• elinaehn

spegelvänder fortfarande en del bokstäver?

Dottern spegelvänder fortfarande en del bokstäver, hon går i åk 1. gälelr även siffror. Det är främst bokstaven S, siffran 4,5 tror jag men det kan absolut vara andra också. Det är oregelbundet och jag trodde att man bara skulle ignorera. hon skriver fina bokstäver, skriver långa meningar och läser bra (det finns tre nivåer på läseboken i klassen och hon har nu övergått till den med mest text).

Det finns en ärftlig faktor med, av dyslexi, som spökar i mitt bakhuvud, vågar man utesluta det?

jag trodde som sagt att man inte skulel komemntera om nån siffra elel rbokstav kommer bakofram men läraren vill att hon får ordning på det nu o jag blir lite stressad då jag ser att dottern faktiskt inte riktigt kan det. jag sitter med då hon gör sina läxor o hjälper henne genom att fint säga "oj nu kom den lite tokigt" o så suddar vi o hon skriver om, men det känns inte helt rätt för mig att göra så. 

jag udnrar, någon som vet om jag kan utesluta dyslexi?

Andra som har barn i ettan som spegelvänder en del fortfarande?

kunskap om hur man ska hantera det?         

• Svar på tråden spegelvänder fortfarande en del bokstäver?
  • Lilith Dark

Ja det gör min dotter också, hon går i ettan men båda på läsning och stavning ligger hon i nivå med tredje klass. Hon får extrauppgifter istället för att lära sig ljuda bokstäver osv. Det är nog inte helt ovanligt att barn i den åldern spegelvänder, de har många år på sig att få till det.

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • elinaehn
    Lilith Dark skrev 2012-05-03 18:05:17 följande:
    Ja det gör min dotter också, hon går i ettan men båda på läsning och stavning ligger hon i nivå med tredje klass. Hon får extrauppgifter istället för att lära sig ljuda bokstäver osv. Det är nog inte helt ovanligt att barn i den åldern spegelvänder, de har många år på sig att få till det.

vad säger läraren om det? vilken läsnivå har hon? min dotter läser lassemaja böcker. de som ligger längst fram verkar läsa harry potter, där är hon inte än men det känns som att det mest handlar om brist på intresse, hon har inte blivit en bokslukare än, men jag tror det kommer ske.

säger du nåt om att dottern vänder fel? jag tycker det tar emot tt göra det... 
  • mamma till 2 frön

Lugn!! Är jättevanligt ända upp i tredje klass utan att man behöver ha större oro även om det är att föredra att de lär sig rätt från början. Har ni provat att ha alfabetet och siffrorna på en liten remsa framför, då kan hon titta om hon blir osäker. Generellt brukar man säga att barn som inte kommit igång med att skriva ska man inte gå in och peta hos men det verkar inte vara fallet hos din dotter. Jag skulle gå in och stötta men kanske inte varje gång för då finns risken att hon tröttnar. Beröm när hon gör rätt och framför allt hennes flit det brukar vara det bästa. Kommer nog gå bra och dyslexi behöver du nog inte oroa dig för eftersom hon både läser och skriver bra redan nu. Det viktigaste är att fortsätta uppmuntra, inte falla till ro med att hon kan och att diskutera vad ni läser det ger utveckling och ordförråd. Lycka till!

• Lilith Dark
    elinaehn skrev 2012-05-03 18:10:29 följande:
    vad säger läraren om det? vilken läsnivå har hon? min dotter läser lassemaja böcker. de som ligger längst fram verkar läsa harry potter, där är hon inte än men det känns som att det mest handlar om brist på intresse, hon har inte blivit en bokslukare än, men jag tror det kommer ske.

säger du nåt om att dottern vänder fel? jag tycker det tar emot tt göra det... 
    Läraren säger ingenting mer än att det faktiskt är fullt normalt. Min dotter älskar både Lasse-Maja och Harry Potter. Dock är hon en otrolig bokslukare, precis som oss övriga i familjen :)

Jag säger inte så mycket om det när hon skriver, ibland påpekar jag lite fint att den bokstaven ska nog vara vänd åt andra hållet. Och då är det så ett tag, och sen är det tillbaka till spegelvänt igen. Tror det handlar om vana. De lär sig ju på ett sätt, och så får man arbeta bort den vanan, precis som med alla andra vanor.
  • elinaehn

Vad fint att få tips o tankar. Ska kolla om hon vill ha remsa med bokstäver i siffror!

• Lilith Dark

Sen tror jag också att ju mer de läser, ju lättare får de med att vända bokstäver rätt då de faktiskt ser hur det ska vara. Jag har märkt att dotterns stavning blir bara bättre och bättre, och hon lär sig svårare och svårare ord ju mer hon läser. 

• GrodanHopp

Jag är 21år gammal och vänder fortfarande på b och d, måste ibland verkligen tänka till ibland;) jag slukar böcker, har ett bra språk skriftligt och muntligt, har inte dyslexi. Dock är jag vänsterhänt och har läst att vänsterhänta gärna vänder på framförallt b och d, varför kommer jag inte riktigt ihåg, men vi lever ju i en "högerhänt värld";)

• Indianica

Min son går i tran och han spegelvänder ibland b och d, ingen katastrof tycker jag, han har ju många år på sig att lära sig

Svar på tråden spegelvänder fortfarande en del bokstäver?