• Binegar

Utfall mot andra hundar

Ja. Så var det ytterligare en "min hund gör utfall mot andra hundar"-tråd.
    Jag har en schäfer/labbe på 15 månader som är världens snällaste hund & har aldrig någonsin tenderat till att bita eller på annat sätt anfalla en annan hund.

Jag har googlat runt & läst & tagit till mig massor under kvällen på vad det kan bero på & hur man går till vägar.
    Av vad jag förstått det som handlar det oftast om osäkerhet. Och det har blivit den här onda cirkeln. Jag ser en annan hund där borta, jag spänner mig & undrar hur fan detta ska gå till = hunden reagerar.

Det som var så häftigt var att jag tror att polletten föll ner för mig helt plötsligt när jag satt på google. Därför måste jag bara skriva det här. Och jag känner mig så JÄVLA dum mot min hund att jag inte kopplat det förrän nu.

När min hund hämtades så var han utbölingen i kullen. Den där lilla valpen som satt så ensamt i hörnet & väntade fint på att man skulle komma fram & hälsa. Han blev någon månad äldre och kissade alltid ner sig när vi mötte andra hundar. Den första hunden han lekte med (fortf lite osäkert) var en amstaff tik som var någon månad äldre. Men som sagt, han var sååå rädd för andra hundar. Han började skaka & skvätte urin.

Jag må säkert vara helt korkad som inte kopplat detta sammanhanget förrän nu, ikväll!
    Han är fortfarande väldigt osäker & rädd & nu när han har blivit äldre och tuffat till sig är det utfall som gäller. Och en annan har försökt avleda med leversnittar (leksaker är inte lyckat i det läget), vilket har funkat sådär. Ibland jättebra, ibland inte alls.

Ibland har man ju bara tappat tålamodet och i ren "panik" slängt ner hunden på marken när han varit på väg mot en annan hund. Men det är så fel & jag vill inte behöva göra så. Jag vet att man inte ska/bör/borde/"får" göra så.

Tror ni att det har med den hemska osäkerheten att göra som när han var valp? Jag har ju säkerligen förstärkt det här beteendet fruktansvärt genom att gapa & gorma på honom. Jag vill ABSOLUTE INTE att min hund ska känna så. Framför allt inte från MIG. Jag älskar min hund så högt.

Hur kan jag göra för att få honom att förstå att det inte alls är någon fara att möta andra hundar?
    Tror ni det kan ha med rädslan att göra från när han var valp men att det har "byt skepnad" så att säga?

Vi gå på grundkurs, men han blir så sönderstressad så vi får sitta åt sidan & göra alla moment ensamma, sist, när alla andra är klara. Jag kom till tårar förra gången vi var där för jag blir så frustrerad att jag inte orkar hålla honom, inte får kontakt med honom, inte vet hur jag ska göra osv osv. Att han helt enkelt inte känner någon tillit eller trygghet hos mig i just hund-möten.

Hur gör jag? Jag älskar min hund innerligt! Gråter

• Svar på tråden Utfall mot andra hundar
  • Helpful
    Portie skrev 2012-05-05 14:55:25 följande:
    Om man vet hur man ska använda nosgrimma så kan det ju vara bra för att kontrollera hunden, om man absolut inte kan hålla emot, dock så skrev jag också i mitt inlägg att det kan vara farligt om hunden slänger sig fram i den, det kan skada väldigt mycket. Dock så är det inget jag skulle slänga på min hund bara sådär (ursäktar om det uppfattades som det).

Självklart ska man bygga upp tilliten på ett positivt sätt, just därför jag sätter ner min hund vid hundmöten för att visa att jag tar hand om detta och för att behålla kontakten på ett bättre sätt.
    Okej...nä för det lät som att du ville: "slänga på det bara sådär" på hunden. Men okej då är jag med! Så jag förstår vad du menar, men jag är nog ändå av den uppfattningen att man inte ska ha "attiraljer" mellan sig och sin hund.^^ (Sen hatar jag alla ¤#"%¤%¤ företag som ska tjäna pengar på folks husdjur). Men visst om någon är svag så...men jaa jag har vääääldigt svårt att förliga mig med attiralj-tanken. Men jag förstår hur du tänker. 
  • Äggfis

Läs "Släpp kontrollen lös" av Leslie McDewitt. Där kan du säkert hitta en handfull tips.

