• DuTrorAttDuVet

Skandia ringde mig för att de bokar tid med alla som har försäkring där?

Tydligen för att gå igenom nya skatteregler o va de nu va... De visste inte pga sekretess vad jag hade för försäkring men alla med försäkring ska tydligen ha dessa möten... Fick bara en konstig känsla, nån mer som ska på möte med skandia? Än hellre vart där så att jag vet att de stämmer :P

• Svar på tråden Skandia ringde mig för att de bokar tid med alla som har försäkring där?
  • hellokill3r

Du har försäkring hos Skandia? Du vet du vad du gör, ring upp Skandia (inte numret som ringde dig) och fråga om det verkligen stämmer.

• Butterscotch

Det låter ju lite märkligt. Men det kan kanske vara så att de vill försöka sälja på dig lite mer grejer, och att de gett en kundlista till ett externt företag som ringer runt och bokar in tider med säljare (eller rådgivare, som de brukar vilja kalla sig)

• annelius

Låter konstigt.  Försäkringsbolaget har väl ingen sekretess när det gäller vad för försäkringar du har där? jag hade ringt upp försäkringsbolaget och fråga vad detta är för något.

• DuTrorAttDuVet

SMS fick jag om datum och tid - det stod SKANDIA som avsändare. Mailet jag fick från hon som ringde hade skandia.se som avsändare - googlade nummret de ringde ifrån och det var registrerat på skandia försäkringsaktiebolag... Räcker det som att det är sant eller borde jag ändå ringa upp dem o kolla?

• Skandiase

Hej!

Vi på Skandia har under lång tid bedrivit rådgivning och försäljning inom bank & försäkring och den uppringande verksamheten är en del i det. Våra rådgivningsbokare ringer både befintliga kunder och potentiellt blivande kunder och riktar sig mot privatpersoner i allt vad som rör försäkringar och pensionssparande.

Det är alltså mycket troligt att det är någon från Skandia som ringt dig i syfte att boka en kostnadsfri rådgivning.

Läs mer på https://www.skandia.se/hem/Kontakta-oss/Boka-radgivning2/

Mvh Andreas
    Skandia Bank & Försäkring
    www.skandia.se

• hellokill3r

Men skandia, är det verkligen som er säljare då sagt att ni har sekretess på era kunders försäkringar så att ni själva inte ens vet vilka man har, och att alla "ska gå på en sån rådgivning p.g.a nya skatteregler". Vilket företag använder ni er av för uppringning och tidsbokning?

• Butterscotch
    hellokill3r skrev 2012-05-04 16:52:36 följande:
    Men skandia, är det verkligen som er säljare då sagt att ni har sekretess på era kunders försäkringar så att ni själva inte ens vet vilka man har, och att alla "ska gå på en sån rådgivning p.g.a nya skatteregler". Vilket företag använder ni er av för uppringning och tidsbokning?
    Jag gissar såhär:

De använder ett externt teleförsäljningsbolag, som ringer upp kunderna åt dem. Dessa individer jobbar inte på Skandia utan på uppdrag av Skandia och har därför inte tillgång till detaljer kring kundernas försäkringar.

Nya skatteregler har gissningsvis att göra med schablonbeskattning av aktier. Skandias säljare... f'låt rådgivare vill med hjälp av personliga möten få sina befintliga kunder att utöka sina affärer hos Skandia, så att företaget kan tjäna mer pengar.
  • DuTrorAttDuVet

Haha, de e väl troligtvis så att jag får gå på ett möte då, o se vilka bra förmåner de kan ge mig :D

• LaFontaine
    Butterscotch skrev 2012-05-04 16:57:15 följande:
    Jag gissar såhär:

De använder ett externt teleförsäljningsbolag, som ringer upp kunderna åt dem. Dessa individer jobbar inte på Skandia utan på uppdrag av Skandia och har därför inte tillgång till detaljer kring kundernas försäkringar.

Nya skatteregler har gissningsvis att göra med schablonbeskattning av aktier. Skandias säljare... f'låt rådgivare vill med hjälp av personliga möten få sina befintliga kunder att utöka sina affärer hos Skandia, så att företaget kan tjäna mer pengar.
    Precis så är det nog. De _får_ helt enkelt inte se vilka försäkringar som finns hos kunderna. 
  • Skandiase

Hej!

I vissa fall använder vi oss av ett externt företag (Silentium) men i det här specifika fallet är det omöjligt att veta om det var en rådgivare eller ett ombud som ringde till dig.

Anledningen till att vi inte berättar på telefon om vilka försäkringar du har när vi ringer och bjuder in dig till rådgivningsmöte är att vi i så fall först måste identifiera dig, eftersom vi aldrig ska riskera att sprida information om dig till någon annan än dig.

Självklart behöver man inte gå på rådgivningsmöten, men många kunder uppskattar det och vi vill gärna träffa våra kunder för att se till att de har rätt sparande och skydd för sina behov.

Mvh Andreas
    Skandia Bank & Försäkring
    www.skandia.se

Svar på tråden Skandia ringde mig för att de bokar tid med alla som har försäkring där?