• Mossan88

Hur ligger det egentligen till med piercingar inom arbetet?

Jag vet inte i vilken kategori de ska va i.......

Såhär är det! Jag har en piercing - medusa.
    Jag arbetar i hemtjänsten!
    Min chef har inte sagt nåt om den innan (varit där i 2 månader), men nu säger hon att jag måste ta ut den.
    Pga att där sitter slemhinnor. Osv?
    Men e de inte bara risk när den e infekterad?

Nån som vet nåt om nån lag va de gäller piercingar? Från typ socialstyrelsen eller liknande?
    Och vad det är som gäller. Jag vill ha bevis på papper!

Tacksam för svar.
    Även om jag har fel. Vill veta hur det ligger till!              

• Svar på tråden Hur ligger det egentligen till med piercingar inom arbetet?
  • hyschad

Jag kan inte exakta paragrafer och hur kotymen på pricken är, men jobbar du inom vården (framför allt, gäller också andra yrken med mycket kundkontakt etc.) Så har chefen rätt att begära att du tar ut din piercing under arbetstid. jag arbetar inom äldrevården jag med och vi har regler emot vanliga halsband och ringar med, det är för att det är svårt att bli riktigt ren och att det kan fastna bakterier i själva smyckena som överförs från brukare till brukare. Så det har ingenting att göra med om det är läkt eller infekterat, det är själva smycket som ses som en "smittohärd."

• hyschad

Efter att ha kollat runt lite bland lagrum och paragrafer så finns det inte lagstadgat att du inte får ha piercing inom vården, men det är inte heller diskriminering om arb.giv. beslutar sig för att anställa en annan som inte har piercings. Det handlar om vad som anses lämpligt, enligt vissa arbetsgivare är det okej och enligt andra är det inte, och då är det just den arbetsplatsens kultur som det gäller att följa, för då är det samma direktiv för alla på just det stället.

Så i det stora hela, även om det inte är lagstadgat så kan du bli nekad jobbet.

• hyschad

Sök på google om piercingar inom vården så får du upp mycket träffar ifrån Socialstyrelsen och andra lagrum som du kan göra dig lite insatt i om du ändå tycker att din chef har fel i att kräva en sådan sak.

• Mossan88

Okej, nej jag tänker inte bråka med min chef pga piercing. :) Ville bara veta lite.
    Men, om man har en piercing, och tar ut den, växer den inte igen? 

• Vinterankan

Spelar väl ingen roll vad som står i lagen. Om en arbetsgivare inte tycker att man ska ha piercingar på arbetsplatsen så får man väl helt enkelt följa det.  

T.ex. när jag sökte arbete som bartender var piercingar och tatuerar i princip en "bonus", när jag sökte jobb på snabbmatsrestaurang så tog jag ur piercingarna men kunde i övrigt behålla min "stil" och när jag nu arbetar som it-konsult så får jag anpassa hur jag ser ut efter vad som anses som lämpligt på arbetsplatsen.  

• Ladythewinter
    Mossan88 skrev 2012-05-03 08:31:37 följande:
    Okej, nej jag tänker inte bråka med min chef pga piercing. :) Ville bara veta lite.
    Men, om man har en piercing, och tar ut den, växer den inte igen? 
    nej inte om du tar i den direkt efter jobbet igen.. 
  • Johan70

Smycken kan ofta vara bakteriehärdar. I många jobb inom vården får man inte heller ha ringar på fingrarna, armband eller armbandsur, just för att det samlas smuts och bakterier runt och under dem som man inte så lätt kan tvätta bort. För en frisk människa är detta inga problem men på en sjukvårdsinrättning kan även små smutskällor leda till stora problem för de sjuka människor som vårdas där.

Svar på tråden Hur ligger det egentligen till med piercingar inom arbetet?