• supersecret

Kan någon hjälpa mig förstå vikten av ph-prov i samband med förlossningen?!?!

Jag har försökt bilda mig en uppfattning, men jag förstår inte. Jag hittar inte information om varför ph-provet är så viktigt?

Rätta mig om jag fått det hela om bakfoten, men såhär har jag uppfattat det hela:
    Man tar ph-provet för att se hur barnet mått under förlossningen och i födelseögonblicket. Men det tar en stund att få svar på provet. 10 minuter? Om bebisen mår dåligt sätter man omedelbart efter födseln in behandling. Och sedan ser man 10 min senare om man hade rätt eller fel behandling...? Vad är då skillnaden för mitt barn? Behandlingen är redan påbörjad?

Ja man kan se i efterhand om den hade syrebrist. Och då kan man se att förlossningsvården gjort fel. Bra om jag ska stämma? Bra för att förbättra rutiner för framtiden.

Finns det någonting annat än syrebrist som ger lågt ph? Har jag missat nåt?

Som jag ser det hittills utifrån vad jag läst verkar det bara negativt med ph provet om jag ser det ur bara min bebis perspektiv. Att man måste greja med navelsträngen när den borde få pulsera i fred. Klart det är en bra kvalitetssäkring av vården i vidare perspektiv, bra för forskning och utveckling. Men för MITT barn ser jag just ingen vinning.

Kan man avsäga sig ph-provet...? Skriva in det i journalen? Finns det någonting negativt för mitt barn med att inte låta kolla ph-värdet?

• Svar på tråden Kan någon hjälpa mig förstå vikten av ph-prov i samband med förlossningen?!?!
  • BELLAm2

Du får avstå precis vad du vill. Kräv att själv få avgöra när det pulserat klart alt. låt moderkakan födas fram först så är du definitivt säker. Att bara skriva "sen avnavling tack" är inte tillräckligt tyvärr då det kan variera upp till 30 min. (något som bm sällan står o väntar.. )

• BELLAm2

Ph provet är en kvalitetssäkring för helheten som du skriver. Ingen fördel för babyn eller dig.

• supersecret

Inte ens en fördel om barnet är mycket medtaget? Ingen skillnad i omhändertagande och behandling?

Jag ANTAR att man tar blodprov rätt snart från bebisen (alt. igen om man tagit navelsträngsprov) om den är fortsatt medtagen och inte kommer igen på en stund.

Så klart att om man ser till helheten är det säkert viktigt. Att kunna forska och se t.ex. paralleller mellan avvikande CTG och fosterasfyxi. Men jag orkar inte tänka på allt det där. Min värld är inte större än jag och min baby. Om det inte finns någon som helst vinning i ph-provet är det en sådan sak som jag kommer avböja.

Och ursäkta frågan, inte meningen att misstro dig, men jag måste fråga för det är svårt att sålla i trovärdigheten gällande allt som skrivs och tycks i det här forumet - du arbetar inom förlossningsvård så du VET med säkerhet att det är så att det inte finns någon vinning för mitt barn?

Btw, tack för svaren.

• BELLAm2

Har jobbat på förlossningen ja. Ph provet visar som sagt hur barnet mådde innan det föddes och gör således endast fullständig nytta om det tas innan barnets första andetag (eftersom man vill mäta värden i blod som inte syresatts utifrån). Det är möjligt för en duktig undersköterska att ta provet utan att göra nämnvärd inverkan på navelsträngen men ofta ges också k-vitaminet till bebisen i samma veva samt att barnet lyfts upp och "visas upp" innan också så att det blir en störning oavsett. Det finns gott om forskning som visar på att det första ostörda mötet mellan mor och barn har direkt inverkan på amning osv också.

• abuelita

Tack BELLAm2 för intressant och viktig information!   Och tack  supersecret för en bra tråd!  Det är ju så viktigt att  försöka ta reda på sanningen bakom  sånt här som varken mvc- eller förlossningspersonal berättar för föräldrar. 
    Jag har själv under flera år försökt få svar från läkare och barnmorskor på vad det enskida barnet har för nytta av pH-provet, men de få som svarar svarar ju olika..  Och fortfarande har jag inte fått något tillfredställande svar.

Kopierar in ett inlägg jag skrev om pH-provet för ett par år sen:

"pH-provet  tas rutinmässigt på de festa sjukhus, och trots att det går att tas från pulserande navelsträng är det många sjukhus som navlar av medettsamma enbart för att ta det här provet. Det tas för att man vill se om barnet hade syrebrist eller ej vid födelseögonblicket. Men om man gör det från avklippt navelsträng så utsätter man förstås barnet för en ännu värre syrebrist än det redan hade. Helt galet alltså. David JR Hutchon (som har infört HLR med intakt navelsträng på sitt Darlington Memorial Hospital i England) så är det detsamma som att knipsa ut en bit av hjärnan när barnet föds för att kolla om den då var normal eller ej, och alltså strunta i att provtagningen skadar hjärnan.   Enligt flera av de läkare jag sedan snart 3 år mailväxlar med -  i England , Australien och USA -  så tas inte pH-provet för barnets skull, utan för personalens; Kan de bevisa med provsvaret att barnet mådde bra i födelseögonblicket så har de ryggen fri om det senare skulle visa sig att barnet  fått en skada ,eller t.o.m. dö.  Att skadan eller dödsfallet kanske i själva verket berodde på den kraftiga blodförlustern (om man tar provet från omedelbart klampad/ klippt  navelsträng) tas tydligen inte med i beaktning.

