• Binegar

Utfall mot andra hundar

Ja. Så var det ytterligare en "min hund gör utfall mot andra hundar"-tråd.
    Jag har en schäfer/labbe på 15 månader som är världens snällaste hund & har aldrig någonsin tenderat till att bita eller på annat sätt anfalla en annan hund.

Jag har googlat runt & läst & tagit till mig massor under kvällen på vad det kan bero på & hur man går till vägar.
    Av vad jag förstått det som handlar det oftast om osäkerhet. Och det har blivit den här onda cirkeln. Jag ser en annan hund där borta, jag spänner mig & undrar hur fan detta ska gå till = hunden reagerar.

Det som var så häftigt var att jag tror att polletten föll ner för mig helt plötsligt när jag satt på google. Därför måste jag bara skriva det här. Och jag känner mig så JÄVLA dum mot min hund att jag inte kopplat det förrän nu.

När min hund hämtades så var han utbölingen i kullen. Den där lilla valpen som satt så ensamt i hörnet & väntade fint på att man skulle komma fram & hälsa. Han blev någon månad äldre och kissade alltid ner sig när vi mötte andra hundar. Den första hunden han lekte med (fortf lite osäkert) var en amstaff tik som var någon månad äldre. Men som sagt, han var sååå rädd för andra hundar. Han började skaka & skvätte urin.

Jag må säkert vara helt korkad som inte kopplat detta sammanhanget förrän nu, ikväll!
    Han är fortfarande väldigt osäker & rädd & nu när han har blivit äldre och tuffat till sig är det utfall som gäller. Och en annan har försökt avleda med leversnittar (leksaker är inte lyckat i det läget), vilket har funkat sådär. Ibland jättebra, ibland inte alls.

Ibland har man ju bara tappat tålamodet och i ren "panik" slängt ner hunden på marken när han varit på väg mot en annan hund. Men det är så fel & jag vill inte behöva göra så. Jag vet att man inte ska/bör/borde/"får" göra så.

Tror ni att det har med den hemska osäkerheten att göra som när han var valp? Jag har ju säkerligen förstärkt det här beteendet fruktansvärt genom att gapa & gorma på honom. Jag vill ABSOLUTE INTE att min hund ska känna så. Framför allt inte från MIG. Jag älskar min hund så högt.

Hur kan jag göra för att få honom att förstå att det inte alls är någon fara att möta andra hundar?
    Tror ni det kan ha med rädslan att göra från när han var valp men att det har "byt skepnad" så att säga?

Vi gå på grundkurs, men han blir så sönderstressad så vi får sitta åt sidan & göra alla moment ensamma, sist, när alla andra är klara. Jag kom till tårar förra gången vi var där för jag blir så frustrerad att jag inte orkar hålla honom, inte får kontakt med honom, inte vet hur jag ska göra osv osv. Att han helt enkelt inte känner någon tillit eller trygghet hos mig i just hund-möten.

Hur gör jag? Jag älskar min hund innerligt! Gråter

• Svar på tråden Utfall mot andra hundar
  • Binegar

Att tillägga är kanske att han inte gör utfal mot mindre hundar eller valpar. När dessa skäller på honom står han bara med huvudet på sne och tittar vad de håller på med, ungefär. Cool

• dezibel

Jag tycker det låter som  du har en säker och rädd hund som nu när kaxigheten kommit (med åldern) tar hand om situationen själv vid hundmöten dvs försöker skrämma bort och hålla den andra hunden på avstånd. Det beror i första hand på att hunden inte litar på dig och i andra hand på att den är osäker på andra hundar.
    Att du slängt ner hunden har garanterat sabbat hundens förtroende för dig, han blir rädd och får då "stryk" av den enda han borde kunna lita på...dig. Klart hans förtroende för dig är 0 och att du förstärkt hans rädsla för andra hundar.
    Men börja om med kontaktövningar och börja skvallerträna är mitt råd till dig!
    Håll avstånd till andra hundar och acceptera att han inte vill ha kontakt. Bygg upp hans självförtroende och erat samarbete med spår,sök,lydnad mm

Hur jobbar du med hunden idag?
    Har han nån hund han leker obehindrat med då han inte är osäker?

