• Alexi

Spår av nötter?? Ni som är allergiska!

Jag håller på att bli galen av allt tjat om spår av nötter överallt på restauranger osv. Det är liksom folks automatsvar numera utan någon som helst tanke utöver det.

Jag är kraftigt nötallergisk (mm) sen födseln. Men jag reagerar inte på luftburen allergen och om jag reagerar på något med spår så är det väldigt lite, alltså bryr jag mig inte. Grejen är ju att jag under hela min uppväxt åt tex Marabous chokladprodukter och andra nötfria saker, utan problem. Så plötsligt en dag bestämmer sig hela industrin för att hoppa på det amerikanska friskrivningståget och stämplar allt och alla med kan innehålla spår av X, Y och Z. Det är ju dock ingen skillnad i tillverkningen, rengöringen osv, det är bara en säkerhetsåtgärd utifrån att det hanteras i samma fabriker, maskiner osv.

Det är bara det att när man numera på en restaurang eller vad som helst, frågar om maten innehåller nötter så får man konstant svaret "ja, det kan innehålla spår av nötter". Men det jag vill veta är ju om det är någon INGREDIENS som är nötter, ev risker för spår förstår jag ju att det finns i allt på bagerier, restaurangkök osv. Det är ju liksom alltid risk för spår på sådana ställen och det är jag ju medveten om när jag äter ute. Men jag vill självklart inte äta sådant där nötterna är en del av innehållet.

Häromdagen frågar jag om det är nötter i en kaka. JA, svarar servitören. För att efter en kort stund tillägga "det finns ju spår av nötter i allt här". Men det är inte samma sak anser jag. Frågar jag om nötter i kakan eller brödet eller maten vill jag veta om det är någon ingrediens som är nötter. Svara på det först, sen kan man lämpligtvis lägga till detta om spåren för det är ju förstås viktigt för en del att veta. Det här stör mig varenda gång jag är ute. känns som att alla i branschen är totalt drillade att få alla kunder med någon form av nötallergi att helst stanna hemma...

Hur många av er som är nötallergiker undviker allting som kan innehålla spår av nötter?

• Svar på tråden Spår av nötter?? Ni som är allergiska!
  • pixie mason

I början avstod ja nog från allt pga att ja får andnings svårigheter när jag får i mig nötter. Men senare insåg jag precis som du att märkningen " kan innehålla spår" inte va samma sak som " det innehåller" så nu kan ja unna mig mera saker. Men ja håller med dig om att denna fråga man ställer på cafe och så blir jobbig när man får svaret " ja de kan innehålla" Man vill ju bara vet om det ÄR eller INTE nötter i..

• Lufsan

Fast folk du frågar kan ju inte veta hur allergisk du är? Det finns folk som kan bli jättesjuka av "spår". Jag tycker att det är bra att de nämner det. 
    Annars när jag frågar servitriser på caféer har de ingen aning om vad som finns i kakorna med mera. Så jag får ofta nöja mig med en kopp te. 

Förstår ärligt inte vad problemet är. Tänk om någon kommer in och frågar: "Finns det nötter i den här kakan?" Och så säger de "nej". Sen blir kunden dödssjuk för att det fanns spår av nötter i kakan. 

En dag i sänder.
  • Ayyla

Jag tycker ändå det är rätt att dom påpekar att spår av nötter kan finnas. Annars kan det ju gå väldigt fel om någon är jätteallergisk. Själv äter jag "kan innehålla spår av nötter" och har klarat mig bra hittills peppar peppar. När jag jobbade på cafe sa jag alltid ungefär: nej den är det inga nötter i, men spår av nötter kan vi ju aldrig garantera.

• pixie mason

samtidigt vill jag som frågar veta om det Faktiskt innehåller nötter eller om det bara är spår av nötter. men oftast får man svaret VET EJ och då får man helt enkelt skippa och äta .

• Alexi
    pixie mason skrev 2012-05-05 13:42:53 följande:
    I början avstod ja nog från allt pga att ja får andnings svårigheter när jag får i mig nötter. Men senare insåg jag precis som du att märkningen " kan innehålla spår" inte va samma sak som " det innehåller" så nu kan ja unna mig mera saker. Men ja håller med dig om att denna fråga man ställer på cafe och så blir jobbig när man får svaret " ja de kan innehålla" Man vill ju bara vet om det ÄR eller INTE nötter i..
    Precis, jag vill veta om det är, sen får de gärna lägga till infon kan innehålla spår, men det jag frågar efter i första hand är ju om det finns, inte om det EV finns.
  • Alexi
    Lufsan skrev 2012-05-05 13:56:58 följande:
    Fast folk du frågar kan ju inte veta hur allergisk du är? Det finns folk som kan bli jättesjuka av "spår". Jag tycker att det är bra att de nämner det. 
    Annars när jag frågar servitriser på caféer har de ingen aning om vad som finns i kakorna med mera. Så jag får ofta nöja mig med en kopp te. 

Förstår ärligt inte vad problemet är. Tänk om någon kommer in och frågar: "Finns det nötter i den här kakan?" Och så säger de "nej". Sen blir kunden dödssjuk för att det fanns spår av nötter i kakan. 
    Absolut kan de nämna det men som det är nu svarar de ja på frågan "om det finns nötter i" för att de ev kan finnas spår. Det tycker jag är fel.
  • Lufsan
    Alexi skrev 2012-05-05 14:36:14 följande:
    Absolut kan de nämna det men som det är nu svarar de ja på frågan "om det finns nötter i" för att de ev kan finnas spår. Det tycker jag är fel.
    Men varför då?
    En dag i sänder.
  • Alexi

Därför att om man jämställer spår av nötter med innehåller nötter kommer många att behöva avstå från massa saker vi egentligen tål.

• Lufsan
    Alexi skrev 2012-05-05 17:49:54 följande:
    Därför att om man jämställer spår av nötter med innehåller nötter kommer många att behöva avstå från massa saker vi egentligen tål.
    Fast det finns ju folk som faktiskt skulle bli sjuka utav spår av nötter. Då borde man informera allergiska om att det kan finnas spår av nötter, så får man själv ta ansvar för om man äter det eller inte. 
    En dag i sänder.
  • Minuit

Folk brukar inte vara jätteupplysta om allergier tyvärr. Är själv nötallergiker, glutenintolerant och skaldjursallergiker. Ibland när jag tex frågar om något glutenfritt/nötfritt på cafeer har jag fler än en gång fått svaret 'ja vi har laktosfri mjölk'. Haha!

Svar på tråden Spår av nötter?? Ni som är allergiska!