• Anonym (Orolig)

240 dagars Villkoret

Hej!

Min flickvän är gravid och är beräknad till början av dec. Hon arbetar sedan mitten av mars som timanställd till slutet av maj då hon börjar ett vikariat som sträcker sig till början av september. Då går hon utan uppehåll på ett nytt vikariat som sträcker sig över planerad förlossning (ALLA anställningar är hos samma arbetsgivare). Nu under timanställningen har hon en varierande inkomst men tjänar ca 8000kr/mån. Under vikariat anställningarna(Slutet av maj till beräknad förlossning) kommer hon ha 25000kr/mån. Räcker detta för att uppfylla 240dagars regeln så att hon senare kommer att få föräldrapenning som grundar sig på hennes inkomst vid planerad förlossning? Jag vill veta vilka regler som gäller för 240dagars regeln.

Är det ett snitt på hela 240dagar som ska "motsvara" 80000kr/år. Eller är det ett snitt för de månaderna som hon är timanställd som ska motsvara mer än 80000kr/år? (mer än 80.000/12=6666 kr?). Hur vet man om man är försäkrad över 180kr/dag, är det då man tjänar mer än 180*30= 5600kr/mån?

Det är av största vikt för oss att få reda på detta för om det nu visar sig att det är en minsta inkomst min sambo måste ha under timanställningsperioden för att uppfylla 240dagars regeln, är det NU hon har möjlighet att påverka det! Jag har pratat med en handläggare via kundtjänst som dock inte svarat oss hur bedömningen går till utan endast sagt att vi ska skicka in ansökan för de ska kunna göra en bedömning av vårt ärende.

Mycket Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden 240 dagars Villkoret
  • Försäkringskassan

Hej!

Din flickvän får börja med att skicka in ett moderskapsintyg på beräknad förlossning.

Hon får säga till sin barnmorska att hon behöver få ett sådant.

Den ska hon skicka in till oss, se adress nedan. När vi har fått in moderskapsintyget får hon ett startbrev samt en blankett om inkomst som anställd. Den blanketten ska visas hur mycket hon har tjänat bakåt i tiden. Utifrån de uppgifter kommer våra handläggare att besluta om en årsinkomst som ska ligga till grund för föräldrapenningen.

Adress:

Försäkringskassans Inläsningscentral

839 88  Östersund

• Anonym (Orolig)

Ok, Hur kontrollerar ni att den inkomst jag har angett är riktig?

mvh
    Andreas

• Försäkringskassan

Hej igen!

Den blanketten om inkomst som går ut ska skrivas under av både arbetsgivaren och den anställde.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (Orolig)

ok,  Är det inkomsterna för Apil och framåt som ska redovisas på blaketten om de 240 dagarna börjar 5e april?

• Försäkringskassan

Hej igen!

De uppgifter som redovisas på blanketten är lite på beroende på hur långt tillbaka arbetsgivaren tittar på. Det bästa är att uppge 1 år tillbaka när arbetsgivaren fyller i den.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (Orolig)

Ok, varför är det bättre än att bara ange de inkomsten under de 240 dagarna? (Om det bara är dom ni tittar på)

Är det samma eller lägre inkomst krav om man studerar samtidigt(med CSN)? för att uppfylla 240dagars villkoret alltså.

• Försäkringskassan

Hej!

När vi ska fastställa ett 240 dagars vilkor behöver vi veta om du haft en inkomst på 180 kr /dag i 240 dagar (8) månader innan barnets födelse. Av denna anledningen  är det bra att vi får uppgifter bakåt i tiden så att det täcker dessa 240 dagar. 

Det är ingen skillnad på inkopmst kravet om man studerar eller arbetar. Har du CSN så är det ett skydd för 240 dagars vilkoret. 

Hälsningar 
    Tella handläggare 

• Anonym (Orolig)

Det vill säga att om min flickvän sommarjobbade 2månader under förra sommaren och nu denna sommar och framåt arbetar på vikariat totalt 6månader fram till beräknad förlossning, så räcker det för att uppfylla 240dagars villkoret?

(sommarjobbet förra sommaren är samma yrke i hos samma arbetsgivare) 

• Anonym (Orolig)

Under förutsättning att hon hade CSN-lån/bidrag under tiden mellan sommarjobbet förra året och vikariatet hon påbörjar denna sommar..?

• Försäkringskassan

Hej.

Vi kan aldrig ge ett förhandsbeslut utan bara svara generellt på vad som gäller.

För att man ska uppfylla 240 dagars villkoret ska man ha haft en inkomst som överstiger 180 kronor om dagen 240 dagar i följd innan barnets födelse. Studerar man med studiemedel så är inkomsten skyddad under den tiden.

Hälsningar

Johanna handläggare

• Anonym (Orolig)

Ok, jag förstår att den är skyddad under studietiden. Jag formulerar om min fråga så att ni kan svara utan att ge ett förhandsbesked: 

Kan man räkna sommarjobb även om det bara är två månader för att uppfylla 240dagars villkoret?  

(Under föurtsättning att tidsglappet mellan sommarjobb och ett nytt vikariat är skyddat av CSN-studiestöd)

• Anonym (Orolig)

ok, tack!

Svar på tråden 240 dagars Villkoret