• LittleMermaid

Vad betyder följande i min förlossningsjournal?

Någon som kan och orkar förklara vad följande betyder i min förlossningsjournal? 

* Framstupa kronbjudning, VE. (Undrar mest om  framstupa det vanligaste?)

* Hotande asfyxi

* Förlängd latensfas          

* Sutur perin bristn gr 3/4 (är det min sfinkterruptur?)

* placenta kalkrik

Om nån lite enkelt kan förklara iallafall nåt av det blir jag glad!         

• Svar på tråden Vad betyder följande i min förlossningsjournal?
  • MammaHela
    Framstupa kronbjudning = Den allra vanligaste bjudningen är framstupa kronbjudning (kronan = lilla fontanellen bak kommer först), den är den mest fördelaktiga bjudningen där huvudets diameter är som minst. Barnets rygg ligger mot mammans mage och hakan är nedböjt mot bröstet. Ungefär 95% av alla barn föds på så sätt.

Hotande asfyxi = att barnet höll på att få syrebrist

Förlängd latensfas  =  Latensfasen utmärks av mer eller mindre kraftiga sammandragningar meninnebär i allmänhet ingen eller ringa förändring av livmoderhalsensöppningsgrad. Förlängd latensfas har definierats från 8 till 20 timmar

Sutur perin bristn gr 3/4 = jag har ingen aning om det är sfinkterruptur, men jag vet att det handlare om att de har sytt... 

placenta kalkrik = att din morderkaka var igenkalkad.

• Maria 79

Meh.. Jag skrev ett långt svar, men bara första ordet kom med?!
    VE

• Maria 79

Återigen samma sak.. Ve betyder vaacumextration, dvs sugklocka användes troligen pga hotande fosterasfyxi, dvs hjärtljuden sjönk hos barnet.
    Perinealbristning grad 3/4 är inte sfinkterruptur.
    Det andra verkar redan vara besvarat i tråden :)
    Fick du inte gå igenom din förlossningsjournal med en BM innan hemgång?

• LittleMermaid

Maria79: nä långt ifrån! Jag fick kalla på läkaren ett dygn efter fl och fråga varför jag inte kunde hålla gaser el avföring - då skickade de in en bm som förklarade att jag fått en sfinkterruptur grad 3. Vedervärdigt dåligt.

Svar på tråden Vad betyder följande i min förlossningsjournal?