• Januari05

Söka arbete vid föräldraledighet

Jag är arbetslös just nu och föräldraledig men har sökt ngr jobb.
    Jag har planer på att var hemma till aug 2013 och vill helst inte börja arbeta innan.

Kan arbetsgivaren neka mig arbetet pga att jag vill vara föräldraledig först innan jag börjar eller har jag rätt att själv säga när jag vill börja arbeta.

De jobb jag sökt gäller anställningen from aug 2012 så det blir ju isäfall ett helt år innan jag kan börja.

Ska ta kontakt med mitt fack på måndag men är lite nyfiken vilka regler som gäller egentligen. 

• Svar på tråden Söka arbete vid föräldraledighet
  • Barbabok

Jag kan aldrig tänka mig att en AG har skydlighet att anställa om inte personen ens tänkt börja jobbet då det önskas?
    Men, det finns förstås möjlighet att börja jobba, och sen anmäla föräldraledighet som inte kan nekas om man gör det 2 mån innan man tänkt vara ledig. Det beror väl på hur (im-)populär man vill göra sig

• Philippa

Varför väntar du inte med att söka jobb om du ska vara hemma så länge?

• Girle

Varför söker du jobb nu om du ska/vill vara hemma i över ett år till? De flesta arbetsgivare som utlyser tjänster ser ju gärna att den nya arbetstagaren kan börja omgående, med ev uppsägningstid. Vänta du ett år och börja sedan sök. Då kan du skriva i cv:t vilket tillträdesdatum du kan. Njut av föräldraledigheten!

Svar på tråden Söka arbete vid föräldraledighet