• s rr

barn tandborstning på morgonen! ?!??!

Hej alla föräldrar som lämnar era barn kl 08.00 på morgonen.
     Jag är väldigt nogrann med att borta tösense tänder morrgon och kväll... men jag lämnar henne på morgonen lite innan kl 8.00 och när hon e där ska hon äta frukost på dagiset. hur gör ni med borstningen de e väl ingen ide att jag borstar hennes tänder och sen ska hon äta några minuter efter????

OBS vi vaknar vid 7.20 .... 8.00 äter hon

Tips hur gör ni vad kan jag göra e lite orolig

• Svar på tråden barn tandborstning på morgonen! ?!??!
  • Ginnie

Borsta ändå på morgonen; det blir beläggningar på tänderna under natten.

• Ginny

På en del dagis borstar barnen tänderna efter maten. Prata med personalen. Är flickan så stor att hon kan borsta lite själv eller är hon i den åldern när de mest står och gnager på tandborsten om de får hålla i den själva?

• AW76

Idag sprang jag och sonen tillbaka till huset för att vi i all morgonstress hade glömt tandborstningen (hade kommit några meter bara). Tycker med andra ord att det är jätteviktigt att borsta tänderna! Idag var det undantag att vi glömde Men tur att vi kom på det. Min son har lätt för att få tandsten nämligen.

• I969

Har hört av tandläkare att det bästa är att borsta före frukosten. Helst ska man i alla fall inte borsta direkt efter maten då emaljen är uppmjukad. Då är det bättre att bara skölja och sen kan man t.ex. ta en xylitol-tuggtablett som normaliserar PH.

• solfrost

vi borstar  innan dagis.

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Claudia gbg

min dotters tandläkare har sagt att det är ok att hon borstar själv på morgonen och att vi borstar på kvällen (till 12 års ålder). Till saken hör att hennes mjölktänder varit dåliga pga medfödd skada - så de hade inte rekommnderat ovanstående om det var skadligt.

Har också hört att man inte ska borsta direkt efter frukosten eftersom man sliter på emaljen då. 

• cosinus

Vi borstar dagisbarnen innan dagisfrukosten. Från det att de börjar 6-års (och måste äta frukost hemma) så borstar de efter frukost.

• Isabelle08

Min tjej på 4 år börjar kl 07,15 och äter vid 08,00. Så självklart blir det tandborstning och även ett flourtuggummi hinns med. 

• HäckHäxan

Klart de är en ide att borsta även om hon äter en stund efter. Jag skulle borstat och jag skulle skickat med en tandborste så kunde hon borsta själv efter frukost också om hon ville

Trygghet är att gå vilse utan att tappa bort sig...
  • s rr
    HäxanSurtant skrev 2012-06-04 20:14:47 följande:
    Klart de är en ide att borsta även om hon äter en stund efter. Jag skulle borstat och jag skulle skickat med en tandborste så kunde hon borsta själv efter frukost också om hon ville
    hon är bara tre år och hon kan inte bortsa själv och på dagiset har dem mycket att göra dem kan inte göra det bara för mitt barn
    Lääängtar skrev 2012-06-04 20:15:34 följande:
    Vi brukar ofta hoppa över morgonborstningen.
    hoppa över??Tyst  Det är en viktig del faktiskt
  • Genuin

En kompis till mig när jag var liten vars mamma var tandläkare borstade alltid tänderna innan frukost...

Svar på tråden barn tandborstning på morgonen! ?!??!