• Anonym

Min kollega snackar skit och ljuger om mig till chefen..

Alltså jag är så jävla arg just nu!

Jag var hemma från jobbet i måndag-tisdags-onsdags för jag fått influensa och feber. Är singel och bor ensam. Naturligtvis så sjukanmälde jag mig från jobbet och stannade hemma. Tisdag förmiddag gick jag till apoteket för att handla värktabletter för dom tagit slut under natten och gick bara snabbt in och handlade.

I igår när jag kom tillbaka till jobbet kallade min chef in mig på kontoret och undrade hur jag mådde. Jag sa till henne att jag mådde betydligt bättre men berättade att jag hade haft influensa och varit sängliggande i tre dagar. Då tar chefen plötsligt upp "Är man sjuk så ska man ligga hemma och det passar sig inte att man springer runt på stan och gör andra saker då"

Blev först chockad, men svarade till henne: "Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med det, jag har absolut inte sprungit runt på stan"

"En av dina kollegor såg dig på stan i tisdags förmiddag med en massa shoppingpåsar från diverse klädbutiker, jag personligen ser ingen anledning för henne att ljuga om en sådan sak"

Då blev jag raserande och svarade att jag mådde skit dåligt och var tvungen att gå ner på apoteket för att handla värktabletter därefter hade jag gått raka vägen hem och lagt mig.

Då sa min chef till mig: "Jag hoppas det du säger är sant, tyvärr står det ord mot ord. Men nu har jag sagt det till dig iallafall så du vet om det att det inte är passande att springa runt och shoppa när man är sjuk. Men jag ska prata med **** om detta"         

Jag pratade även med **** samma dag och frågade vad fan hon gick och spred lögner för men hon svarade bara "Men du hade ju en massa shoppingpåsar med dig när jag råkade se dig i förbifarten"

Jag svarade till henne att hon var en stor lögnare och nu ska det kallas till möte nästa vecka ang. detta med chefen och jag känner mig så kränkt och ledsen...Vad fan ska jag göra?? 

• Svar på tråden Min kollega snackar skit och ljuger om mig till chefen..
  • Billig trevnad

Även om det är skitsvårt - håll dig lugn och allvarlig. Om du är arg, känslig och hetsig är det så mycket lättare att köra över dig och få henne att framstå som den förtroendeingivande.

Jag förstår att du är jättearg. Det kollegan gjorde var totalt oacceptabelt.

• Billig trevnad

Har du kvar kvittot på värktablettsinköpet? Det kan du ju visa.

• Malteser

Om du talar sanning, ta ett utdrag från ditt kontoutdrag, det vore ju perfekt att kunna visa upp att du bara har en summa dragen den dagen och att det är från apoteket.

• Anonym

och skriv ut ett kontoutdrag (internetbank eller de hederliga kvitton man få från egna bankens bankomater).

• Billig trevnad
    Malteser skrev 2012-05-04 10:56:22 följande:
    Om du talar sanning, ta ett utdrag från ditt kontoutdrag, det vore ju perfekt att kunna visa upp att du bara har en summa dragen den dagen och att det är från apoteket.
  • Anonym (kontoutdrag!)

Gå in på internetbanken, och skriv ut ett kontoutdrag från den aktuella perioden. Från samtliga dina och eventuell make/sambos konto som är kopplade till konto-kort.

Det bör finnas med eventuell apoteksnota (om du inte betalade kontant). Men inga andra poster. Vilket bevisar att du inte varit på en shoppingrunda.

För ärligt talat, hur många av oss går på stan med "shoppingpåsar från klädbutiker" där vi betalat kontant på samtliga? Inte så många gissar jag.

Du kan ju markera över i princip allt utom datumen och apoteksnotan med svart märkpenna ifall du inte vill basunera ut familjens ekonomi för chefen.

Hoppas det löser sig för dig och att kollegan är den som får stå vid skampålen tillslut!

• Anonym

Kanske du även lugnt och sakligt ska fråga varför Kollegan inte hejade på dig samt varför hon inte var på jobbet den sagda tidpunkten?

• Helpful
    Billig trevnad skrev 2012-05-04 10:53:45 följande:
    Har du kvar kvittot på värktablettsinköpet? Det kan du ju visa.
    Bra idé ty då ser chefen ÄVEN att du inte "har handlat en massa" under den aktuella perioden!

Här är en idé hur man kan lägga upp sitt försvar:

">

"Men jag vet ju inte vad som har förekommit". 
    Det där frågan är bara trams...du får inget svar därför att det är trams"

Man får hoppas att chefen inte svarar lika vasst som Anders Björck replikerade!

Skrattande

Dock: jag har en polare som ALLTID ber andra köpa saker på stan, men det klart, lögner och rykten är svåra att värja sig emot "oavsett hur man gör". Varför ljög kollegan om dig?:O :/ :S
    Chefer är inga gudar!
  • Anonym

Tack för alla svar! Vilken bra idé av er att ta ett kontoutdrag då jag faktiskt betalade med kort..vad gällande denna "kollegan" så känner jag henne knappt, vi jobbar inte ens på samma avdelning så jag har ingen aning om varför hon själv var ute på stan den dagen. Jag tycker bara det är förjävligt att gå direkt till chefen med massa falska anklagelser. Hon hade ju faktiskt kunnat gå direkt till mig istället för till chefen, vilket jag även kommer att ta upp på mötet..kom ska fanemej få skämmas ögonen ur sig!!

Svar på tråden Min kollega snackar skit och ljuger om mig till chefen..