• Vissla

Dezibel har gett dig bra svar
    .Ett annat tips är att gå till närmsta brukshundklubb med din hund och helt enkelt ignorera honom när han sätter igång. Människorna där är vana vid hundar som beter sig lite hur som helst så dom kommer inte titta snett på dig. Dom låter inte heller sina hundar gå fram till din. När han väl lugnat ner sig så beröm och belöna mycket.
    Det kan göra att han får tillbaka tilliten till dig, han märker att ingen bryr sig om hans "anfall", du tillåter inte att de "läskiga" hundarna kommer fram till honom osv.
    Att gå en kurs med honom nu när han är så låst tror inte jag kommer ge honom någonting. Jag har själv en osäker hund på 1 år som jag ska gå kurser med sen, när han är säker på sig själv, mig och omgivningen.
    Jag går med honom till brukshund klubben för miljö träning, social träning och passivitets träning just nu. Första gångerna var han riktigt rädd och höll sig så nära mig han kunde, sa inte ett pip och var på helspännn hela tiden, nu efter ett par veckor har han börjat slappna av lite. Han gnäller och skäller och studsar och hoppar, han vågar alltså visa att det är jobbigt där. De medlemmar jag pratat med tycker att jag gör helt rätt i att komma dit o träna honom nu till våren för att kunna gå en grundkurs i vardags lydnad till hösten       

• Helpful
    Vissla skrev 2012-05-04 12:41:21 följande:
    Dezibel har gett dig bra svar
    .Ett annat tips är att gå till närmsta brukshundklubb med din hund och helt enkelt ignorera honom när han sätter igång. Människorna där är vana vid hundar som beter sig lite hur som helst så dom kommer inte titta snett på dig. Dom låter inte heller sina hundar gå fram till din. När han väl lugnat ner sig så beröm och belöna mycket.
    Det kan göra att han får tillbaka tilliten till dig, han märker att ingen bryr sig om hans "anfall", du tillåter inte att de "läskiga" hundarna kommer fram till honom osv.
    Att gå en kurs med honom nu när han är så låst tror inte jag kommer ge honom någonting. Jag har själv en osäker hund på 1 år som jag ska gå kurser med sen, när han är säker på sig själv, mig och omgivningen.
    Jag går med honom till brukshund klubben för miljö träning, social träning och passivitets träning just nu. Första gångerna var han riktigt rädd och höll sig så nära mig han kunde, sa inte ett pip och var på helspännn hela tiden, nu efter ett par veckor har han börjat slappna av lite. Han gnäller och skäller och studsar och hoppar, han vågar alltså visa att det är jobbigt där. De medlemmar jag pratat med tycker att jag gör helt rätt i att komma dit o träna honom nu till våren för att kunna gå en grundkurs i vardags lydnad till hösten       
    Det är här folk tänker fel:

a) att tro att: "Jag kommer gå en kurs med min hund när den blivit äldre/uppför sig bättre i framtiden"-tankar ja det går inte att tänka så eftersom hundar inte går att tala med som om de vore barn
    b) en hund lever i nuet, inte i framtid eller dåtid, så att ändra beteende på hunden är något man kan göra på en gång i de generella fallen.

• dezibel
    Helpful skrev 2012-05-04 16:33:07 följande:

a) att tro att: "Jag kommer gå en kurs med min hund när den blivit äldre/uppför sig bättre i framtiden"-tankar ja det går inte att tänka så eftersom hundar inte går att tala med som om de vore barn
    b) en hund lever i nuet, inte i framtid eller dåtid, så att ändra beteende på hunden är något man kan göra på en gång i de generella fallen.

Håller med dig till en viss del men har man en hund om blir onåbar och blockerad är kurser bortkastade pengar och ett stressmoment för hunden. Man får börja i rätt ände och avdramatisera hundmöten och passivitetsträna på platser där hunden varvar upp och inte går att kommunicera med för att sen gå kurser när hunden är mottaglig för kunskap och inlärning.
  • Vissla
    Helpful skrev 2012-05-04 16:33:07 följande:

Jag tränar honom hemma också naturligtvis, vi har bara haft honom lite mer än en månad än så länge och i förra hemmet var det inte riktigt samma rutiner för honom som här hemma, han levde ganska skyddat om man kan säga så..

