• sweetness91

är det farligt att gråta när man är gravid ?

Hej 

Jag är gravid i V 38 och jag känner mig väldigt trött och ledsen. (har lite problem)

Jag har nästan gråtit varannan dag under veckan. Jag har gråtit tills jag har fått huvudvärk varje gång. 

Nu till saken .. är det farligt att gråta ?? skadar det barnet ??

Jag vill inte gråta men kan inte hålla mig.

Vill inte att min lilla älskling ska må dåligt. :(  

• Svar på tråden är det farligt att gråta när man är gravid ?
  • La Lola

Såklart det inte är skadligt!

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Ankissen

Näe, sån tur är är det inte farligt. Hade det varit det hade det nog inte fötts många barn, med tanke på hur hormonerna åker berg-och -dalbana i kroppen under graviditeten. Gråt på du, eller hur man nu säger... ;)

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • sweetness91
    La Lola skrev 2012-05-04 22:32:11 följande:
    Såklart det inte är skadligt!
    så barnet blir inte stressad för att jag gråter ??
  • Coyote
    sweetness91 skrev 2012-05-04 22:33:51 följande:
    Nej, inte så det på något vis kan bli skadligt.
  • La Lola
    sweetness91 skrev 2012-05-04 22:33:51 följande:
    Stressad?
  • Granada

Skulle jag inte tro. Jag förlorade en väldigt kär vän nár jag var i vecka 35 och bröt ihop totalt under flera veckor, repade mig inte pâ 6 mânder. Sonen är snart 4 âr och helt normal vad jag kan se.

• sweetness91
    La Lola skrev 2012-05-04 22:35:22 följande:
    Stressad?
    jag fick höra att barnet blir stressad om mamman är ledsen eller gråter .. så det är därför jag undrar .. 

men det verkar inte vara skadligt ..

tack för svaret :) 
  • La Lola
    sweetness91 skrev 2012-05-04 22:37:34 följande:
    jag fick höra att barnet blir stressad om mamman är ledsen eller gråter .. så det är därför jag undrar .. 

Ok.
  • sweetness91
    Granada skrev 2012-05-04 22:36:24 följande:
    Skulle jag inte tro. Jag förlorade en väldigt kär vän nár jag var i vecka 35 och bröt ihop totalt under flera veckor, repade mig inte pâ 6 mânder. Sonen är snart 4 âr och helt normal vad jag kan se.
    så hemskt :( 
  • frökenelisabeth

Oj, haha det hoppas jag verkligen inte, i så fall är mitt barn också illa ute!

Enligt den info jag fått från min barnmorska här så påverkar sinnesstämningen inte barnet alls i magen. Däremot påverkas man ju själv, så för egen del ska man försöka ta det lugnt och se till att få hjälp om man mår alltför dåligt. Men som sagt, barnet lever gott därinne, oavsett känslostormarna hos mor  

• sweetness91
    frökenelisabeth skrev 2012-05-04 22:39:41 följande:
    Oj, haha det hoppas jag verkligen inte, i så fall är mitt barn också illa ute!

Enligt den info jag fått från min barnmorska här så påverkar sinnesstämningen inte barnet alls i magen. Däremot påverkas man ju själv, så för egen del ska man försöka ta det lugnt och se till att få hjälp om man mår alltför dåligt. Men som sagt, barnet lever gott därinne, oavsett känslostormarna hos mor  
    va skönt att få höra det .. :) 

• Coyote
    sweetness91 skrev 2012-05-04 22:37:34 följande:

Äsch, nej. Grina på du.
  • Nape

En väninna förlorade sin mamma två veckor innan förlossningen. Det var det jävligaste hon varit med om, ett oerhört trauma som skakade om hela familjen. Babyn föddes frisk och perfekt, inga problem alls.

Din baby är ju "fullgången", skulle alltså må finemang utanför magen. Och som vi alla vet så gråter nyfödda babysar ibland- och de blir inte sjuka eller skadade. De gråter av hunger, för att blöjan känns obehaglig, för att de är trötta, för att.. När gråten är över mår de bra igen.

• sweetness91
    Nape skrev 2012-05-04 22:41:37 följande:
    En väninna förlorade sin mamma två veckor innan förlossningen. Det var det jävligaste hon varit med om, ett oerhört trauma som skakade om hela familjen. Babyn föddes frisk och perfekt, inga problem alls.

Din baby är ju "fullgången", skulle alltså må finemang utanför magen. Och som vi alla vet så gråter nyfödda babysar ibland- och de blir inte sjuka eller skadade. De gråter av hunger, för att blöjan känns obehaglig, för att de är trötta, för att.. När gråten är över mår de bra igen.
    fy det svider i hjärtat när jag hör det .. jag skulle aldrig kunna uppleva det .. :( 

• Momalicious

Jag grät massor under graviditeten. Jag är inte en person som gråter för ingenting i vanliga fall så det var en chock. Förlorade dessutom en vän när jag var i vecka 33. Det var fruktansvärt. Men min bebis föddes helt normal.

• BELLAm2

Barnet påverkas av stresshormoner precis som av vad du äter. Men att det skulle vara skadligt om en kvinna är deppig en vecka är tveksamt. Dock kan barn till mödrar som lever under extrem stress (krig typ) få bekymmer senare

• Acelise

Du skadar inte ditt barn!

Om man däremot går och är deprimerad, utbränd, stressad och väldigt orolig under en lång tid behöver man ju se över sin situation, kanske få hjälp, få vila och andas... För den stressen kan ju påverka dig på så sätt att kroppen blir påfrestad och förlossningen blir tidigare/jobbigare t.ex.
    DU ska också må bra!

Svar på tråden är det farligt att gråta när man är gravid ?