• Anonym (Förtvivlad)

Vad ska vi göra!?

Hejsan,
    vår son är snart 3 år och har nyligen fått en lillasyster.
    På senare tid (det började innan hans syster kom) har han slutat lyssna helt på vad vi säger, han har blivit hemsk att lägga på kvällen, han har flyttat in i vårt rum igen för han sover så oroligt på nätterna.
    Han har börjat skrika och slår på mig hela tiden. Han är värst mot mig och pappan lyssnar han något bättre på. 
    Vad ska vi göra? Varför beter han sig såhär? Jag känner mig helt förtvivlad, det känns som jag inte gör annat än skäller hela dagarna 
    Vänder det av sig självt? Han har aldrig kunnat somna ensam (förutom när han hade spjälsäng) vi måste ligga vid honom tills han sover och det börjar bli problem nu när min man jobbar eftermiddag och vi har en till. Hur ska vi vänja honom att sova själv? Vi har provat massor men han springer bara upp hela tiden och det tar flera timmar innan han somnar.
    När ska vi flytta tillbaka honom till sitt rum? Ska vi förbereda honom på det innan? Han säger ofta att han vill sova i sitt rum men vi har inte vågat flytta tillbaka honom eftersom han sover så illa då och det tar dubbelt så lång tid att somna i sin säng på kvällen. Är det bättre att byta till en säng där vi får plats bredvid honom?

• Svar på tråden Vad ska vi göra!?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det låter som om er son är mitt uppe i den kris det kan innebära för ett barn att få ett syskon. Hela världen förändras. Mamma och pappa som man hade för sig själv förut är plötsligt upptagna av en ny person. Hela ens värld förändras och det brukar påverka såväl mat- som sömnvanor och även ge en del andra reaktioner.
    Er lille son behöver just nu mycket tid och uppmärksamhet från den förälder som inte just då har hand om babyn. Dessutom brukar det hjälpa med trygga ramar och välbekanta vanor kring barnet.
    Börja träna honom att sova i egen säng och eget rum. I längden kommer han att sova lugnast på det sättet.
    Självklart behöver ni lägga en del tid på att få honom att stanna i sin säng. Bygg upp det med trevliga rutiner som saga och nattning. Lämna honom sedan, och gå tillbaka med honom varje gång han kommer upp. Det kan bli många gånger i början, så ta det när du inte är ensam med babyn och honom.
    Om du lägger lite tid på detta nu kommer du att ha igen det ganska snart.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark

Svar på tråden Vad ska vi göra!?