Inlägg från: scrapparlotta |Visa alla inlägg
  • scrapparlotta

Hur hinna med att laga nyttig mat?

Vi vill gärna äta lite nyttigare mat, men det känns som om man inte hinner med det. Det går så mycket fortare att slänga in lite pommes och steka lite korv, än att fixa en köttbit och nåt bra till det. Hur ska man göra för att få till det??

• Svar på tråden Hur hinna med att laga nyttig mat?
  • scrapparlotta
    Minne00 skrev 2012-05-03 23:05:50 följande:
    Jag kokar ris och lagar kotletter med sås och ångkokade sugarsnaps på ca 20 minuter... är det för lång tid?

Hur gör du det.....tycker det tar jättelång tid att steka kotletter.....
  • scrapparlotta

Ja tiden är väl runt 30 min. Spagetti och köttfärssås är väl nåt vi brukar göra. Även klyftpotatis, men det tar ju lite längre tid....bara att skala potatisen och klyfta den tar ju 10 min, minst. Jag vill inte ge mina barn halvfabrikat så ofta som jag gör. Måste försöka lära mig att laga maten mer.

• scrapparlotta
    Minne00 skrev 2012-05-03 23:27:06 följande:

Steker dem på hög värme i några minuter så att de får färg, vänder och ger dem några minuter till, häller på vatten och valfri kryddning ( jag har fastnat för Santamarias Lime Wook) låter dem puttra under lock ca  5 minuter  så är de klara....

När det gäller sugarsnaps så har ICA ett märke som heter select där man bara stoppar en påse i micron såär det klart på 4 minuter .... 

Lagar gärna Carbonara också, max en halvtimma! (om man sölar)

Stek upp bacon och låte det torka av på papper
    Blanda 3 äggullir med 5 dl grädde, en matsked salt, en tsk grovmalen svartpeppar och lite vitlökspilver och cayennepeppar, tillsätt en parmesanost ( balnda detta separat)
    När pastan kokar så kokar du upp såsen tillsammans med den avrunna baconet ....     
    rör ihop allt och servera!

arla har gett ut en bok som heter "arla köket vardag" aom ger dig massor av rätter under 30 minuter, toppen bra! Undvik dock fickburgarenm den kostade mer än den smakadde!

Natt i Natt!          
    Blir inte kotletterna torra? Jag får dom alltid torra om jag steker på dom snabbt, och det även om jag kokar dom sen. Jag har provat det ibland....men nä, torrt. 

carbonaran ska jag testa  och tack för tipset om boken  
  • scrapparlotta

Det brukar jag göra i och för sig....men kanske jag inte behöver? Som ni märker är jag ingen hejare i köket

• scrapparlotta
    dontworrybehappy skrev 2012-05-04 00:04:49 följande:
    TS du måste skämta!

Att steka en köttbit tar MAX 10min, lax och annan fisk lika lång tid

Nä, jag skämtar inte.....jag brukar steka en kotlett på svag värme längre för att dom inte ska bli så torra. Visst, man kan säkert höja upp värmen, men jag hatar torrt kött.

Matkassa skulle jag gärna ha, men vi jag har kollat runt på olika och än har jag inte hittat nån som kör ut hit där vi bor. Inte heller våran ica butik har nåt sånt....tyvärr.

Att jag vill att det ska gå fort är att vi kommer hem från jobbet ganska sent och ungarna är hungriga. Och den tid man har hemma på kvällarna vill jag inte stå och laga mat i en timme.

Planering är säkert A och O, får försöka lära mig det. 

Tusen tack till alla som lämnat bra och goda OCH snabba recept.            
Svar på tråden Hur hinna med att laga nyttig mat?