Inlägg från: YummyMami |Visa alla inlägg
  • YummyMami

Tjejspel

Min dotter gillar spela såna, så jag låter henne hållas på. Den spelet är lika idiotisk som dessa skjuta monster och annat och det är ju ok att sonen spelar sånt. Varför förbjuda dem spela bara för att de inte är min kopp av te?

HJÄLP MIG rösta i gärna denna fråga www.familjeliv.se/Forum-25-155/m64751062.html
  • YummyMami
    linas fina skrev 2012-05-04 10:50:20 följande:
    Nej blä jag har inte introducerat såna spel för min femåring. Hon får än så länge hålla sig till bolobompawebben. Jag tycker nog att man som förälder faktiskt kan avgöra vilka saker man tycker är lämpligt för ens barn och inte bara avfärda med att de vill. Det är mycket de vill men de måste inte få allt. Det finns andra alternativ.
     Äch hon är bara fem, mina visste nog inte ens vad en dator var för något då i den åldern En 10 åring kan gott och väl leka lite med "barbie" genom nätet.
    HJÄLP MIG rösta i gärna denna fråga www.familjeliv.se/Forum-25-155/m64751062.html
  • YummyMami
    linas fina skrev 2012-05-04 11:09:48 följande:
    Dagens barn vettu. ;) Hon var tidigt intresserad av datorer och spel så hon har fått både skriva och spela på datorn under vår uppsikt så att säga. Barbie per aotumatik behöver ju inte vara dåligt. Men spel som bara handlar om yta, och förstärker bilden av att tjejer ska vara måna om sitt utseende och inte ha intressen utöver shopping och smink är inget jag tycker är särskilt bra. Just att spel sa heta tjejspel är så dumt. Killspel då? Eller är det alla andra spel?Tjejer blir ju satt på undantag när man benämner det så.
    Äh, det finns massor av spel ju, inte spelar de bara ett. Har tvillingar, en flicka och en pojke vilka blir 11 år.  De byter kläder på såna dära och sminkar tillsammans dem, och sen dödar de monster tillsammans. Och sen bygger de i någon värld och massa olika gör de ju. Inte bara yta utan lite yta lite döda och lite bygga
  • YummyMami
    linas fina skrev 2012-05-04 11:24:41 följande:
    Absolut är det bättre att båda barnen får ta del av båda världarna, där har du en poäng. Men vissa spel kan jag nog absolut tänka mig att säga att jag inte tycker är lämpliga.
    Spel från 16 och uppåt är nog rätt så ajja bajja om det inte är något som sambon har spelat och säger att det inte är så blodigt. Men vissa av dem där är ju bara för mycket ändå tycker jag, men samtidigt jag avskyr nästan alla spel, bubbelbreaker och tetis är väll något som jag kan leva med.. Men ja vi lever inte på 70 talet något mer där blommor och kärlek är temat. Så bara för att jag tycker att spel är helt idiotiskt så betyder det inte att jag ska tvinga min familj att tycka samma
  • YummyMami
    katalysator skrev 2012-05-04 12:47:26 följande:
    En viktig poäng där och det är nog att det allra viktigaste inte är vad barnen spelar, utan att föräldrarna är närvarande. Att föräldrarna vågar vara med och prova, att man diskuterar spelen och deras innehåll tillsammans i familjen, och självklart även att föräldrarna är medvetna nog om spel för att kunna säga på objektiva grunder när ett spel inte är lämpat för barn. För många spel ÄR inte gjorda för barn utan för vuxna. Glad
    Men absolut, vuxennärvaro är otroligt vikgit! Och inte bara i fråga om spel utan internet över huvud taget. I de här fallet är det sambo/mannen som är den närvarande för pappan och jag har inte något intresse eller förståelse för sånt där med spel över huvud taget. Taaaack o looooov för att jag fann honom!!!!! Men nog kikar jag ibland på de och frågar och är nyfiken i ungefär fem min, och de förklarar så glatt alla tre!

• YummyMami
    PumpkinQueen skrev 2012-05-08 11:51:07 följande:
    Vem är det som sitter och bestämmer vad som är ett tjejintresse då? Och alla vi tjejer som inte är intresserade av dessa "tjejspel" utan av andra spel, är vi inte tjejer? Vad är vi då?
    Man behöver inte ta det så personligt. Att många tjejer gillar kläder och smink betyder inte att alla gör det, det finns inte  tjejförbud på de andra spelen så det är bara spela på. Man måste inte lyda blint "rekommendationer". 
    Det de flesta tänker men ingen vågar säga www.nattstad.se/Älskade_Mamma
  • YummyMami
    PumpkinQueen skrev 2012-05-08 11:58:10 följande:
    Jag tar det personligt om någon anklagar mig för att vara en person som bara kan vara bra på/gilla att göra mig fin för andra. Det är djupt förolämpande, tycker jag.
    Gör spelen det? När det heter "tjejspel"? Kanske jag missat något i konversationen på tråden...
  • YummyMami
    Tygtiiger skrev 2012-05-11 22:36:39 följande:
    Har du tänkt på att det finns killar som spelar spel också? Om de vill prova smink- och klädspel så är det en stark signal att låta bli om de kallas "tjejspel".

Min son och hans kompisar spelar såna spel. Det är inga problem om vuxna inte håller på och gör en grej av det.
  • YummyMami
    grind skrev 2012-05-12 07:27:15 följande:
    Vänta du tills han kommer upp i tonåren. :D

Nu är de 9 mellan 11, tonåren är en fas som går över det är bara dumt att förvänta sig könsneutralt av en som är mitt i en hormonrusning med könsidentitetsökning.
Svar på tråden Tjejspel