• Anonym (18 år)

Gravid; intagit alkohol, nikotin och "narkotika" under tiden.

Hej!

Jag är en tjej på 18 år som fick reda på att jag är gravid för några dagar sedan.  Jag gjorde testet hemma och det var positivt. Jag har inte ringt ungdomsmottagningen eller vart man nu ska ringa än, vågar inte riktigt. Den enda som känner till min graviditet är min bästa vän och hon var med när jag gjorde testet. 

Jag gissar att jag är i typ 6e veckan eller någonting eftersom att min mens just nu är ca 2 veckor försenad.  

Jag har intagit alkohol nästan varje helg den senaste tiden (blir lätt så när man precis fyllt 18), jag röker ca ett paket cigg om dagen, och tar Zopiklon några gånger i veckan pga sömnproblem som jag har fått utskrivet av läkare (de är narkotikaklassade). 

Hur mycket har jag skadat mitt "barn"? Finns det någon chans att barnet blir friskt ifall jag väljer att gå igenom graviditeten eller är det redan så pass förstört att jag gör det och alla en tjänst om jag väljer att ta bort det?

Jag vet vem pappan till barnet är, vi är ej tillsammans men vi höll på ett tag och jag har ej hållit på men någon efter honom. Jag tror inte att han är så värst sugen på att bli pappa, och jag vet inte om jag är sugen på att bli mamma heller.

Om jag väljer att genomgå abort (vilket jag förmodligen måste), har jag då någon skyldighet att informera "pappan" eller borde jag bara låtsas som ingenting?  

Har typ värdens panik just nu, vet inte vad jag ska ta mig till eller vart jag ska vända mig! Min kompis tycker att jag ska behålla det men det känns som att jag redan har förstört barnet så pass mycket, och att pappan till barnet skulle hata mig, och att min familj skulle slänga ut mig... 

• Svar på tråden Gravid; intagit alkohol, nikotin och "narkotika" under tiden.
  • Rumpelstiltskin

Det är många som lever osunt innan de plussar, om du behåller tycker jag inte att du ska vara orolig - men du kan ju alltid be om ett vaginalt ultraljud för säkerhets skull.

Du behöver inte berätta för pappan, men gör det om du vill. Det är helt upp till dig.

Jag tror inte alls att du förstört barnet, gör inte abort på grund av den anledningen. Det är dock inte alltid så lätt att få barn så tidigt i livet.

Har du funderat på hur du ska lösa ekonomin och annat om du behåller?

• Rumpelstiltskin

... Och sluta med det som kan skada barnet tills du bestämt dig.

• Anonym

Gör abort. För barnets skull. Du kommer få ge upp mycket av din ungdom om du behåller, det är ett enormt ansvar du tar på dig. Du skulle göra både dig och barnet en tjänst.

• Anonym (18 år)
    Rumpelstiltskin skrev 2012-05-05 16:28:16 följande:
    Det är många som lever osunt innan de plussar, om du behåller tycker jag inte att du ska vara orolig - men du kan ju alltid be om ett vaginalt ultraljud för säkerhets skull.

Du behöver inte berätta för pappan, men gör det om du vill. Det är helt upp till dig.

Jag tror inte alls att du förstört barnet, gör inte abort på grund av den anledningen. Det är dock inte alltid så lätt att få barn så tidigt i livet.

Har du funderat på hur du ska lösa ekonomin och annat om du behåller?
    Men chansen finns ju fortfarande.

Jag har inte direkt orkat fundera över någonting, sitter mest här hemma och har ångest. Stannade till och med hemma från skolan idag pga att jag inte vill riskera att bryta ihop bland folk.  

Jag har ingenting emot abort, och jag har alltid sagt att jag skulle göra abort om jag blev oplanerat gravid. Nu när jag är i den situationen så vet jag dock inte om jag känner på samma sätt. Om jag väljer att genomgå en abort så kommer jag aldrig att få just det här barnet, och tänk ifall någonting händer som gör att jag inte kan få barn senare i livet, skulle aldrig orka leva med mig själv. 

Men det lutar hur som helst mot en abort, känns bara så overkligt allting.  
  • Tulpani

Gör abort! Du känner inte pappan och vet därför inte vilka gener du för vidare. Och sedan så risken att ditt nikotin-och medicinintag skadat barnet så gör abort.

Du är 18 år och har inte ens börjat njuta av att vara 18 och ung vuxen, är du ens beredd över att lägga allt roligt åt sidan och lägga all energi på ett barn som kräver allt av dig? I flera år? När dina vänner festar och åker ut och reser så får du sitta hemma som du gjort alla andra gånger?

• Tulpani

När du känner dig redo så kommer du skaffa barn med rätt människa, ha en eknomi som gör att ni klarar er och ha festat klart och rest klart. För att kunna bli mogen så krävs det att man först lever omoget och när man lever omoget så ska man inte ha barn, tyvärr finns det ju många losers som avlar barn ändå under den tiden men jag tror att du är klokare än dem.

Svar på tråden Gravid; intagit alkohol, nikotin och "narkotika" under tiden.