Vissa läkare och barnmorskor uppger att de tar provet för att de ska ha det som en "kvalitetssäkring av vården", medan andra uppger att det är för att rätt behandling  ska kunna sättas in om barnet föds medtaget. Men  enligt David Hutchon så är provsvaret inte färdigt förrän tidigast efter 10 minuter, och vid det laget måste alla akuta åtgärder redan ha påbörjats.   Och enligt Michel Odent, som förmodligen är världens mest erfarne obstetriker (började 1953 och är fortfarande verksam, och har dessutom erfarenhet av  både sjukhusförlossningar och hemmafödslar)  så är det en farlig distraktion att klampa och klippa navelsträngen under den första timmen, och således även ta pH-prov (om de nu inte kan garantera att de gör det så diskret  att varken mamman eller barnet märker något). "

David Hutchons rapid response i British Medical Journal, där han jämförde pH-provet med att knipsa ut en bit av hjärnan,   finns inte längre tillgänglig. Men här har jag händelsevis detta citat sparat:

"Cord blood gas analysis, which requires immediate cord clamping, is an invasive test which puts newborn babies at high risk of hypovolaemia. How can this possibly be justified? It is not dissimilar to taking a brain biopsy from the baby at birth so that it could be later shown that the brain was normal when it was born!

I suggest readers take a short time to go to their library and look at the physiology descriptions in the various textbooks."

• Colisa
    abuelita skrev 2012-05-07 01:01:18 följande:

Tack BELLAm2 för intressant och viktig information!   Och tack  supersecret för en bra tråd!  Det är ju så viktigt att  försöka ta reda på sanningen bakom  sånt här som varken mvc- eller förlossningspersonal berättar för föräldrar. 
    Jag har själv under flera år försökt få svar från läkare och barnmorskor på vad det enskida barnet har för nytta av pH-provet, men de få som svarar svarar ju olika..  Och fortfarande har jag inte fått något tillfredställande svar.

Kopierar in ett inlägg jag skrev om pH-provet för ett par år sen:

"pH-provet  tas rutinmässigt på de festa sjukhus, och trots att det går att tas från pulserande navelsträng är det många sjukhus som navlar av medettsamma enbart för att ta det här provet. Det tas för att man vill se om barnet hade syrebrist eller ej vid födelseögonblicket. Men om man gör det från avklippt navelsträng så utsätter man förstås barnet för en ännu värre syrebrist än det redan hade. Helt galet alltså. David JR Hutchon (som har infört HLR med intakt navelsträng på sitt Darlington Memorial Hospital i England) så är det detsamma som att knipsa ut en bit av hjärnan när barnet föds för att kolla om den då var normal eller ej, och alltså strunta i att provtagningen skadar hjärnan.   Enligt flera av de läkare jag sedan snart 3 år mailväxlar med -  i England , Australien och USA -  så tas inte pH-provet för barnets skull, utan för personalens; Kan de bevisa med provsvaret att barnet mådde bra i födelseögonblicket så har de ryggen fri om det senare skulle visa sig att barnet  fått en skada ,eller t.o.m. dö.  Att skadan eller dödsfallet kanske i själva verket berodde på den kraftiga blodförlustern (om man tar provet från omedelbart klampad/ klippt  navelsträng) tas tydligen inte med i beaktning.

Vissa läkare och barnmorskor uppger att de tar provet för att de ska ha det som en "kvalitetssäkring av vården", medan andra uppger att det är för att rätt behandling  ska kunna sättas in om barnet föds medtaget. Men  enligt David Hutchon så är provsvaret inte färdigt förrän tidigast efter 10 minuter, och vid det laget måste alla akuta åtgärder redan ha påbörjats.   Och enligt Michel Odent, som förmodligen är världens mest erfarne obstetriker (började 1953 och är fortfarande verksam, och har dessutom erfarenhet av  både sjukhusförlossningar och hemmafödslar)  så är det en farlig distraktion att klampa och klippa navelsträngen under den första timmen, och således även ta pH-prov (om de nu inte kan garantera att de gör det så diskret  att varken mamman eller barnet märker något). "

David Hutchons rapid response i British Medical Journal, där han jämförde pH-provet med att knipsa ut en bit av hjärnan,   finns inte längre tillgänglig. Men här har jag händelsevis detta citat sparat:

"Cord blood gas analysis, which requires immediate cord clamping, is an invasive test which puts newborn babies at high risk of hypovolaemia. How can this possibly be justified? It is not dissimilar to taking a brain biopsy from the baby at birth so that it could be later shown that the brain was normal when it was born!

