• Anonym (Chrilla)

Inget nytt arbetsvillkor, a-kassa snart slut. HJÄLP!

Ja, som rubriken lyder... Jag har snart inga dagar kvar med a-kassa. Har varit föräldraledig och studerat de senaste fem åren och uppfyller inte kraven för att få ett nytt arbetsvillkor hos min a-kassa. Därmed är mina dagar slut snart. Nån i samma sits eller som har varit det? Hur gjorde ni? Kan man få nåon annan "hjälp" än SOC? Jag söker jobb som en galning, men det finns inte så mycket :( Trist, men sant!

Så, vad händer nu? Jättetacksam om någon tar sig tid att svara.

• Svar på tråden Inget nytt arbetsvillkor, a-kassa snart slut. HJÄLP!
  • Piano

Du är väl inskriven på arbetsförmedlingen? Då får du aktivitetsstöd efter à-kassan tar slut. Så har det varit för mig.

• Anonym (Chrilla)

Är det sant?? Åh herreguuud, om det är så ska jag dansa glädjedansen nu! :D Vad är aktivitetsstöd då? Vad beräknas den "pengen" på?

• Anonym (Chrilla)

Får jag fråga dig en grej till då: Har du haft nån slags "praktik" under dessa perioder eller var du hemma då? Alltså, under de där dagarna med aktivitetsstöd.

• Astrofys

För mig var aktivitetsstödet det samma  som det sista a-kasseersättningen jag hade, du får info från arbetsförmedlingen, men säg gärna till dem att det börjar bli dags.  

• Anonym (Chrilla)
    Astrofys skrev 2012-05-02 23:48:04 följande:
    För mig var aktivitetsstödet det samma  som det sista a-kasseersättningen jag hade, du får info från arbetsförmedlingen, men säg gärna till dem att det börjar bli dags.  
    Ok, tack snälla för ditt svar. Låg här och snurrade i sängen och oroade mig som fan. Trodde jag hade fått ett sommarjobb, men det gick till annan sökande, så jag blev lite svettig kan man säga :/
  • Piano

Jag har haft praktik men inte till att börja med då jag började få aktivitetsstöd. Var som fortsättning på akassan i princip. Fick mer hjälp med coachning och sånt dock.

• Anonym (Chrilla)
    Piano skrev 2012-05-02 23:56:28 följande:
    Jag har haft praktik men inte till att börja med då jag började få aktivitetsstöd. Var som fortsättning på akassan i princip. Fick mer hjälp med coachning och sånt dock.
    Tack för svaret! Fick du typ samma ersättning som a-kassan eller blev den lägre? Shit, jag är så jäkla orolig! Är utbildad upp till tänderna, sitter med både radhus och barn. Känner mig som en looser som inte får jobb och pengar :/
  • Piano

Tror den var samma som lägsta à-kasse nivån jag hade..

• Vinterankan

Har du funderat på att kanske utbilda dig en termin till? Är lättare att få jobb med en "färsk" utbildning än en gammal och om du läser en termin på universitetet så hamnar du hos arbetsgivarna i kategorin "nyutbildade" istället för kategorin "arbetslös" vilket är mer attraktivt. 

• elmadumle

Det ligger som sagt på samma ersättning som akassan men det är försäkringskassan som betalar ut istället.

• Anonym

säg till om aktivitetsstöd nu innan dagarna tar slut, annars får du lägre ersättning. Den är högre när man har akassa dagar och går med. Lägst 320 kr om dagen om man är över 25? osäker på åldern. och upp till 680.

www.forsakringskassan.se/privatpers/arbetssokande/arbetsmarknadspolitiskt_program/aktivitetsstod/

hoppas länken fungerar, gå in på forsäkringskassan och läs

Du får inte lägre aktivitetsstöd när akassa dagarna tar slut heller

• Anonym (Chrilla)
    Anonym skrev 2012-05-03 10:46:32 följande:
    säg till om aktivitetsstöd nu innan dagarna tar slut, annars får du lägre ersättning. Den är högre när man har akassa dagar och går med. Lägst 320 kr om dagen om man är över 25? osäker på åldern. och upp till 680.

www.forsakringskassan.se/privatpers/arbetssok.../

hoppas länken fungerar, gå in på forsäkringskassan och läs

Du får inte lägre aktivitetsstöd när akassa dagarna tar slut heller
    Oj, ok, tack så mycket!!
  • Anonym (Chrilla)

Ni som skrev om lägsta nivån på A-kassan.. Är det den summan som FK betalar ut alltså?

• elmadumle
    Anonym (Chrilla) skrev 2012-05-04 12:52:06 följande:
    Ni som skrev om lägsta nivån på A-kassan.. Är det den summan som FK betalar ut alltså?

Du får samma som akassan, jag antar att du har 65% av din tidigare lön nu när dagarna tar slut.
  • Anonym
    Anonym (Chrilla) skrev 2012-05-04 12:52:06 följande:
    nej försäkringskassan betalar som lägst 320 kr om dagen, antar bara du är över 25-26. Annars är det väl 220 kr om dan. Som mig jag hade ynka 120kr om dan i akassa och dagarna höll på ta slut, gick med i arbete och utvecklingsgarantin på arbetsförmedlingen innan akassa dagarna tog slut. Fick 320 kr om dagen och ingen sänkning trots procenten så för min del var det bra som hade så låg akassa ändå. Efter ett år höjdes beloppet till 520 tror jag det var. Alltså innan skatt. Ett halvår efter det fick jag jobb :)
Svar på tråden Inget nytt arbetsvillkor, a-kassa snart slut. HJÄLP!