• elinaehn

lång bilresa med åttaåring

Alltså dottern är superduktig på att sitta still länge o resa långt. men i sommar ska vi åka bil med mina föräldrar långt som bara den o jag vill gärna underlätta resan för alla parter, mest dottern själv förstås, med saker som gör att tiden går fortare för henne. nintendo o mp3 o ritgrejer såklart. men har ni kul tips? elelr är det helt enkelt det som finns nu när hon blivit äldre?

• Svar på tråden lång bilresa med åttaåring
  • Pickeli

Bärbar dvd så hon kan kolla på film. Men fråga henne själv vad hon vill göra? Hon är ju så pass stor att hon borde veta det själv..

Google it!
  • Lusing

Portabel dvd-spelare, aktivitetsböcker, målarböcker, serietidningar/böcker och åksjuketsbletter. Annars så akn du ju packa en kudde och om hon har tråkigt så kan hon sova istället eller använda sig av de saker ni har tagit med er. Smartphone med appar etc.

• elinaehn

jepp, bra tips, tack!! kan fråga henne också, men överraskningsmoment brukar ge mycket så jag planerar att spara ett par hundra som skulel blivit födelsedagspresenter (altså hon får förstås sina presenter men någon eller ett par mindre) i juni o göra några paket till resan i juli. o sen kanske köpa ett par saker hon ändå behöver/skulel fått, o slå in. tex solglasögon, ska försöka komma på nåt mer.

• Lusing

Stanna vid fika- och rastplatser för stt bjuda på glass eller annat gott ^^ uppskattade alltid jag när jag var liten. Hade man något att se fram enot också :P

• Mornie Alantie

Kör lite lekar i bilen, tex 20 frågor och andra frågelekar. Är det bara du och hon i bilen eller finns någon mer passagerare? Om det finns kan man ha utmaningar som att räkna kor, hästar, röda bilar eller vad som helst under en viss tid. Sjung, lyssna på musik eller ljudböcker. Det var sånt vi gjorde i bilen på långresor när jag var liten, på den tiden en kassettbandspelare var det mest högteknologiska i bilen.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • siljeholm

När jag var i hennes ålder (och även yngre och äldre) åkte vi varje sommar till mina morföräldrar som bodde 12h bilresa bort. Pappa körde alltid på natten så att vi sov i bilen, någon gång körde han på dagen men då tig det mycket längre tid då man måste stoppa flertal ggr och äta och hela faderullan:) så mitt tips: kör nattetid!:)

• Blomsteröga

Jag och brorsan brukade föra statistik på mötande bilar. Satte ett streck för varje Volvo, ett för varje Saab osv, men det kanske är svårare nu när bilarna ser mer lika ut Obestämd 

• elinaehn

Vad många kul tips! Tror jag ska ha såpbubblor till rastplats också det blir man väl aldrig för stor för?

Svar på tråden lång bilresa med åttaåring