Tack BELLAm2 för intressant och viktig information! Och tack supersecret för en bra tråd! Det är ju så viktigt att försöka ta reda på sanningen bakom sånt här som varken mvc- eller förlossningspersonal berättar för föräldrar.
Jag har själv under flera år försökt få svar från läkare och barnmorskor på vad det enskida barnet har för nytta av pH-provet, men de få som svarar svarar ju olika.. Och fortfarande har jag inte fått något tillfredställande svar.
Kopierar in ett inlägg jag skrev om pH-provet för ett par år sen:
"pH-provet tas rutinmässigt på de festa sjukhus, och trots att det går att tas från pulserande navelsträng är det många sjukhus som navlar av medettsamma enbart för att ta det här provet. Det tas för att man vill se om barnet hade syrebrist eller ej vid födelseögonblicket. Men om man gör det från avklippt navelsträng så utsätter man förstås barnet för en ännu värre syrebrist än det redan hade. Helt galet alltså. David JR Hutchon (som har infört HLR med intakt navelsträng på sitt Darlington Memorial Hospital i England) så är det detsamma som att knipsa ut en bit av hjärnan när barnet föds för att kolla om den då var normal eller ej, och alltså strunta i att provtagningen skadar hjärnan. Enligt flera av de läkare jag sedan snart 3 år mailväxlar med - i England , Australien och USA - så tas inte pH-provet för barnets skull, utan för personalens; Kan de bevisa med provsvaret att barnet mådde bra i födelseögonblicket så har de ryggen fri om det senare skulle visa sig att barnet fått en skada ,eller t.o.m. dö. Att skadan eller dödsfallet kanske i själva verket berodde på den kraftiga blodförlustern (om man tar provet från omedelbart klampad/ klippt navelsträng) tas tydligen inte med i beaktning.
Vissa läkare och barnmorskor uppger att de tar provet för att de ska ha det som en "kvalitetssäkring av vården", medan andra uppger att det är för att rätt behandling ska kunna sättas in om barnet föds medtaget. Men enligt David Hutchon så är provsvaret inte färdigt förrän tidigast efter 10 minuter, och vid det laget måste alla akuta åtgärder redan ha påbörjats. Och enligt Michel Odent, som förmodligen är världens mest erfarne obstetriker (började 1953 och är fortfarande verksam, och har dessutom erfarenhet av både sjukhusförlossningar och hemmafödslar) så är det en farlig distraktion att klampa och klippa navelsträngen under den första timmen, och således även ta pH-prov (om de nu inte kan garantera att de gör det så diskret att varken mamman eller barnet märker något). "
David Hutchons rapid response i British Medical Journal, där han jämförde pH-provet med att knipsa ut en bit av hjärnan, finns inte längre tillgänglig. Men här har jag händelsevis detta citat sparat:
"Cord blood gas analysis, which requires immediate cord clamping, is an invasive test which puts newborn babies at high risk of hypovolaemia. How can this possibly be justified? It is not dissimilar to taking a brain biopsy from the baby at birth so that it could be later shown that the brain was normal when it was born!
I suggest readers take a short time to go to their library and look at the physiology descriptions in the various textbooks."