Ta bort en låsning är inte något som går att göra på en handvändning, om du klarar av att fixa så att han klarar hundmöten på en gång är du välkommen hit o instruera mig 
  • Helpful
    Vissla skrev 2012-05-04 17:47:18 följande:
    Jag tränar honom hemma också naturligtvis, vi har bara haft honom lite mer än en månad än så länge och i förra hemmet var det inte riktigt samma rutiner för honom som här hemma, han levde ganska skyddat om man kan säga så..

Ta bort en låsning är inte något som går att göra på en handvändning, om du klarar av att fixa så att han klarar hundmöten på en gång är du välkommen hit o instruera mig 
    Som sagt, i de generella fallen ska detta kunna gå att göra!
  • Portie

Jag brukar sätta min hund ner vid hundmöten (han har varit lite osäker och ibland kan han bli frustrerad) och locka lite med godis (kyckling, köttbullar, korv osv). Jag står framför honom medan den mötande hunden går förbi. På så sätt har jag bra koll på vad min hund gör och det är lättare att förhindra utfall.  Jag kollar mycket på kroppsspråket och försöker sätta honom ner innan han blir blockerad.

Skulle min hund börja morra så brukar jag säga "nej" med lugn och bestämd ton. Det brukar oftast hjälpa men gör det inte det så går jag med honom bort från den mötande hunden.

Att använda hjälpmedel (t.ex. nosgrimma) kan vara bra för att bättre kunna kontrollera hunden. Dock så kan det vara farligt om hunden rycker eller slänger sig i en nosgrimma. Man ska heller inte använda nosgrimma permanent, utan det är ett hjälpmedel som ska "hjälpa till" vid träningen.

• Helpful
    Portie skrev 2012-05-05 14:32:47 följande:
    Jag brukar sätta min hund ner vid hundmöten (han har varit lite osäker och ibland kan han bli frustrerad) och locka lite med godis (kyckling, köttbullar, korv osv). Jag står framför honom medan den mötande hunden går förbi. På så sätt har jag bra koll på vad min hund gör och det är lättare att förhindra utfall.  Jag kollar mycket på kroppsspråket och försöker sätta honom ner innan han blir blockerad.

Skulle min hund börja morra så brukar jag säga "nej" med lugn och bestämd ton. Det brukar oftast hjälpa men gör det inte det så går jag med honom bort från den mötande hunden.

Att använda hjälpmedel (t.ex. nosgrimma) kan vara bra för att bättre kunna kontrollera hunden. Dock så kan det vara farligt om hunden rycker eller slänger sig i en nosgrimma. Man ska heller inte använda nosgrimma permanent, utan det är ett hjälpmedel som ska "hjälpa till" vid träningen.
    Sämsta råd jag läst.:S Nosgrimma etc. är bara skit som företagen säljer för att tjäna pengar. 

Den kontakt man ska/vill bygga upp med sin hund SKA man bygga upp med hjälp av ett ledarskap inte med hjälp av "attiraljer" som rasslande halsband, elektriska halsband etc. 
  • Portie
    Helpful skrev 2012-05-05 14:38:48 följande:
    Sämsta råd jag läst.:S Nosgrimma etc. är bara skit som företagen säljer för att tjäna pengar. 

Den kontakt man ska/vill bygga upp med sin hund SKA man bygga upp med hjälp av ett ledarskap inte med hjälp av "attiraljer" som rasslande halsband, elektriska halsband etc. 
    Om man vet hur man ska använda nosgrimma så kan det ju vara bra för att kontrollera hunden, om man absolut inte kan hålla emot, dock så skrev jag också i mitt inlägg att det kan vara farligt om hunden slänger sig fram i den, det kan skada väldigt mycket. Dock så är det inget jag skulle slänga på min hund bara sådär (ursäktar om det uppfattades som det).

Självklart ska man bygga upp tilliten på ett positivt sätt, just därför jag sätter ner min hund vid hundmöten för att visa att jag tar hand om detta och för att behålla kontakten på ett bättre sätt.
Svar på tråden Utfall mot andra hundar