna är där en heldag. Det är ju omöjligt att hinnna med varanenda föreställning från start till början men absolut det mesta. Vi såg föreställningar med Emil, Pippi, Karlsson, Madicken, Nils KarlssonPyssling, Madicken, Ronja och lite på Rasmus på Luffen samt åkte Saltkråkan två gånger utan att stressa. Så gå runt och gör det barnen vill. Enda tiderna vi passade var tiderna för Ronja och Pippi.
gå absolut två dagar. Man hinner runt på en, men under högsäsong är det väldigt mpnga teaterförestäkkningar, allsång, skådisar som går runt och liknande. Och vill man ta sig tid att se dessa behövs två dagar. Slipper man stressa och ungarna kan leka länge på favoritställena.
Oj läste för slarvigt, sorry ts :D
till skillnad från många andra parker har de bra mat där - men jag brukar alltid ta med några flaskor vatten etc, känns som onödiga pengar att lägga ut 20kr/flaska!
Vi älskar Astrid Lindgrens Värld, har faktiskt åkt dit fyra år i rad nu. Har varit där helger i början på juni/slutet av augusti så jag har inga erfarenheter av riktig högsäsong...
Vi har haft två dagar på oss alla ggr - skönt att slippa stressa. Titta på programmet från hemsidan och planera vad ni vill se. För en tvååring och en fyraåring är väl Pippi och Emil säkra kort. Min personliga favorit är nog Ronja men jag är ju vuxen
. Vi har i alla fall satsat på föreställningarna och mest passerat lekplatserna. Föreställningarna bryts av med jämna mellanrum och barnen får gå in i husen, leka med skådespelarna och miljöerna så barnen får många chanser att "leka av sig" ändå.
Tag med något att sitta på. "Läktarna" vid föreställningarna är oftast stenbumlingar så små hopfällbara liggunderlag är praktiskt. Regnkläder såklart (paraply funkar inte för då skymmer man för andra/riskerar peta ut deras ögon
). Föreställningarna ställs in vid kraftigt regn men inte om det bara regnar lite grand.
Det finns gott om picknickområden, även vissa platser under tak men vi har inga erfarenheter av det då vi alltid ätit på restaurangerna. Vanlig husmanskost. Kostar som en dagens lunch på stan ungefär. Har också haft vattenflaska med oss. En varm dag hittade vi ingenstans att fylla den så de fick hjälpa oss i informationsdisken.
Välskött, välorganiserad "nöjespark". Får se om det blir ett besök i år eller om vi väntar till nästa år då familjens minsting är tre och de dessutom ska ha byggt ett nytt Katthult
tack för svat, annat?
Pannkaksbuffen är toppen och Mattisborgen är en riktig höjdare!
Vi har tyckt det varit väldigt bra att ha med mat att grilla, då parken står för grillplats/kol och tändstickor (man behöver alltså bara ha med maten). Jag tycker inte det är sådär jättebra matutbud nämligen.
Åk Saltkråkan direkt på morgonen då det brukar vara minst kö (vad jag upplevt).
Kolla in hemsidan www.alv.se, där står i stort sett allt mn behöver veta.
Diskutera innan med barnen vad de vill göra, vilka figurer tycker de om och koncentrara er på dem.
När vi var där förra året (barnen 2 och 4), var det Pippi och Emil de var intresserade av, vi blev kvar hos Pippi i tre timmar (hon leker och stojar med barnen mellan föreställningarna, lekte ta-fatt, hade spott tävling mm.), sen var vi i stort sett hela em. hos Emil. Det mina barn uppskattat mest är just tiden med skådisarna när det inte är föreställning.......så heller se liten del av parken och låta barnen leka färdigt, än att stressa runt. Kanske lätt för mig att säga som bara bor 1,5h från Vimmerby och har åkt dit varje sommar sen den äldsta var 1år (är 5år nu).
Tack för alla tips!
Bästa tipset var sittunderlag. Det regnade lite och var ganska hårt att sitta på stenar.
Vi åt på ett ställe som hette Majkens, 90 kr för vuxen och 55 kr för barn. Bra och god husmanskost och grönsaksbuffe. Hade med kaffe och bullar som vi tog som mellis.
Nu var vi där den 14 o 15 maj och det var lite folk. Skulle aldrig orka åka dit en varm sommardag samtidigt som 2000 andra...
Vi bodde i en 16 kvm stuga med toa och dusch. Den var liten men ok.