Anonym skrev 2012-05-04 14:01:58 följande:
Mamman motverkar ju anknytningen, genom att låta barnet träffa andra i stor utsträckning (varje dag). Ett så litet barn kan ju inte riktigt knyta an till hur många som helst, så mamman bör nog strypa det. Sedan kanske mamman ska föreslå en ordentlig plan. T.ex. att "om du är här minst 1 h varannan dag i 10 dagar, och vi båda tycker att det har fungerat bra, så kommer jag känna mig trygg med att du tar med barnet ut på promenad 1 h varannan dag sedan." Nu vet jag iofs att inte alla barn är som mitt, men mitt barn var nöjd med att vara i en rullande vagn, alldeles oavsett vem som körde den. Sov som en stock, så det var inget som helst problem? Så varför skulle det inte gå att prova att pappan går runt i närområdet, om barnet blir ledset så får han försöka trösta, och lyckas han inte så är det inte så långt hem till mamman utan han kan gå dit?
Det är pappan som försvårar sin egen anknytning till barnet genom att inte träffa barnet oftare. Och det är nog bara hälsosamt för både mamman och barnet om de träffar andra människor och inte isolerar sig. Och ännu bättre om det är någorlunda samma personer varje gång. Ensamstående föräldrar behöver ett kontaktnät. Mamman har bjudit in pappan för diskussion. Om det inte ger någonting kommer hon att vända sig till familjerätten så fort faderskapet är fastställt. Det har kommit en del konstruktiva förslag i tråden som jag tackar för :) Finns det fler som varit i samma situation som har råd?