• Benjy

KESO

Jag verkligen avskyr Keso. Inte för att jag vet hur frigolit smakar, men ja, jag tycker att KESO smakar så. Jag förstår dock att det är en bra matvara att ta till när det är lunch etc och att det håller en mätt.

Så min fråga.... Kan man lära sig att gilla KESO?

Någon som har ogillat det skarpt, men sedan faktiskt har börjat gilla det?

Hur gjorde ni?  

• Svar på tråden KESO
  • Azi
    EnGladPingvin skrev 2012-05-04 22:41:56 följande:
     keso med tärnat äpple och kanel.
    Det lät gott, det måste jag testa.
    Någon som har fler inspirerande kombinationer?
  • Benjy
    EnGladPingvin skrev 2012-05-04 22:41:56 följande:
    Man måste blanda det med något, så blir det riktigt gott. Jag har två återkommande favoriter. Keso med tärnad gurka, rökt lax och hackad dill eller keso med tärnat äpple och kanel.
    Tack för tipsen, det lät gott!
  • Nape

Jag äter gärna keso till svarta oliver, avokado och tomatskivor (med lite salt på).

• kärleken

Jag brukar göra knäckebröd med keso, ruccolasallad, rödlök och rökt skinka. Supergott!
    Sen minns jag att vi gjorde en suuupergod lasagne med keso och krossade tomater på hemkunskapen i skolan.

• Gryntroll

Keso + kaviar på smörgås och keso istället för eller i kombo m grädde till pannkakor/våfflor. Även gott som gegga till en salladstallrik. Tycker jag.

• Gryntroll

Glömde... Till fruktsallad brukar jag också ha en klick keso. I alla fall när jag har det som mellanmål.

• Benjy

Det låter ju gott. Man kanske ska våga prova igen med någon av era kombinationer.

• Titrania

Umm, Keso med hackad lök, stekt bacon och champinjoner och ev vitlök som fyllning i bakad potatis är ju bara bäst!

• Boost

Den smaksatta keson med äpple/päron/vanilj är ju mums :)

• Fröken85

Bananskivor med keso och hackade nötter!! Mums!! Vill man lyxa till det lite kan man mixa lite hallon till en sås och ringla över (eller bara hela hallon i röran).
    Perfekt frukost, mellis eller kvällsmat!!

• Stampan

Keso på knäckebröd med kaviar och dill är ju det allra bästa! Enda sättet jag gillar keso på iaf.

• hallonpannkaka

Jag gillade det inte heller förut, men när man smaksätter är det gott!
    Jag brukar göra en röra som funkar till pasta lr bakad potatis:

Keso
    Purjolök
    Kalkon
    Svartpeppar
    Paprikakrydda
    Chilikrydda
    Salt

Blanda allt och låt stå kallt en stund innan servering.

• EnGladPingvin

Testade den här kombinationen till frukosten: keso, turkisk yoghurt, blåbär och hallon samt pumpakärnor. Mumsigt!

• FrökenÅ

GIllar INTE keso till sötsaker... Däremot tycker jag det funkar med smaksatt (basilika, oregano etc.) keso till kallrökt lax. Yum!

• FrökenÅ

GIllar INTE keso till sötsaker... Däremot tycker jag det funkar med smaksatt (basilika, oregano etc.) keso till kallrökt lax. Yum!

• Ela

Jag älskar keso och har alltid gjort så jag svarar bara för att ge lite inspiration.

Min favorit bland enkla luncher är keso blandat med tärnad avocado, tomat och gurka. Lite olivolja och rödvinsvinäger är gott att ringla över. Och så lite salt och peppar. Så gott!

Svar på tråden KESO