• scrapparlotta

Hur hinna med att laga nyttig mat?

Vi vill gärna äta lite nyttigare mat, men det känns som om man inte hinner med det. Det går så mycket fortare att slänga in lite pommes och steka lite korv, än att fixa en köttbit och nåt bra till det. Hur ska man göra för att få till det??

• Svar på tråden Hur hinna med att laga nyttig mat?
  • Minne00

Jag kokar ris och lagar kotletter med sås och ångkokade sugarsnaps på ca 20 minuter... är det för lång tid?

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • scrapparlotta
    Minne00 skrev 2012-05-03 23:05:50 följande:
    Jag kokar ris och lagar kotletter med sås och ångkokade sugarsnaps på ca 20 minuter... är det för lång tid?

Hur gör du det.....tycker det tar jättelång tid att steka kotletter.....
  • 2småunder

Kycklingwook med en påse färdiga wookgrönsaker tar ca 30 minuter max.
    Egengjorda köttbullar och egengjort potatismos ca 40 minuter.
    Spagetti och köttfärssås 30 minuter
    Kyckling filéer som man steker och hemmagjord Klyftpotatis ca 40 minuter
    Kyckling, ris och currysås ca 30 minuter.

Allt är väl kanske inte åt det nyttigare hållet men ialf bättre än halvfabrikat och hyffsat snabblagat

Lycka till!

• Orkide

Jag tror planering är ordet :) Planera vad du/ni ska äta vecka för vecka då blir det enklare att laga nyttigare mat.

• Bonanza

Jag vet inte riktigt, men det mesta går ju rätt fort. Exakt hur bråttom måste det vara förresten? 10 minuter? 15? En halvtimme?

Broccoli- och ostsoppa går fort. 
    Linssoppa också.
    Pasta och köttfärssås.
    Stekt halloumi med pasta och pesto.
    Stekt fisk med klyftpotatis.
    Fransk fisksoppa.
    Strömming och potatismos.
    Fisktacos

Jag kan fortsätta hur länge som helst, men det beror ju på lite vad för mat du är ute efter och vilken tid du vill lägga. 

• principessan

Planering..

Idag skalade jag potatis som jag delade i mindre bitar och kokade så det tog typ 10-15 min att få dem klara. Satte in ett pkt fisk som var tinat la på smör basilika och rispade på citron och lite ströbröd i ugnen i en 15 min. Där i på samma fat la jag morötter med smör på. Pressade potatisen och hade tomat till. Tog typ 20 min.

• scrapparlotta

Ja tiden är väl runt 30 min. Spagetti och köttfärssås är väl nåt vi brukar göra. Även klyftpotatis, men det tar ju lite längre tid....bara att skala potatisen och klyfta den tar ju 10 min, minst. Jag vill inte ge mina barn halvfabrikat så ofta som jag gör. Måste försöka lära mig att laga maten mer.

• Minne00
    scrapparlotta skrev 2012-05-03 23:12:48 följande:

Hur gör du det.....tycker det tar jättelång tid att steka kotletter.....

Steker dem på hög värme i några minuter så att de får färg, vänder och ger dem några minuter till, häller på vatten och valfri kryddning ( jag har fastnat för Santamarias Lime Wook) låter dem puttra under lock ca  5 minuter  så är de klara....

När det gäller sugarsnaps så har ICA ett märke som heter select där man bara stoppar en påse i micron såär det klart på 4 minuter .... 

Lagar gärna Carbonara också, max en halvtimma! (om man sölar)

Stek upp bacon och låte det torka av på papper
    Blanda 3 äggullir med 5 dl grädde, en matsked salt, en tsk grovmalen svartpeppar och lite vitlökspilver och cayennepeppar, tillsätt en parmesanost ( balnda detta separat)
    När pastan kokar så kokar du upp såsen tillsammans med den avrunna baconet ....     
    rör ihop allt och servera!

arla har gett ut en bok som heter "arla köket vardag" aom ger dig massor av rätter under 30 minuter, toppen bra! Undvik dock fickburgarenm den kostade mer än den smakadde!

Natt i Natt!          
    Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • Zara10

Har du funderat på att prova typ ICAs matkasse , enkelt , tar Max 30 min , behöver inte handla , näringsrik o varierad kost ?

• scrapparlotta
    Minne00 skrev 2012-05-03 23:27:06 följande:

Steker dem på hög värme i några minuter så att de får färg, vänder och ger dem några minuter till, häller på vatten och valfri kryddning ( jag har fastnat för Santamarias Lime Wook) låter dem puttra under lock ca  5 minuter  så är de klara....

När det gäller sugarsnaps så har ICA ett märke som heter select där man bara stoppar en påse i micron såär det klart på 4 minuter .... 

Lagar gärna Carbonara också, max en halvtimma! (om man sölar)

Stek upp bacon och låte det torka av på papper
    Blanda 3 äggullir med 5 dl grädde, en matsked salt, en tsk grovmalen svartpeppar och lite vitlökspilver och cayennepeppar, tillsätt en parmesanost ( balnda detta separat)
    När pastan kokar så kokar du upp såsen tillsammans med den avrunna baconet ....     
    rör ihop allt och servera!

arla har gett ut en bok som heter "arla köket vardag" aom ger dig massor av rätter under 30 minuter, toppen bra! Undvik dock fickburgarenm den kostade mer än den smakadde!

Natt i Natt!          
    Blir inte kotletterna torra? Jag får dom alltid torra om jag steker på dom snabbt, och det även om jag kokar dom sen. Jag har provat det ibland....men nä, torrt. 

carbonaran ska jag testa  och tack för tipset om boken  
Svar på tråden Hur hinna med att laga nyttig mat?