Mjölkfri mat och recept??
Hej Min yngsta son tål antagligen inte mjölk-produkter. Vi ska nu utesluta mjölk för att se om han blir bättre. Ny behöver jag tips på mat jag kan laga till honom som är mjölkfri.
Hej Min yngsta son tål antagligen inte mjölk-produkter. Vi ska nu utesluta mjölk för att se om han blir bättre. Ny behöver jag tips på mat jag kan laga till honom som är mjölkfri.
Ingen??
Vår son är också allergisk mot mjölkprotein (bland annat). Vi lagar i princip samma mat som innan, men byter ut alla mjölkprodukter mot vatten, havre-, ris- eller sojaprodukter.
Han kan ju äta pasta, potatis, ris, kött, bröd (om man kollar innehållet först), och många andra "vanliga" produkter. Med tiden lär man sig vilka olika produkter som är mjölkfria, även om det lätt känns väldigt krångligt i början!
Köttfärssås är lätt att laga om man gör med vetemjöl+vatten, eller tillsätter en skvätt havregrädde (Oatly iMat är vår favorit, den är tjock o fyllig). Samma sak med ris och kyckling, man kan steka kycklingstrimmorna i stekpannan (vi sätter ofta lite grönsaker med också) och sen bara hälla på grädde som får puttra med en stund.
Till mellis äter han gärna AlproSoyas små "yoghurt"-burkar, de är hans favorit! På så sätt får han ju i sig kalcium också, eftersom de är berikade med det.
Fråga gärna mer om du vill
Åh tack för svaret.
Jag är lite fundersam över såser..
Vi brukar använda oss av blå bands. Kan man göra vanlig brunsås på vatten istället för mjölk. Vad kan man ha för sås till tex lax?
Ang mjölkfria såser:
Jensen's såsbaser finns det flera mjölkfria av. Använd oatly havregrädde för att blanda upp med.
Till lax brukar jag reda oatly havregrädde med maizena och smaksätta med fiskfond, pressad citron och klippa i lite dill.
Brunsås gör jag på havregrädde, maizena, kalvfond, soya och lite tomatpuré.
Här finns en hel del recept:
www.mjolkfri.com/recept/
Dom flesta mjölkersättnings produkterna är bra det som skiljer är smaken vissa föredrar havrebaserade andra soyabaserade,
vad man ska tänka på är att dom ekologiska produkterna inte är kalcium och vitamin berikade så lagar man till barn är det bättre att välja dom icke ekologiska som är berikade.
Tack så mycket för svar.
Det ända vi hittar i affären är mjölkfri yoghurt.. Vad är det för märken som är mjölkfritt?