I suggest readers take a short time to go to their library and look at the physiology descriptions in the various textbooks."

Men hur mycket blod tar de egentligen, om det kan göra så stor skada som han påstår? Det är väl inget problem att ta blod från navelsträngen utan att klampa den, sticka in en kanyl bara? Det är ju ett fyllt, pulserande kärl...

(Sedan förstår jag ju han överdriver ganska ordentligt för effektens skull, blod är lite lättare att nybilda än en bit hjärna...Flört)
  • BELLAm2

Själva sprutan innehåller inte så mycket att det ger blodförlust, 2ml bara har jag för mig (man tar två-ett från ven, ett från artär). Problemet är att sticker man hål på en artär så sprutar blodet ut där och man måste klämma åt för att inte spruta ner hela sängen. Men det absolut största problemet är att klampa, alltså helt, stänga av direkt vid födseln för att ta dessa prov. Det är alltså inte helt lätt att i konstiga vinklar, med ivriga föräldrar som vill ha upp barnet och med bm "ivägen" som måste se att babyn är ok-få tag i den slinkiga strängen och träffa rätt kärl och detta med stor försiktighet så man inte råkar sticka någon på vägen. Snabbt ska det gå som sagt-innan bebin skriker.. Men om man stänger av så kan man alltså ta provet i lugn och ro en stund senare (eftersom det då inte påverkas av yttre syresättning)dock med konsekvensen att barnet går miste om blod som motsvarar en 4påsars transfusion på en vuxen. Slutsats: Kräv att navelsträngen förblir intakt tills moderkakan fötts fram för att vara helt säkra, för era barns skull. ( ps. en slutpulserad navelsträng är i princip färglös, vit/genomskinlig)

• abuelita
    Colisa skrev 2012-05-07 01:18:17 följande:
    Men hur mycket blod tar de egentligen, om det kan göra så stor skada som han påstår? Det är väl inget problem att ta blod från navelsträngen utan att klampa den, sticka in en kanyl bara? Det är ju ett fyllt, pulserande kärl...

(Sedan förstår jag ju han överdriver ganska ordentligt för effektens skull, blod är lite lättare att nybilda än en bit hjärna...Flört)

David Hutchon menar när provet tas från omedelbart klampad/klippt navelsträng (då förlorar barnet ca hälften av sitt blod)  och Michel Odent menar att allt som stör under den första timmen ( även när navelsträngen klampas permanent med fingrarna och bara några mL tas med kanyl )  är av ondo (  Putting an end to women´s global slaughter: Bleeding to death )
  • abuelita

På vissa sjukhus  (framför altl där donation av navelsträngsblod sker - vilket kräver tidig avnavling) har man ju länge hävdat att pH-provet måste tas från omedelbart klampad/klippt navelsträng eftersom risken för stickskador hos personalen är stor om det tas från intakt navelsträngen.

Men det finns lösning på det också:  Stick stopp – stoppar ofrivilliga stick vid provtagning  

• supersecret

Tack för alla svar och all info. Då har jag mer på fötterna för att föra diskussionen med mvc bm och förlossningspersonal.

Samtidigt känner jag mig mycket dubbel. Jag förstår att det är bra att se i det stora hela hur barn i allmänhet mår i födsloögonblicket. Jag är en såndär människa som ställer upp på studier, donerar blod och plasma, låter elever sticka i mina armar för att öva sig osv. Men så när det gäller mina barn och deras hälsa händer någonting helt annat i mig. Då finns bara lejonmamman och hon skiter i samhällsnyttan.

Jag vill inte att nån är i närheten av bebisen innan första skriket. Jag har någon slags drömbild att att till och med kunna föda knästående och ta emot liten själv. Eller att mannen tar emot. Blir ju svårt att en annan människa ska vara i närheten av navelsträngen och trängas då, hur försiktig och diskret denna än är.

Sen tänker jag:  hur lång tid tar egentligen ph-provtagningen att utföra? För även om man stänger av strängen manuellt för hand så är det ju under den stunden avstängt. Även om det så handlar om 10 sek. Det borde (om än marginellt) inverka i hela blodtransfusionen, omställningen i blodcirkulationen, och allt där till.
    Om bebisen är några sekunder sen med att ta första andetaget vill jag ju inte att den under just dom 5-10 sekunderna har strängen tillfälligt avstängd. Visst är det i och med första andetaget som blodcirkulationen slår om? Då är ju innan första andetaget moderkakan en del av bebisens cirkulationssystem.

Svar på tråden Kan någon hjälpa mig förstå vikten av ph-prov i samband med förlossningen?!?!