Blir din hund stressad av att träna i grupp är det för tidigt att sätta det trycket på hunden. Kort och gott.

• Binegar

Jag har börjat med ny typ av träning nu.
    Senaste gången följde han inte med till hundkursen, min instruktör tyckte att jag skulle komma ensam i lugn och ro & kunna se hur andra gör & hur andra hundar faktiskt är. Och jag fick se att min hund inte var den enda som var stressad.

Nu har vi slopat alla typer av stress-lekar, så som att kasta boll, bara för lekandets skull. Ska han ha en boll så är det i syftet att öva kontakt. Vattenslangen är ingen leksak längre. Och lite sådana smågrejer som är bortplockade.

När jag är ute & går nu lägger jag kopplet om mig & bara går går går. Som tåget. Varken ser eller hör. Ignorerar honom helt. Vi stannar inte för att utföra behov, lukta, spana etc. Och det FUNKAR. Han drar som en oxe, men det lättar mer & mer.

Det här har hittills lett till att han inte gör samma typ av utfall. Han drar mot kommande hund & reser ragg, men skäller inte. Och om han skulle göra det så är det inte alls på samma sätt. Jag ignorerar och fortsätter framåt. Det gör att han inte "hinner" skälla klart utan glömmer bort den mötande hunden lika fort som den dök upp. Känns faktiskt bra.

I morse mötte vi en lös hund, en tik på 3.5 år. Med förare som var jätteduktig på hundar. Hon är den första & enda som stannat och velat prata här där vi bor. "Du får gärna ge honom hela kopplet, jag ser att han är ung & osäker. Han får gärna hälsa på min hund" Och jag gjorde som hon sa & förklarade mig. Kände mig lite dum att "jag inte har koll på min hund" så att säga. Men hon sa samma sak igen "det är ingen fara, han är ung och vet inte hur han ska göra. Han är en jättebra hund".

Det kändes roligt & jag tror det var nyttigt för min hund att faktiskt få chansen att stanna & leka med en okänd hund. Han kanske kan förstå att andra hundar är snälla & roliga och inte bara hemska.

Någon som har något att tillföra eller så?
    Är det helt galet? Vad kan jag mer göra? Vad borde jag inte göra? osv osv.
    Jag är tacksam för att hjälp.

Han är lugnare, om det än så länge dock bara går att mäta i millimeter.

• Helpful
    Binegar skrev 2012-05-09 17:21:19 följande:
    Jag har börjat med ny typ av träning nu.
    Senaste gången följde han inte med till hundkursen, min instruktör tyckte att jag skulle komma ensam i lugn och ro & kunna se hur andra gör & hur andra hundar faktiskt är. Och jag fick se att min hund inte var den enda som var stressad.

Nu har vi slopat alla typer av stress-lekar, så som att kasta boll, bara för lekandets skull. Ska han ha en boll så är det i syftet att öva kontakt. Vattenslangen är ingen leksak längre. Och lite sådana smågrejer som är bortplockade.

När jag är ute & går nu lägger jag kopplet om mig & bara går går går. Som tåget. Varken ser eller hör. Ignorerar honom helt. Vi stannar inte för att utföra behov, lukta, spana etc. Och det FUNKAR. Han drar som en oxe, men det lättar mer & mer.

Det här har hittills lett till att han inte gör samma typ av utfall. Han drar mot kommande hund & reser ragg, men skäller inte. Och om han skulle göra det så är det inte alls på samma sätt. Jag ignorerar och fortsätter framåt. Det gör att han inte "hinner" skälla klart utan glömmer bort den mötande hunden lika fort som den dök upp. Känns faktiskt bra.

I morse mötte vi en lös hund, en tik på 3.5 år. Med förare som var jätteduktig på hundar. Hon är den första & enda som stannat och velat prata här där vi bor. "Du får gärna ge honom hela kopplet, jag ser att han är ung & osäker. Han får gärna hälsa på min hund" Och jag gjorde som hon sa & förklarade mig. Kände mig lite dum att "jag inte har koll på min hund" så att säga. Men hon sa samma sak igen "det är ingen fara, han är ung och vet inte hur han ska göra. Han är en jättebra hund".

