• Anonym (avdrag?)

Avdrag för umgänge??

Hej!

Jag har mitt barn varannan helg fredag 13.00 till söndag 16.00. Så har det varit i 5 år. Nu i veckan utöka vi umgänget lite med en övernattning i veckan också. Från Onsdag 16.40 till torsdag 06.20. Hur fungerar avdraget då? Jag betalar direkt så det går inte via f-kassan. Samt vem skall köra? Jag flyttade 2.1 mil bort vid vår separation och har inte råd att köra hela tiden.

Några som vet?      

• Svar på tråden Avdrag för umgänge??
  • Anonym

Flytta närmare ditt barn? Resorna får du stå för. Behöver du barnomsorg,får du betala för det,man kan få delad räkning,om mamman behöver barnomsorg också.

• Anonym

Du kan ju bara göra avdrag om du går genom fk. Då ska ni skriva på och godkänna vilka dagar,efter varje månad.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-04 12:33:40 följande:
    Flytta närmare ditt barn? Resorna får du stå för. Behöver du barnomsorg,får du betala för det,man kan få delad räkning,om mamman behöver barnomsorg också.
    Boendeföräldern betalar barnomsorgen om det inte är växelvis boende! Bara då delas räkningarna.
    Anonym (avdrag?) skrev 2012-05-04 12:28:43 följande:
    Jag kör 2,1 mil på onsdag em och 2,1 mil torsdag morgon varje vecka samt 2,1 mil varannan vecka fredag och söndag. Samt jobbar 2,5 mil från min bostad fast åt andra hållet. Ang fritids så har barnet inget fritids annars. Bara om jag skall ha barnet en natt veckan. Så bf skall stå för det samt att jag får göra avdrag?
    Det blir 6.3 mil per vecka i genomsnitt.

Åk buss om det är billigare eller låna en bil som drar mindre bensin kanske?

Ja, bf ska stå för barnomsorgen för du har barnet för lite. Avdrag har du rätt till oavsett om du betalar via Fk eller privat.
  • Anonym (avdrag?)

Jag måste väl kunna göra avdrag även om de inte går via fk?? De är ju bara för mig att föra över mindre pengsr till bf dom månaderna. Får man inte det? Ang. barnomsorg. Skall den avgiften baseras på min ekonomi då eller bf?

• Anonym (avdrag?)

Kan bf neka mig att ha fritids isf? För isf går barnomsorgsavgiften upp från noll kronor till 840 kr då de överstiger fem timmar.

• Anonym
    Anonym (avdrag?) skrev 2012-05-04 12:40:32 följande:
    Jag måste väl kunna göra avdrag även om de inte går via fk?? De är ju bara för mig att föra över mindre pengsr till bf dom månaderna. Får man inte det? Ang. barnomsorg. Skall den avgiften baseras på min ekonomi då eller bf?
    Klart du kan. 1/40 per natt h*n sover hos dig.
    Barnomsorgsfakturan baseras enbart på bfs hushålls inkomster tills ni har växelvis och ev. delad faktura.
    Anonym (avdrag?) skrev 2012-05-04 12:43:41 följande:
    Kan bf neka mig att ha fritids isf? För isf går barnomsorgsavgiften upp från noll kronor till 840 kr då de överstiger fem timmar.
    Hur kan barnomsorgsavgiften åka upp till 840 kronor?
  • zest
    Anonym (avdrag?) skrev 2012-05-04 12:43:41 följande:

Förstår jag dig rätt att barnet endast kommer att ha barnomsorg (fritis) när h*n vistas hos dig?

• Anonym (avdrag?)
    zest skrev 2012-05-04 12:50:16 följande:
    Förstår jag dig rätt att barnet endast kommer att ha barnomsorg (fritis) när h*n vistas hos dig?

Ja.
  • Anonym
    Anonym (avdrag?) skrev 2012-05-04 12:54:39 följande:
    Ja.
    Varför skrev du inte det? Då får du betala.
  • zest

Ok, kan inte lagen men tycker att det är du som får stå för fritis eftersom det endast nyttjas den tiden barnet är hos dig. Tror även att du ska erbjuda att betala den avgiftern eftersom bf annars eventuellt inte vill att barnet ska vistas hos dig den dagen i veckan.

Svar på tråden Avdrag för umgänge??