240 dagars Villkoret
Hej!
Min flickvän är gravid och är beräknad till början av dec. Hon arbetar sedan mitten av mars som timanställd till slutet av maj då hon börjar ett vikariat som sträcker sig till början av september. Då går hon utan uppehåll på ett nytt vikariat som sträcker sig över planerad förlossning (ALLA anställningar är hos samma arbetsgivare). Nu under timanställningen har hon en varierande inkomst men tjänar ca 8000kr/mån. Under vikariat anställningarna(Slutet av maj till beräknad förlossning) kommer hon ha 25000kr/mån. Räcker detta för att uppfylla 240dagars regeln så att hon senare kommer att få föräldrapenning som grundar sig på hennes inkomst vid planerad förlossning? Jag vill veta vilka regler som gäller för 240dagars regeln.
Är det ett snitt på hela 240dagar som ska "motsvara" 80000kr/år. Eller är det ett snitt för de månaderna som hon är timanställd som ska motsvara mer än 80000kr/år? (mer än 80.000/12=6666 kr?). Hur vet man om man är försäkrad över 180kr/dag, är det då man tjänar mer än 180*30= 5600kr/mån?
Det är av största vikt för oss att få reda på detta för om det nu visar sig att det är en minsta inkomst min sambo måste ha under timanställningsperioden för att uppfylla 240dagars regeln, är det NU hon har möjlighet att påverka det! Jag har pratat med en handläggare via kundtjänst som dock inte svarat oss hur bedömningen går till utan endast sagt att vi ska skicka in ansökan för de ska kunna göra en bedömning av vårt ärende.
Mycket Tacksam för hjälp!