Det kändes roligt & jag tror det var nyttigt för min hund att faktiskt få chansen att stanna & leka med en okänd hund. Han kanske kan förstå att andra hundar är snälla & roliga och inte bara hemska.

Någon som har något att tillföra eller så?
    Är det helt galet? Vad kan jag mer göra? Vad borde jag inte göra? osv osv.
    Jag är tacksam för att hjälp.

Han är lugnare, om det än så länge dock bara går att mäta i millimeter.
    Dettta är ju kanon revolution! Detta beror helt enkelt på att du ignorerar hundens beteende och efter några gånger kommer hunden inse att "matte är inte imponerad av mig". Det som gör att beteendet "bara" försvinner i millimeter beror på att du inte korrigerar honom utan bara "drar vidare". Hade du korrigerat honom före, under och efter hundmötet så hade allt gått mycket fortare. 

Kul att det går framåt i alla fall! 
    Det ska vara kul att ha hund!:)
  • Binegar

Ja det känns bra :) Nu undrar jag bara hur lång tid man får räkna med att detta tar innan han lägger av med utfall helt. Eller om jag måste göra annat OCKSÅ

• dezibel

Det enda jag funderar på är vad promenaderna ska tillföra om hunden inte får lukta, göra sina behov, få nya intryck osv? Visst motion får han men mer då? Det verkar som ni inte har något sampel och kontakt och att du inte tränar på det heller under promenaderna? Jag själv tycker att kontakt och samarbete med min hund är det absolut viktigaste och blir ju naturligtvis nyfiken på hur du tänker och har för strategi?

Drar han skulle jag köpa en VGWsele för att skona både din och hundens kropp.
    Sen funderar jag på hur du aktiverar honom eftersom du har en hund med två arbetande raser i och är dom understimulerade kommer problemen som ett brev på posten?

• Helpful
    Binegar skrev 2012-05-09 17:48:24 följande:
    Ja det känns bra :) Nu undrar jag bara hur lång tid man får räkna med att detta tar innan han lägger av med utfall helt. Eller om jag måste göra annat OCKSÅ
    Ja jag tycker ju du ska komplettera med det jag sa ovan.
    dezibel skrev 2012-05-09 17:49:02 följande:
    Det enda jag funderar på är vad promenaderna ska tillföra om hunden inte får lukta, göra sina behov, få nya intryck osv? Visst motion får han men mer då? Det verkar som ni inte har något sampel och kontakt och att du inte tränar på det heller under promenaderna? Jag själv tycker att kontakt och samarbete med min hund är det absolut viktigaste och blir ju naturligtvis nyfiken på hur du tänker och har för strategi?

Sen funderar jag på hur du aktiverar honom eftersom du har en hund med två arbetande raser i och är dom understimulerade kommer problemen som ett brev på posten?
     Sele är bara bra att använda när hunden har en specifik draguppgift. På promenader så kommer hunden bara att dra ännu mer.
    Konstiga råd folk ger...:O
  • dezibel
    Helpful skrev 2012-05-09 18:10:49 följande:
     Sele är bara bra att använda när hunden har en specifik draguppgift. På promenader så kommer hunden bara att dra ännu mer.
    Inte en VGWele...
  • Binegar
    dezibel skrev 2012-05-09 17:49:02 följande:

Det är väl klart att man gör sina behov? Jag pratar bara om träningsdelen. Det är INTE så vardagen ser ut. Jag tränar extremt mycket kontakt& & lydnad också. Men inlägget handlar just om utfall vid promenader, om du läser hela mitt startinlägg igen. För du verkar inte riktigt förstå vad vi andra pratar om.
  • dezibel
    Binegar skrev 2012-05-09 17:21:19 följande:
    Jag är ledsen om jag misstolkade dig men det står faktiskt ingenting om specifik träning utan bara "när vi går ut och går" och ingenting om kontaktövningar osv å hur ska man kunna veta...Flört
    Jag funderar fortfarande på hur/om du aktiverar hunden?
Svar på tråden Utfall mot andra hundar